Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Folde
Hej kære eksperter,

jeg oplever en del clouding i især venstre halvdel af skærmen på min samsung UE46C6005. Det er i form af noget der minder om Dannebrog. Altså ses fire firkanter med et kors imellem. Jeg lagde ikke så meget mærke til problemet, lige da jeg havde modtaget TV'et, da jeg var alt for optaget af at prøve det af, men løbende er det blevet en større og større irritationsfaktor.
I mærke scener, kan det blive ret voldsomt, og jeg overvejer at gå ned til Fona, hvor jeg har købt TV'et, og spørge om det eventuelt kan byttes ud.

Er der nogen, der har erfaring med problemet og har et godt råd?

Jeg har overvejet om en bedre kalibrering kunne hjælpe, så hvis i kan give nogle tips eller linke til en god kalibrering, vil det være fedt.

Tak,

Martin.
Af PhDream
En kalibrering vil klart hjælpe, men du kan også selv gøre meget:

1. Skru ned for baggrundsbelysningen - mine erfaringer siger mig, at 0-10-20% af maksimum er nok, dvs. hvis 20 er max., skal den stå på ca. 2. Tænd evt. for strømsparefunktionen (sæt den på lav), men ikke lyssensoren.

2. Se tv'et fra sweetspot så meget som muligt - det er nemmere at spotte clouding fra skæve vinkler.

3. Hav en lyskilde tændt i rummet - mærkeligt nok, hjælper det omgivende lys ved at maskere clouding og erstatte det med reflektioner. Vi kan nemt se igennem reflektioner, så længe de er begrænsede.
Af miko
Har selv solgt et led tv fra samsung pga det samme. Fik nyt panel i der bare flyttede lidt rundt på de hvide skyer i skærmen. Køb aldrig samsung led(e) skærm.
Af Folde
Tak for svarene. Jeg har forsøgt at kalibrere skærmen, og det har da også hjulpet en smule, men problemet er stadig stort nok til at irritere.

Jeg har læst noget et sted om, at det evt. kan være en idé at løsne skruerne bag på TV'et en smule - er det noget, nogen har erfaring med?

Vil I tro, at det er muligt, at få skærmen byttet ud, hvis jeg går til forhandleren?
Af WhiteDog
Miko: Clouding er altså ikke forbehold Samsung. Stort set ALLE LED skærme har disse problemer.
Af Kaare
Hvad pokker det her for noget. Står over for at anskaffe mig en ny fladskærm som erstaning for min trofaste 40" Samsung LE40M76, som ryger op i sommerhuset.

Havde egentlig bestemt mig for en LED skærm istedet for plasma på grund af udpræget indbrænding, som jeg har oplevet flere steder.

Nu læser jeg også, at LED skærmene lider under såkaldt clouding, hvorfor jeg stærkt overvejer igen at anskaffe mig den go'e solide LCD skærm (muligvis Samsung LE55C655L1W), som ikke er behæftet med nogen af omtalte fejl.

Er bedøvende lige glad med, at betragtningsvinklen for en LCD skærm ikke er så stor som på LED og Plasma, ligesom jeg er revnende ligeglad med om LED skærmen er nogle cm smallere.

mvh
Af WhiteDog
Eller et godt gammeldaws billedrørs-tv. :)
Af Kaare
WhiteDog skrev:Eller et godt gammeldaws billedrørs-tv. :)
Kan du finde et billedrørs tv til mig på 55" - gad vide om fjernsynsfabrikkerne Eltra, Thor eller Lind & Laursen har det i deres varesortiment.

God weekend :o
Af PhDream
Clouding findes også på de "gamle" LCD. Det er en generel ulempe ved teknologien. LED er også LCD.

LED har ikke bedre betragtningsvinkler end LCD.
Af THM
WhiteDog skrev:Miko: Clouding er altså ikke forbehold Samsung. Stort set ALLE LED skærme har disse problemer.
egde led skærme vel
Af Folde
PhDream skrev:Clouding findes også på de "gamle" LCD. Det er en generel ulempe ved teknologien. LED er også LCD.

LED har ikke bedre betragtningsvinkler end LCD.
Betyder det, som det er mit indtryk, at man helt undgår clouding på plasma-tv?

Jeg overvejer at gå til min forhandler, FONA, og forehøre mig om muligheden for at bytte c6005'eren ud med en C7705. Det vil helt sikkert kræve, at jeg skal have pungen frem endnu en gang, men vil i vurdere det som en god idé og et godt byt?
Af PhDream
Billedmæssigt vil du få en bedre skærm. Men du skal heller ikke sammenligne en C6005, som er nok den billigste LED-serie, Samsung producerer, og C7705, som er deres bedste plasma-model. Det er ikke en fair sammenligning.

Ja, man undgår clouding på plasma. Plasma har til gengæld nogle andre ulemper, som du skal være klar over, før du køber. Især den nævnte model. Du kan finde mere info i div. tråde her på forummet.

Et lille P.S.: har fundet ud af, at det rent faktisk hjælper, at løsne skruerne bagpå. Prøvede det på et Sony Edge-LED, vi har på arbejdet, og forskellen var mærkbar.
Af Folde
PhDream skrev:Billedmæssigt vil du få en bedre skærm. Men du skal heller ikke sammenligne en C6005, som er nok den billigste LED-serie, Samsung producerer, og C7705, som er deres bedste plasma-model. Det er ikke en fair sammenligning.

Ja, man undgår clouding på plasma. Plasma har til gengæld nogle andre ulemper, som du skal være klar over, før du køber. Især den nævnte model. Du kan finde mere info i div. tråde her på forummet.

Et lille P.S.: har fundet ud af, at det rent faktisk hjælper, at løsne skruerne bagpå. Prøvede det på et Sony Edge-LED, vi har på arbejdet, og forskellen var mærkbar.
Nej, der har du nok en god pointe, men der er jo ikke den vilde forskel i pris.
Tror i, det vil være muligt at få forhandleren med på tidligere nævnte plan/handel? Jeg har haft TV'et i et lille halvt år.
Af THM
Folde skrev:
Nej, der har du nok en god pointe, men der er jo ikke den vilde forskel i pris.
Tror i, det vil være muligt at få forhandleren med på tidligere nævnte plan/handel? Jeg har haft TV'et i et lille halvt år.
umiddelbart nej, men der sker jo ikke noget ved at prøve...