Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Da ingen har svaret på mit indlæg i indkøbsguiden vælger jeg at starte en ny tråd - selvom der er så mange "nyt" tv tråde.

Behov:
Sony eller Samsung
pris: max 10500
40"
Jeg er en sucker for perfekt billede - der skal kunne ses Transformers, ringenes herre, armageddon BBC dokumentarer osv. uden problemer (har læst stort set alt der er om billedekvalitet herinde igennem de sidste par uger)
SD kvalitet fra kabel-tv skal være god
Helst relativt strømbesparende - så ikke plasma
3D er ligegyldigt

Er faldet over følgende TV:

Sony KDL-40HX800

Samsung LE40C755

Samsung UE40C7705

Har læst at den eneste forskel LCD med LED gør frem for kun LCD er at TV'et kan laves smallere og bruger mindre strøm - men at det ikke har indvirkning på billedkvaliteten. Er dette korrekt? Er LE40C755 at foretrække fremfor UE40C7705 - de har begge fået rigtig gode anmeldelser når det kommer til billedkval.

Skal man måske vente til de nye modeller kommer såsom Sony KDL-EX720? (Er selvfølgelig svært at sige da der ingen tests er for 2011 modellerne endnu)

Håber nogen vil tage sig tid til at svare med deres tanker og evt. kan besvare mine spørgsmål.

På forhånd tak
Af Steen Bay
Den eneste indvirkning LED har på billedkvaliteten er at det kan give en mere ujævn baggrundsbelysning hvis der benyttes edge-LED (hvilket der oftest gør). Vist ene fine bud du har fundet frem til, men LCD versionen af Panasonic G20 (L37G20/L42G20) med IPS panel og 200Hz scanning backlight var måske også værd at overveje. Det kan findes til en ganske fordelagtig pris for tiden.
daneimp skrev: Har læst at den eneste forskel LCD med LED gør frem for kun LCD er at TV'et kan laves smallere og bruger mindre strøm - men at det ikke har indvirkning på billedkvaliteten. Er dette korrekt? Er LE40C755 at foretrække fremfor UE40C7705 - de har begge fået rigtig gode anmeldelser når det kommer til billedkval.
Ang. C755 vs C7705, så har jeg tidligere i dag nærlæst HDTV.co.uk's test af C755 (C750):
http://www.hdtvtest.co.uk/news/samsung- ... 709761.htm

Her slutter de af med at sige, at det kun er på lidt forskel i crosstalk at C8705 performer bedre end C755. På alle andre punkter er C755 bedre end C8705, som nærmest er identisk med C7705 bortset fra "local dimming", eller hvad de kalder det.

Jeg ved ikke hvilken fjernbetjening, der følger med til C755, men sikkert ikke den samme som til C7705. JEg vil dog ikke mene, at C7705 er pengene værd i forhold til C755. Eneste anden forskel er vist, at C7705 også har analog stereo udgang.

Jeg tør ikke komme med mange andre inputs. Men jeg vil mene, at det er korrekt hvad du skriver med forskel på LCD og LCD. m. LED. Der er også andre fordele ved LED, men det er kun hvis LED er placeret bag skærmen, hvor man så også kan anvende local dimming. Men det er ikke relevant i forhold til de specifikke skærme.

En anden ting... jeg sidder selv 3 meter fra og skal til at have ny skærm. Jeg har overvejet om 42" kan gå an, men jeg er overbevist om, at jeg må op i 46" for at jeg ikke hurtigt synes det bliver for småt.
Men smag og behag, rummet skal også kunne bære det.
Af Mysen
Nu begrænses udvalget jo lidt, når det skal være Sony eller Samsung, og så er der ikke så mange andre muligheder, end dem du nævner, udover NX-modellerne fra Sony.

Jeg tror HX800 er bedst af de 3 du nævner, men denne model lider også af ujævnt lys pga af edge-led, og det er noget, jeg personligt ikke få øjnene væk fra. Derfor ville jeg vælge 40C755. Omvendt er jeg fan af tynde fjernsyn, da mit tv er meget ofter slukket end tændt herhjemme.

Hvis du hæver budgettet med 500, kan du få 42LE850n fra LG. Den er tynd og god mod miljøet, men døjer ikke af det skæve lys, da dioderne ligger bag panelet. Du kan også vove pelsen med den parallelimporterede mode LE8500, der kan fås temmelig billigt for tiden.

- Hvis du venter på 2011 modellerne bliver det dyrere men bedre. kort sagt. Det er dog højst sandsynlig væsentligt dyrere, end det er bedre, og derfor er det et god idé at købe en 2010 model, med mindre du bare må eje det nyeste.
Af daneimp
Tak for det hurtige svar - det Panasonic lyder også lækkert! Skal jeg også lige have set i fysisk form. Af de tre jeg nævnt hvilket ville du så vurdere var "bedst" i overensstemmelse med mine behov - hvis man overhovedet kan stille det op således?
Af lennon
Det er jo lidt selvmodsigende, at du vil have bedst billedkvalitet , men altså ikke plasma pga strømforbrug . 3m siddeafstand er jo ellers perfekt til et Samsung PS50c7705 . Måske det umiddelbart koster ca 10-15 ører mere i timen , - men merprisen for et LCD/LED der yder på samme niveau, vil du nok aldrig hente hjem på strømregningen . . .
Af PeterD
Igen en der kigger for meget i Expert og Fona. Der er mange andre rigtig gode mærker, og endda mange testvindere, hvis man kigger ud over Sony og koreanerne..... Tsk-Tsk...... O_O ..

Egentlig underligt at du ikke er faldet over et LG tv, med den heftige markedsføring de har :D
Af Thor-thor
"Jeg er en sucker for perfekt billede"

Hvis du rent faktisk mener dette bør du også overveje plasma, istedet for bare blankt at afvise det. I mange tilfælde får du mere billedkvalitet for pengene her.
Det koster så lidt mere strøm, men næppe noget der vælter budgettet
Af daneimp
Det blev Sony TV'et og WOW! Det er dælme bare WOW! :D

Har dog et lille problem - når jeg tilslutter min pc til tv'et via hdmi og afspiller en hd film (har prøvet med både 720 og 1080) så lagger filmen på tv'et ganske lidt - men nok til at det generer når man kører med indstillingen "jævn" i motionflow - det sker ca. mellem hvert 6 og 8 sekund. Computerens hardware fejler ikke noget da den er helt ny og er en Asus G73J. Nogen som måske har en løsning?