Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af becker1337
Hmm.. kig lige en ekstra gang på Synology (evt. qnap) :-) De har fine nas'er i samme prisklasse 1-2k, som også har 2 bays.

Selvom din nas er fanless, så larmer harddiskene stadig en smule.
Af KuntaKinte
becker1337 skrev:Hmm.. kig lige en ekstra gang på Synology (evt. qnap) :-) De har fine nas'er i samme prisklasse 1-2k, som også har 2 bays.

becker1337 skrev:Hmm.. kig lige en ekstra gang på Synology (evt. qnap) :-) De har fine nas'er i samme prisklasse 1-2k, som også har 2 bays.

Har kigget på rigtig meget. Og kan læse mig frem til at QNAP og Synology er det der anbefales. Men jeg har bare ikke kunne få nogle til at fortælle om det også gælder i mit tilfælde. Jeg kan ikke finde nogle test af NAS hvor de er sat op imod hinanden.

Da jeg skulle købe tv var mit første indfald også LCD. Men efter bl.a. at have været herinde blev, blev jeg overbevist om Plasma, da jeg selv begyndte at kigge på billedet og droppede at læse specs som 200 hz og droppede fordommene om plasma. Never looked back :)
Jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men jeg har bare ikke fået forklaret hvorfor jeg skal vælge QNAP eller Synology når mine behov ikke er til webservere etc.
Forklar mig HVORFOR jeg skal vælge dem? Jeg skal bruge den til at lægge min film, musik og billeder op på. That's it. Jeg vil ikke tale mod bedrevidende. Jeg har bare ikke hørt hvorfor endnu
Af Jodle
KuntaKinte skrev: Jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men jeg har bare ikke fået forklaret hvorfor jeg skal vælge QNAP eller Synology når mine behov ikke er til webservere etc.
Forklar mig HVORFOR jeg skal vælge dem? Jeg skal bruge den til at lægge min film, musik og billeder op på. That's it. Jeg vil ikke tale mod bedrevidende. Jeg har bare ikke hørt hvorfor endnu
Uanset hvilken NAS du vælger i dag, kan den praktisk talt alt det, du ikke har brug for. Forskellen er blot kvaliteten og brugergruppen bag den. Her skiller Qnap, Synology, Netgear og Buffalo sig altså ud. Sidstnævnte mærke har jeg lige fået hvisket i øret, at den også skulle være rigtig god.

Hvis pengene er til det, så vil jeg vælge en 4bay NAS pga. raid5-muligheden. Går en disk ned, smider du en ny i den og NAS'en gendanner alle data, der ellers lå på den tidligere disk. Og hvis du har endnu flere penge vælger du naturligvis en NAS, der giver dig raid5+1. =) Men det var raid5-muligheden, som giver bedre udnyttelse af diskpladsen i forhold til raid1, der fik mig til at gå efter en 4bay fremfor en 2bay.

Jeg selv har en syno ds-411j til 2100 kr (uden diske). Den ligner et gammel køleskab fra 60erne (og larmer også næsten som et) og den har så sandelig også fortjent pladsen, hvor den står nu; bagerst i et skab under køkkenbordet. Men en NAS er bygget til at blive gemt langt væk og det er et faktum. For der kan hverken tilsluttes skærm, tastatur eller andet til den. ;)

Forresten. Uanset hvilken linux-baseret NAS man køber i dag, så er de sårbare overfor strømudfald groft sagt pga. RAID-funktionaliteten i modsætning til en windowsspand, der er mere robust. Så hvis man har råd, så er en billig UPS til en 500-las ikke af vejen. Jeg overvejer selv sådan en, da min syno efter sigende skulle kunne finde ud af at lukke korrekt ned, hvis den får signal om strømudfald fra UPS'en. Det hele koster dog lidt på el-regningen, men funktionen finder jeg usædvanlig betryggende.

Sådanne ting fandt jeg værd at tage med i overvejelserne når data, film, musik, fotos mv. nu skal ligge på en sårbar enhed, der skal køre 24/7.
Senest rettet af Jodle 02 mar 2011, 07:34, rettet i alt 1 gang.
Af becker1337
Det der taler for synology er, at de har meget fokus på efterkøbet - hvis du oplever problemer, så har de teknikere som prøver at diagnostisere online. Har læst flere, hvor der har skulle en reparation til, hvor synology udstedte ups awb'er kvit og frit, så den kunne blive ordnet.

Synology har en gennemført firmware og er utrolig brugervenlig. Jeg kender ikke dem, som du tidligere linkede til, men jeg ville ikke overveje andet end synologyv- vil bare have noget som virker.. Og er prisen den samme:). Synology og qnap er klart de mest erfarne spillere på markedet.

Kan lige prøve at finde nogle af de links, som overbeviste mig:)
Af Jodle
KuntaKinte skrev:Hvis jeg vil opgradere, kan jeg vel godt opgradere en disk ad gangen? Man kan vel godt have forskellig størrelse HDD i NAS'en
På en 4bay i raid5 - ja, med forbehold. Jeg kender kun til Synology, men de har en hybrid raid5-funktion, der gør, at man kan køre med forskellige størrelser diske i modsætning til traditionel raid5. Jeg ved dog ikke hvor almindeligt hybrid raid5 er hos andre fabrikanter. Jeg er dog ikke superstiv i raid5-teknologien, så andre er naturligvis velkomne til at rette mig, så jeg kan få evt. fakta på plads. :)

I en 2bay - nej, uanset raidsetuppet. Du skal stadig have en ekstern backup af data inden du opgraderer. Du kan dog godt have 2 forskellige størrelser diske i raid0 (fuldt diskarray uden mirrorfunktion). Men går den ene disk ned, så mister du altså alle data. I raid1 (mirror) skal du have to identiske diske, så her kan du heller ikke køre med diske med forskellige størrelser.