Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg står i den situation, at jeg er fristet af at få opgraderet til et større TV i stuen.
Jeg sidder 3 m fra vores 32" Sony, som egentlig på alle andre punkter lever op til mine forventninger.

1. Jeg har en relativt lys stue, og min kæreste og jeg har altid lamper tændt, når vi ser TV. Jeg er derfor glad for den matte overflade på mit nuværende TV.
2. Lyden på det nuværende TV er ganske fornuftig til det meste TV-kiggeri. Jeg har dog et godt stereo-anlæg at supplere med, men det er rart ikke at skulle tænde det konstant. Det tilføjer også lige 45W ekstra til strømforbruget.
3. Lavt input lag (er min opfattelse)
Derudover så sætter jeg pris på, at TV'et har en fornuftig fjernbetjening, relativt hurtigt kanalskift og at den har analog audio-udgang.

Jeg har en PS3, hvorpå jeg spiller lidt single-player spil i FPS og ellers lidt bil-spil og Assassins Creed lignende spil. Så det er måske ikke kritisk med utroligt lavt input lag, men det må gerne være lavt nok til ikke at påvirke oplevelsen.

Som jeg ser det, så vil en udskiftning af min nuværende skærm højst sandsynligt give mig:
Ringere lyd og højere input lag.

Tror I, at dette er noget, som der vil være arbejdet på i 2011 modellerne? Jeg synes umiddelbart ikke, at input lag virker som et fokus-område hos producenterne.
Ang. lyden kan man være heldig at de har fået mere styr på de nedadvendte/bagudvendte speakers, men det ser ud til, at vi ikke får nogle fremadrettede højttalere. Kan man mon forvente nogen væsentlige forbedringer i 2011, hvis man går efter design-skærmene?

Jeg regner umiddelbart med at skulle have en 46" skærm. Jeg sidder pt. og kigger på Sony 46EX500, som jeg kan købe i Bilka med levering på fredag til 5.989 kr.
Jeg kan selvfølgelig også kigge på fx Sharps LE820 med lavere input lag til 8.500 kr. eller lignende modeller, men så er jeg oppe i pris OG desuden får jeg andre ulemper såsom reflektioner.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er attraktivt at vente på fx Samsungs D7000 eller D8000 model, der virker væsentligt mindre voldsom pga. den smalle ramme. Her vil jeg vinde PVR-funktionalitet og nogle bedre DLNA og internetfunktioner samt er meget lækrere design.
Hvad med browseren? Tror I, at det er noget værd? Altså i forhold til måske bare at kunne tjekke mail? Eller kan man mon også se DR's online TV?

Det er ikke fordi jeg ikke kan undvære pengene til et 2011 TV, men jeg vil også gerne have nogle gode argumenter for at bruge 10-15.000 kr. på et nyt TV, fremfor at købe et til 6.000 kr.
Det er ikke meget væsentligt med internetfunktionerne, da vi har en stationær koblet til, og jeg håber måske også på sigt, at min PS3 kan få en rigtig linux version på, så jeg kan få en ordentlig browser. Det er derimod mere PVR samt lækrere design, der taler for at vente... men det bliver jo nemt 6-9.000 kr. mere for skærmen + ventetid, hvis jeg skal vente på de nye modeller.

Synes I, at det er værd at vente, eller er de nuværende tilbudspriser på 2010 skærmene for attraktive?
Eller hvad er jeres grunde til at ville vente til 2011 modellerne?

Beklager at teksten blev så lang.
God søndag.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Lerchenfeldt
Det er med Fladskærm som med PC'er og anden elektronik; Køb, og kig dig ikke tilbage..

Ellers kan man vente i en evighed på noget der liiiiige kan en tick mere end den forrige model..

Held og lykke med din skærm.. 8)
Af mhca
Lerchenfeldt skrev:Det er med Fladskærm som med PC'er og anden elektronik; Køb, og kig dig ikke tilbage..

Ellers kan man vente i en evighed på noget der liiiiige kan en tick mere end den forrige model..

Held og lykke med din skærm.. 8)

Tjaa, nu synes jeg så ikke helt at det er med PC'er som med fladskærme.... eller jo, PC'er strømforbrug og evt. støj stiger også, hvis man vil have nyere og kraftigere hardware.
Men jeg synes nu stadig, at selvom de nye TV er lækrere i design og har smarte internet og PVR-features, så synes jeg faktisk, at nogle modeller bliver dårligere på punkter som input lag og integreret lyd... men det må vel skyldes at der er mere og mere billedbehandling.

Jeg tror næsten, at hvis jeg ikke var så bekymret for om EX500 kan gå an til gaming, så kunne jeg godt finde på at bestille i dag. Men det skræmmer mig virkeligt.
Jeg har søgt en del rundt på nettet, og input lag beskrives som relativt højt. Men så er det bare, om man kan forvente bedre af kommende TV, eller om man snarere må indstille sig på, at det nok ikke er det største fokus-område.
mhca skrev:Synes I, at det er værd at vente, eller er de nuværende tilbudspriser på 2010 skærmene for attraktive?
Der er rigtig mange gode tilbud for tiden, på EX500 og andre gode LCD-TV som f.eks Samsung 46C755 og Panasonic L42G20. Der går nok et år inden priserne igen vil være så fordelagtige, og desuden, så er det nok sidste chance hvis du vil have et LCD-TV med god gammeldags CCFL baggrundsbelysning. 2011 modellerne i mellemprisklassen vil nok stort set allesammen være med edge-LED. Så køb nu, ellers ender det bare med at du må nøjes med 32" i hele 2011 også. ;)
Steen Bay skrev:
mhca skrev:Synes I, at det er værd at vente, eller er de nuværende tilbudspriser på 2010 skærmene for attraktive?
Der er rigtig mange gode tilbud for tiden, på EX500 og andre gode LCD-TV som f.eks Samsung 46C755 og Panasonic L42G20. Der går nok et år inden priserne igen vil være så fordelagtige, og desuden, så er det nok sidste chance hvis du vil have et LCD-TV med god gammeldags CCFL baggrundsbelysning. 2011 modellerne i mellemprisklassen vil nok stort set allesammen være med edge-LED. Så køb nu, ellers ender det bare med at du må nøjes med 32" i hele 2011 også. ;)
Jeg synes også at C755 ser rigtigt spændende ud. Men så skal jeg også ud og have en DAC evt. en som kun kan bruges til TV'et (for at den også kan dekode dolby, som jeg har set DR HD/TV2FilmHD nogle gange sender i). Det er så 1000-2000 kr. oveni, og så er den oppe på 9000 kr.
Men vil jeg opleve at C755 er 1½ gang så god som EX500? Her er input lag også væsentligt, samt remote, PVR og udseende... Hvordan hulen bliver jeg klog...

For jeg er helt enig, jeg risikerer at vente længe, hvis jeg også vil købe til en god pris. Men det behøver ikke nødvendigvis at være super-tilbud, det skal bare være et godt tv, jeg bliver glad for.

I øvrigt, så er et ekstra plus ved EX500 hos Bilka, at jeg muligvis kan være i stand til selv at returnere det, hvis det er for stort eller ikke lever op til mine forventninger.
mhca skrev: I øvrigt, så er et ekstra plus ved EX500 hos Bilka, at jeg muligvis kan være i stand til selv at returnere det, hvis det er for stort eller ikke lever op til mine forventninger.
Det skal du nok lige aftale med deres sælger og få det på skrift. De er ikke forpligtet til at tage imod et tv, hvor du har brudt emballagen. Generelt er der jo rigtig god service i Bilka, men du skal altså lige sikre dig det alligevel.

LE46C755 er bedre, men dog næppe 1,5x bedre end EX500. Men de mange ting man får med, beretter efter min mening ekstraprisen. Dårlig lyd på et tv, er den nye tendens. Min svigerforældre har et halvgammmelt 37" Philips LCD, og den er simpelthen bare så grim. De 10 cm grå højtalervinger på begge sider af panelet giver klart nok bedre lyd, end diskrete højtalere i bunden, der kaster lyden ind mod væggen. Der er bare ingen, der ville vælge det Philips i en butik idag, hvis det var opstillet ved siden af et diskret tv med usynlig lyd. - Selv om det betyder dårlig lyd, eller at man skal have ekstern lyd ved siden af.
Af mhca
Jeg er også fristet af Samsungen, selvom det er et stort irritationsmoment for mig, at jeg skal have en Digital dekoder for at føre lyden over stereo-anlægget.
JEg har kigget på DACs, men det tyder ikke på at man kan regne med at TV'et korrekt kan sende et stereo PCM-signal ud af lydudgangen, hvilket kan medføre manglende lyd (i anlægget) på mange programmer på HD-kanalerne.
Det kan være at jeg laver en tråd om dette. Omend den måske bør være på recordere eller hifi4all, hvor der måske er flere brugere med erfaringer rettet mod lyd/audio.

Ang. Bilka, så skriver de
Varer købt på Bilka.dk er dog omfattet af BILKA’s forbedrede bytteservice, sådan at du inden for 30 dage efter modtagelsen af varen, kan fortryde dit køb. Ved returnering skal varen være i væsentligt samme stand som ved modtagelsen, og varen skal returneres i original og intakt emballage. Forbrugsstoffer og rettighedsbetingede produkter, som indeholder abonnement eller licenser, tages kun retur i ubrudt original emballage – varen må ikke have været taget i brug. Dette gælder bl.a. computere, printere, blækpatroner, navigationsanlæg, telefon med abonnement m.fl.
Jeg vil ikke mene, at de kan tillade sig at løbe fra returretten pga. deres "intakt emballage" kommentar. De skriver netop eksempler kort efter på ting, hvor emballagen skal være ubrudt, såsom computere, mobiltelefoner osv. Men her nævner de ikke TV. Jeg vil mene, at man må være i sin ret som forbruger til som minimum at pakke TV'et ud og se om der overhovedet er plads til det.
Men tak for advarslen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Generelt er det kun din ret at pakke noget op hvis du handler på nettet. Det gælder normalvist ikke ved køb i en fysisk butik. Det handler alt sammmen om hvorvidt du har mulighed for at inspicere varen inden køb eller ej, og det har du ikke ved netkøb, men derimod ved køb i en butik.
mhca skrev:
Steen Bay skrev:
Jeg synes også at C755 ser rigtigt spændende ud. Men så skal jeg også ud og have en DAC evt. en som kun kan bruges til TV'et (for at den også kan dekode dolby, som jeg har set DR HD/TV2FilmHD nogle gange sender i). Det er så 1000-2000 kr. oveni, og så er den oppe på 9000 kr.
Hvorfor DAC, kan man ikke altid få stereo lyd ud via scart med omformer? Panasonic L42G20 har forøvrigt "audio out phone (L+R)". Det fås desværre ikke større end 42", men bortset fra det, så tror jeg at det er et rigtigt godt TV.
yakken skrev:Generelt er det kun din ret at pakke noget op hvis du handler på nettet. Det gælder normalvist ikke ved køb i en fysisk butik. Det handler alt sammmen om hvorvidt du har mulighed for at inspicere varen inden køb eller ej, og det har du ikke ved netkøb, men derimod ved køb i en butik.
Jeg ville bestille fra Bilka's online side, hvor de alligevel tilbyder gratis levering. Jeg har ikke bil, så det vil være lettest at få leveret. Så har jeg også fortrydelsesretten ved fjernkøb.

Steen Bay skrev: Hvorfor DAC, kan man ikke altid få stereo lyd ud via scart med omformer? Panasonic L42G20 har forøvrigt "audio out phone (L+R)". Det fås desværre ikke større end 42", men bortset fra det, så tror jeg at det er et rigtigt godt TV.
Så vidt jeg har forstået, så har man begrænsningen med lyd ud via scart, at de kanaler, der er dekodet i Dolby Digital o.l. ikke vil blive sendt ud gennem den analoge scart port. Det er i hvert fald, hvad jeg mener at have læst problemer med tidligere.
Men som jeg forsøgte at skrive, så kan man stå med samme problem med en almindelig DAC uden dolby digital dekoder, at man ikke kan få TV'et til at sende et dekodet stereo PCM signal ud til DAC'en, og så vil den ikke kunne håndtere det.

Jeg ville ellers gerne ofre pengene på en god DAC, da lydkvaliteten så forhåbentlig også ville blive hørbart bedre fra min computer.
Jeg ville dog eventuelt som nødløsning kunne benytte hovedtelefonudgangen, når jeg støder på TV-udsendelser/film, der har DD-lyd. Dog lidt kluntet og upraktisk løsning.
Af Mysen
Varer købt på Bilka.dk og varer købt i Bilka dækker over 2 forskellige punkter i købeloven. Når man køber i en fysisk butik, har man bytterret, men ikke pengene returret. Heller ikke selv om, man returnerer ubrugte ting. Jeg ved godt de fleste giver penge retur ved fremvisning af en bon, men det er altså ikke noget de behøver. Når man køber et tv i en butik, ser man jo hvordan det ser ud, inden du tager hjem med dit nye køb. Hvis du så åbner det og hænger det op derhjemme, og finder ud af at størrelsen ikke er den rette, eller at designet ikke falder i din smag alligevel, så er det teoretisk set bare ærgerligt. Hvis der ikke er noget galt med tv'et, kan man ikke returnere det, og hvis der er noget galt med det, kan man få det repareret. Du får ikke automatisk et nyt. Der er sikkert nogen, der giver bedre service end købeloven foreskriver, men i disse tilfælde er det en god idé at få deres løfter på skrift, så du er juridisk sikret.
Hvis en hjemmeside omhyggeligt skriver, hvad der forventes i afsnittet om returretten, som i dit link at embalagen er ubrudt, så kan det i mange tilfælde være nok til, at de har loven på deres side, når de afviser en returnering. Ofte står der noget i stil med: "hvis varen hører under den kategori, at der sker en væsentlig værdiforringelse ved at emballagen er blevet brudt..."

Du må ikke stole for blindt på butikkernes goodwill. Og købeloven er til for at beskytte forbrugeren. - Ikke for at tage røven på virksomhederne, bare fordi kunden ikke gad at måle efter, om der var plads, inden der blev købt. ;)

EDIT: Beklager at jeg gentager, hvad der allerede er blevet sagt, men jeg skulle lige putte min datter midt i en post, og havde ikke set, at der allerede var skrevet.
Af mhca
Mysen skrev: EDIT: Beklager at jeg gentager, hvad der allerede er blevet sagt, men jeg skulle lige putte min datter midt i en post, og havde ikke set, at der allerede var skrevet.
Helt i orden :-)
Jeg er ret godt med på købeloven, og jeg er klar over, at de kan komme med lidt forskellige købsbetingelser omkring fx ubrudt emballage.
Jeg vil dog mene, at når de skriver intakt emballage, bør det tolkes som, at man ikke har ødelagt emballagen. Det betyder ikke, at den skal være ubrudt. De skriver jo specifikt flere konkrete produkter, hvortil emballagen skal være ubrudt, og her vil jeg mene, at de ikke kan sige at TV hører ind under. Særligt ikke, når de ikke nævner det sammen med computere, navigation mv.
Af Mysen
Nej, men jeg tolker det nu stadigvæk som, at det er ved internethandel, at du har din fortrydelsesret. Der står ikke umiddelbart nogen steder, at der er 30 dages fuld returret på brugte varer, købt i varehuset.
Af mhca
Jeg ved ikke, hvorfor I hænger jer så meget i, om returretten også gælder ved køb i et Bilka varehus :-)
Jeg skrev oprindeligt, at jeg havde kigget på at købe det med levering, altså fra Bilka.dk onlinehandel.

Men nok om det.

De mere relevante inputs til min forvirring/beslutning er nok, at tilbuddene er ret attraktive pt. og at CCFL ret sikkert vil blive udfaset mere og mere, samt at lyden nok ikke vil blive meget anderledes i næste års modeller.

Der er dog ingen, der tør spå om udviklingen/fokus på input lag, hvilket jeg godt kan forstå... Det skulle være min største frygt for at få negative oplevelser med et nyt TV.