Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af noxity
Håndteringen af returvare er lidt forskellige i de enkelte FYSISKE varehuse.

Men som udgangspunkt tager Bilka ikke noget retur som ikke kan sælges som nyt igen. Hvis emballagen har været brudt, er den som udgangspunkt ikke intakt længere.

Jeg arbejder selv med det, og har efterhånden en række små tjek som hurtigt afgører om TVet kan sælges som nyt igen:
Lugter det af røg?
Er folien pillet af batterierne?
Er flamingoen intakt?
Er poserne med manual etc. åbnet?

Hvis én af ovenstående er tilfældet, så tager jeg ikke TVet retur. Dog tilbyder vi ofte at gøre det alligevel, men mod nedslag i prisen. Bilka vil som udgangspunkt IKKE betale for at du prøver TVet i egen stue, for alle TV står fremme i butikken.
Af Omfufu
Men hensyn til Samsung skærmen, tror jeg ikke du går galt i byen.

Jeg havde købt et 46c6715 men efter en uges tid ombestemte jeg mig alligevel, og fandt noget andet i stedet, som dog var 4k dyrere 8) (vt20)

Men jeg var mere end glad for den daglige funktionalitet der var i den samsung, jeg tog en del ting forgivet men straks opdagede da jeg fik den panasonic vt20 at jeg manglede, og i den grad savnede.

Jeg havde ingen problemer med at afspille mine alm gammeldags usb diske med film osv, uanset format, min ps3 gik fint igennem både med spil (GT5) den alm betjæning er nem.
Derudover, som jeg virkelig er skuffet over jeg mangler det er en audio normelizer, som sørger for alle tv kanaler har den samme lydstyrke når man zapper igennem, og der er reklamer.
Det er lige før jeg fortryder mit bytte til vt20 alene pga det med lyden.

jeg kender intet til sony tv så det kan jeg ikke udtale mig om, dette var blot lidt af de erfaringer jeg nåede at gøre mig med et nyere samsung tv, dog i led.
Men det var lækkert tv at have hængene på væggen, da det havde en hvid ramme og ganske diskret når det var slukket.

Lyden var "ok" til tv-avisen etc.
Men en god film må anlægget i brug.
Ulempen ved 6715 er den hvide remote som følger med, for at sige det mildt, virker den bare for "billig"
Den kunne bare have været bedre. alt var ok placeret og den var nem at lære at kende, Lyset der var i tasterne var en fin ide, men det gik alt for hurtigt ud, og derfor nærmest ubrugeligt. Mener den remote er identisk med den remote som følger med c7 serie som der blev nævnt i et andet reply bare i sort.

Men der kan jo så tilkøbes den remote som følger med c8 den er ret nice :)
Af mhca
noxity skrev:...
Men som udgangspunkt tager Bilka ikke noget retur som ikke kan sælges som nyt igen. Hvis emballagen har været brudt, er den som udgangspunkt ikke intakt længere.

Jeg arbejder selv med det, og har efterhånden en række små tjek som hurtigt afgører om TVet kan sælges som nyt igen:....
Ang. Bilka, så er det godt nok lidt emsigt. Men I har nok alle ret I, at det kan svare sig at tjekke en ekstra gang.
Men jeg kan som sådan ikke bruge det til noget, at Bilka har TV'ene stående fremme i deres forretninger, når jeg 100% har handlet online. Jeg har langt til Bilka, så jeg tager ikke bare derud for at se TV'et.

Ang. din kontrol, så gav det mig et smil på læben :) Du burde se mig, når jeg modtager nyt elektronik. Meget forsigtigt pakker jeg ud og bider nøje mærke i, hvordan alting ligger. Ingen pakker åbnes, så finder jeg gamle kabler i stedet osv.
Jeg plejer kun at skære tapen op i toppen af æsken, alt andet er helt intakt.

Omfufu skrev:Men hensyn til Samsung skærmen, tror jeg ikke du går galt i byen.
...
Jeg havde ingen problemer med at afspille mine alm gammeldags usb diske med film osv, uanset format, min ps3 gik fint igennem både med spil (GT5) den alm betjæning er nem.
Derudover, som jeg virkelig er skuffet over jeg mangler det er en audio normelizer, som sørger for alle tv kanaler har den samme lydstyrke når man zapper igennem, og der er reklamer.
Det er lige før jeg fortryder mit bytte til vt20 alene pga det med lyden.
....
Ulempen ved 6715 er den hvide remote som følger med, for at sige det mildt, virker den bare for "billig"
Den kunne bare have været bedre. alt var ok placeret og den var nem at lære at kende, Lyset der var i tasterne var en fin ide, men det gik alt for hurtigt ud, og derfor nærmest ubrugeligt. Mener den remote er identisk med den remote som følger med c7 serie som der blev nævnt i et andet reply bare i sort.

Men der kan jo så tilkøbes den remote som følger med c8 den er ret nice :)
Jeg er også blevet mere tændt på Samsungen, og jeg har da kigget på mulighederne for audio-out, som måske kan gøres billigere, end jeg først regnede med.

Lyder godt, at du var tilfreds med input lag på den skærm, som muligvis performer ens med C755.

Fedt med audio normalizer... det savner jeg lidt på vores nuværende Sony. Det er utroligt irriterende med skiftende lydniveauer.

Jeg er faktisk ret glad for remoten på vores nuværende Sony. Den er ikke tung og i metal, men den ligger godt i hånden, har et tilpas simpelt layout uden en overflod af grimme grimme taster.
Jeg tror ikke, at Samsungens er så spændende, men det må vi vænne os til.
Den opgraderede fjernbetjening til Samsung er pænere og virker lækrere, men jeg ville nu stadig foretrække vores nuværende Sony, blot pga. antallet af taster og nemt layout... Men alle de ekstra funktioner i et nyere Samsung kræver selvfølgelig flere taster.
Af noxity
Tror jeg var rimelig omhyggelig med at gøre opmærksom på at jeg snakkede om handel i de FYSISKE varehuse :)

Der gælder selvfølgelig ikke de samme regler på Bilka.dk, da man her skal have mulighed for at prøve TVet derhjemme, lige som ved alle andre netbutikker. Det omfatter selvfølgelig at man må pakke fjernbetjening og kabler ud.

Som man også kan se ved mange netbutikker, så kan de ikke sælge returvare som nyt. De sælges ofte med et nedslag i prisen. Det hænger netop sammen med at tingene har været pakket ud af lukkede poser.
Så når man handler på nettet, betaler netbukken for at man prøver det i eget hjem, og når man handler i butikken så betaler man selv.

Nu er det selvfølgelig svært at generalisere, men ofte vil der være tale om et nedslag på ca. 500kr. Men igen, der kan være STOR forskel på hvordan det håndteres i de enkelte varehuse, da der ikke er udstukket en generel retningslinje. Så det bedste råd når der handles i de fysiske butikker, er at spørge til det.

Elgiganten tager så vidt jeg ved altid imod returvare, også selvom de er købt i butikken. Men det betyder så også at risikoen for at få et TV der har været solgt før er større. Tingene hænger jo sammen.
Af Omfufu
Jeg har fundet 6715 modellen her til lidt over 9000 kr.
http://www.midtdata.dk/hardware_1000183 ... tinfo.html

Flatpanels testen af et c6005 kan læses her
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1273594013

Der er også bileder af remoten, og som sagt er layoutet helt iorden med knap placeringer etc, den er nem at vænde sig til at bruge syns jeg.

Det er self lidt over den pris du lagde ud med i topic, men der er virkelig meget tv man får får pengene hos samsung syns jeg.

Jeg er ikke 100% sikker på at remoten fra c8715 serien passer til 6715 modellen, men det ved jeg at c7705 gør, dog er tvet i sort, lidt bedre billed måske, og 3D understøttelse hvis man er til den slags.

I sidste ende kan man altid få en logitech harmony eller anden univarsal remote som passer en bedre :p
Af mhca
Omfufu, hvorfor valgte du at droppe dit Samsung C6715 til fordel for et VT20?
Ville du gerne have bedre 3d-oplevelse, eller var du også generelt skuffet med håndteringen af hurtige bevægelser e.l.?

Jeg er nu mest for et Samsung C755, særligt da HDTV.co.uk skriver utroligt meget positivt om den, når de sammenligner den med C8705. Eneste minus ved 2d, er at den er tykkere end C8705, men ellers er billedkvaliteten rigtigt god. Og den lavere pris skyldes formentlig kun, at den er med CCFL fremfor LED.
I øvrigt vil jeg meget gerne have PVR-funktionaliteten.

Min største bekymring er nu, om TV'et vil virke alt for voldsomt i vores stue, særligt placeret mellem to gulvhøjttalere. Mine forældre har et 46" TV. Bevares, det er da relativt stort, men ganske ok i deres stue (det står dog også frit og er tyndere = C8705). I min stue skal TV'et stå i et hjørne mellem mørke højttalere, og det vil hurtigt virke meget voldsomt.
Egentlig synes jeg ikke 42" ser så småt ud, faktisk ganske fornuftigt... 40" er måske lige på grænsen til at være en for kedelig opgradering.
Men jeg sidder trodsalt 2.8-3.1 m fra TV'et. Og derfor er jeg lidt bange for kun at vælge 42".
Jeg ved ikke, hvordan jeg bliver klog på det.

Hvis jeg i øvrigt bestiller Samsung LE46C755, så bliver det nok til 7.999 kr. hos Elgiganten. Kan spare en 400 kr. ca ved Wupti eller ProShop, men så har jeg ikke en nem mulighed for at returnere TV'et i egen bil (eller bil lånt af forældrene).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
mhca skrev: Eneste minus ved 2d, er at den er tykkere end C8705, men ellers er billedkvaliteten rigtigt god.
Hvordan har tykkelsen noget med 2D gengivelsen at gøre?
Af Mysen
mhca skrev: Og den lavere pris skyldes formentlig kun, at den er med CCFL fremfor LED.
Der er også bagudvendte indgange, en mere skrabet fjernbetjening, og en front af plastic på C755.

Når der er sagt, så er det stadig et hæderligt designet tv, synes jeg.

Jeg tror iøvrigt dine højtalere vil gøre dit tv mindre dominerende. Jeg har selv gulvhøjtalere på hver side af tv'et, og selv om det fylder det meste af en ret lille væg, så er det på ingen måde noget der ser underligt ud.
Af mhca
Mysen skrev:
mhca skrev: Og den lavere pris skyldes formentlig kun, at den er med CCFL fremfor LED.
Der er også bagudvendte indgange, en mere skrabet fjernbetjening, og en front af plastic på C755.

Når der er sagt, så er det stadig et hæderligt designet tv, synes jeg.

Jeg tror iøvrigt dine højtalere vil gøre dit tv mindre dominerende. Jeg har selv gulvhøjtalere på hver side af tv'et, og selv om det fylder det meste af en ret lille væg, så er det på ingen måde noget der ser underligt ud.
Det er selvfølgelig rigtigt med indgangene og fronten osv.

Ang. højttalerne, så virker TV'et måske mindre dominerende. Jeg tænkte nok mere på, at selve hjørnet i stuen med husalteret kommer til at virke ekstra voldsomt/dominerende i stuen, når jeg sammen med TV'et også har HK receiver + DVD + PS3 samt de to store højttalere. (Subwooferen er placeret i modsatte hjørne, men den har jeg dog haft overvejet at sælge).
Af mhca
yakken skrev:
mhca skrev: Eneste minus ved 2d, er at den er tykkere end C8705, men ellers er billedkvaliteten rigtigt god.
Hvordan har tykkelsen noget med 2D gengivelsen at gøre?

Hov, det blev en meget dum formulering.
Pointen, som jeg ville have frem, var, at hvis man så bort fra 3d, så performede C755 bedre end C8705. Hvis man derimod også tog 3d med i betragtning, så var der et ekstra punkt på minus-listen; nemlig at C755 havde mere crosstalk i deres test.

Men virkeligt dumt formuleret af mig :-)
Af mhca
Jeg har lige bemærket i Samsungs specifikationer på den danske side, at Samsung C755 ikke understøtter Time Shift, eller dvs. der står blot et blankt felt under Time Shift.

Kan det passe, at dens PVR/Time Shift funktioner afviger fra C7705? Jeg kan næppe forestille mig, at de skulle have "programmeret" dem forskelligt.
Af Mysen
Samsungs hjemmeside er fuld af fejl. Jeg går ud fra, at det fungerer på præcis samme måde på denne, som på UE modellerne og PS C7705.

Andet ville da være mærkeligt.
Af Omfufu
Grunden til jeg valgte at skifte eller fortrød om man vil, havde intet at gøre med mangler i selve billedet eller andet med den samsung.

Men med hensyn til remoten, var helheds billedet for mig, en lidt skuffende oplevelse.

Da jeg startede ud med at købe den 6715 og hvis jeg ville have et "stort" tv skulle være den pga den var hvid sagde konen, og den kostede ca ½ af f.eks vt20.

Samsungen oplevede jeg med ujævnt lys i panalet, men IKKE når der var billed på, men f.eks imellem kanal skift osv når skærmen er sort t kort øjeblik kunne jeg se det, men det kunne ikke ses i en oplyst stue eller om dagen.

Mit problem er, jeg køre taxa om aften/natten, og når jeg havde fri og kom hjem og skulle se lidt tv, var rummet jeg var i mørkt, og jeg kunne derfor fornemme det lidt ujævne lys nede i venstre hjørne, ved film med sorte bjælker, så når jeg brugte tvet så jeg det mere og mere, og sammen med den noget "billige" remote, følte jeg mig bare ikke særlig glad for mit nye tv.

Jeg valgte så at aftale med butikken at jeg kunne lev det retur, hvis jeg købte det andet jeg ville have gennem dem. (Jeg var lige ved at brænde nallerne med de manglene 14 dages retur ret, men det lykkedes)

Jeg overvejede kort om det skulle være en 8705 model jeg skulle have i stedet, men valgte i 11 time at gå over i den helt anden grøft, da jeg ikke kendte til plasma tv. Kendte ingen som har et plasma, men efter Rasmus´s fantastiske artikler og test af vt20 tog jeg chancen og fik anskaffet mig den i stedet, som så tilfældigvis var faldet i pris.

Idag fortryder jeg næsten jeg ikke beholdte den samsung, da den alm betjæning, og de ting jeg nævnte i tidligere reply ang media playeren og usb diske er så meget bedre på samsungen.

Men må erkende at billedet er i top klasse på min vt20, før jeg fik den vt29 hjem i stuen troede jeg næsten ikke billedet kunne blive bedre end den faktisk var på den samsung, men jeg blev klogere, og har selv med ejne øjne set den forskæl som man ellers kun læser om i tests :)

Men for at komme ud over alle mine problemer med media playeren og lyden etc i min vt20, er jeg nået dertil, hvor jeg bygger mig en media center, som kommer til at tage den daglige betjæning af mit tv med en logitech harmony 900 remote. Dette er planen omend den er noget mere bekostelig.

EDIT: Ang input lag mv, det eneste spil jeg har til min ps3 er grand turismo 5, som er et bil spil, jeg oplevede ingen problemer med afviklingen, men jeg prøvede ikke FPS spil osv, så kan ikke give dig en præcis vudering af det sorry. men GT5 funkede meget fint