Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KuntaKinte
Jeg har i dag et Panasonic TX-P42V10, en Sony BDP-S550, en YouSee HDD boks (3126) og dælens mange DVD/BD film (ca. 200).
Jeg er ved at være træt af at skulle lede efter film og pudse fedtede skiver. Derfor skal systemet opgraderes.

Min tanke var dette setup:

Boxee box. Den er jeg ret sikker på. Kommentarer på Boxee? Nogle der har erfaring med denne?
http://www.dlink.com/boxee/

Eksternt BD-drev til ripping af film. 2 forslag:
Asus SBC-06D1S-U. 6x BD read. Pris ca. 1100
http://www.asus.dk/product.aspx?P_ID=Oq ... templete=2

LG BE12LU30. 10x BD read. Pris ca. 1600 http://www.lg.com/dk/computerprodukter/ ... 12LU30.jsp

Kan man altid stole på at hastigheden svarer til det opgivne. Er LG'en altid tilsvarende hurtigere eller kommer det mere an på det øvrige system?
Hvad skal være gældende for at udnytte forskellen?
Har en bærbar Acer Timeline 4810T. Den har ikke eSATA. Har det betydning for læse hastigheden? Kan man tilslutte drevet direkte til en NAS?

NAS (her er jeg virkelig novice)
Så vidt jeg kan forstå, så ville mit setup virke med både en NAS og en ekstern HDD. Men en NAS giver mig mulighed for at få adgang udefra og kan dermed streame musik (også film?).
Men hvad skal jeg vælge? Er det nemmere/hurtigere at rippe film til en NAS fremfor en ekstern HDD?
Alt kommer til at stå i stuen, så det har også betydning hvad støj niveauet er. Jeg har heller ikke nogen idé om strømforbruget er stort på en NAS.
Jeg er blevet anbefalet Netgear MS2110 (1 x 1TB). Pris ca. 1000 (tilbud).
http://netgear.dk/Products/Storage/Stor ... S2110.aspx
Der er mange der skriver om Synology om QNAP. Hvad vinder man der?

Software
Hvad er det bedste software til ripping af film?
Hvor meget plads skal jeg beregne per skive (hhv. DVD og BD)? Kan man undlade noget og spare plads? Jeg ønsker at bevare den fulde kvalitet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til filmstreaming, så ville jeg være noget påpasselig med hvor billigt jeg gjorde min NAS. 1 TB er ikke specielt meget hvis du har 200 BD-film, med mindre du har tænkt dig at komprimere dem langt ind i h... En enkelt HDD er ikke ret meget i den sammenhæng, og du har allerede afskåret dig fra at kunne opgradere med flere diske, da kabinettet kun har plads til én. Husk at der går 25 GB pr. lag på en BD og de fleste bruger begge lag. Dvs. du har plads til ca. 20 BD-film og intet andet på 1 TB.
Af Winnick
"Har en bærbar Acer Timeline 4810T. Den har ikke eSATA. Har det betydning for læse hastigheden? Kan man tilslutte drevet direkte til en NAS? "

NAS = Network Attached Storage - dvs du kobler den til dit netværk med et netværkskabel.
Det er ikke meningen at du - som med en ekstern harddisk - skal koble din computer direkte til.

Jeg vil give Yakken fuldkommen ret - absolut minimum når du køber en NAS er plads til 2 harddiske - så du kan opgradere når du løber tør for plads, uden at skulle købe en helt nyt NAS.

Jeg har selv købt NetGears Stora-box med plads til to drev - og i alt sin simpelthed der lever den op til mine behov for at kunne have mine film liggende så de kan tilgås fra flere computere i hjemmet.
Af MKT
Jeg kan ikke komme med personlige erfaringer (endnu) men jeg ved at Boxee kan fungere som netværksserver og den kan trække store antal harddiske (har læst om 16 store og små HD tilsluttet og i alt 25 TB tror jeg det var) hvis disse er koblet gennem en USB hub eks.

Med NAS kan du få lov til at betale en masse ekstra penge for den trådløse tilkobling til begge medier, uden at vinde noget på det. Tværtimod kan du tabe billedkvalitet i og med HD'en ikke bliver kablet med Boxee'en.

Jeg er selv ved at sætte mit system op og har tænkt således: Computer trådløst tilsluttet router, der er på netværk med Boxee'en og Boxee kablet med x antal HD via USB 3.0.

Baggrunden for det opsæt er, at hastigheden mellem computer og HD ikke er prioritet, men det er direkte forbindelse mellem HD og Boxee.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du mener vel HDD og ikke HD? Det første refererer til en harddisk og det andet til high definition.
Af KuntaKinte
Elsker dette site. Altid garant for gode indlæg. Takker

Formulerede mig lidt vagt. Jeg har ca. 200 DVD film og 15-20 BD film. Men som jeg har forstået det, så er det ikke noget problem at tilkoble en ekstra ekstern HDD, hvis vi skulle nå til det.

Men kom frem til samme konklusion vedr pladsen og er endt med 2 TB. Men fandt ud af, da skidtet skal stå i stuen, at jeg også skal tage hensyn til støjniveauet. Det presser bare mit budget yderligere.
Men er endt med denne løsning:
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=11471
Håber ikke I kommer med alvorlige anker mod dette. (Er klar over, at Synology, QNAP og til dels Netgear er hvad alle anbefaler. Men kunne bare ikke få det til at stemme

Har læst mig frem til, når jeg skal til at rippe, at DVDfab er det bedste.
Men når jeg kigger på det, så har de en mio. muligheder.
Jeg har ikke i tankerne at komprimere noget. Jeg er dog ikke interesseret i ekstra materiale og vil gerne sortere ud i lydsporene, hvis der er plads at spare.
Så hvornår skal man bruge deres "copy" og hvornår bruger man "ripper"? Og bør jeg få begge. Og hvad er "passkey" til? Jeg har kun kode 2 film. Behøver jeg så ikke denne?

Håber I kender til DVDfab eller evt. et andet ripper/Copy program.
Af KuntaKinte
@winnick

Tror jeg formulerede mig forkert.
Med drevet mente jeg mit eksterne bd-drev.

Hvordan tilkobler jeg dét? Der er eSATA tilslutning på bd-drevet og på NAS'en, men ikke på pc'en. Kan man tilkoble bd-drevet direkte til NAS'en og kopiere den vej eller skal det via pc'en. Da jeg vil bruge dvdfab formoder jeg det skal via pc'en. Alternativt har min arbejds pc eSATA. Hjælper det noget?
Af Nick_S
Fair nok at du vil bruge LaCie harddisken, men 2TB er for lidt.

Som Yakken siger det er de fleste bluray på op imod 50GB stykket. Disse kan dog komprimeres uden synderligt tab i billedkvalitet til omkring 15GB som .mkv format.

Men lad os sige du har 200 DVD'er. En dvd fylder typisk 5GB (med ekstramateriale og andre lydspor fjernet). 200x5=1000 GB. Smider du BD skiverne oveni (20*15=300) rammer vi 1300, ergo er harddisken stort set fyldt (2TB er teoretisk 2048GB men praktisk får du kun 1863GB)

For at der skal være bare en lille smule fremtid i det ville jeg uden tvivl tage 4TB modellen.

DVDFab er dyrt, men klart vejen frem.
Af MKT
Er det en nuværende økonomisk ting er det fint med 2 TB. Boxee kan som nævnt trække rigtig mange HDD samtidig (sådan Yakken? :p) så det er fuldt ud muligt at tilføje en disk mere senere. Med det sagt er det jo smart at være på forkant med pladsmangel :)

Jeg ville også vælge en med usb 3.0 da det jo trods alt er det næste og her får du eks. 1tb mere og en opgradering af tilslutning for færre penge: http://www.midtdata.dk/hardware_1000199 ... tinfo.html

Det kan gøres billigere, men nu gik jeg ud fra du godt kunne lide Lacie så jeg fortsatte i samme dur.
Af becker1337
Boxee box. Den er jeg ret sikker på. Kommentarer på Boxee? Nogle der har erfaring med denne?
http://www.dlink.com/boxee/
Jeg kom væk fra Boxee box igen - den er for dyr i forhold til, hvad den kan. Huluu er blokeret på den og generelt er Boxee Box mere en social afspiller (meget facebook-agtig).

Synes derimod at fjernbetjeningen er fantastisk :-) Jeg droppede den dog og byggede et mediecenter til 2300,- (kontra de små 2k, som boxee box koster).

NAS (her er jeg virkelig novice)
Så vidt jeg kan forstå, så ville mit setup virke med både en NAS og en ekstern HDD. Men en NAS giver mig mulighed for at få adgang udefra og kan dermed streame musik (også film?).
Men hvad skal jeg vælge? Er det nemmere/hurtigere at rippe film til en NAS fremfor en ekstern HDD?
Alt kommer til at stå i stuen, så det har også betydning hvad støj niveauet er. Jeg har heller ikke nogen idé om strømforbruget er stort på en NAS.
Jeg er blevet anbefalet Netgear MS2110 (1 x 1TB). Pris ca. 1000 (tilbud).
http://netgear.dk/Products/Storage/Stor ... S2110.aspx
Der er mange der skriver om Synology om QNAP. Hvad vinder man der
Hvis du køber en ordentlig nas, så kan du godt undvære boxee - Boxee køber du egentlig, hvis du gerne vil have mediecentersoftware, den kan ikke afspille mere eller bedre end nas'en.

Jeg har selv købt en Synology DS411j - Massere af plads og kan tilkoble 2 ext harddiske (udover de fire interne) - ca. 2,5k. Alternativt DS219j med 2 diske koster omkring 1500, mener jeg.

Men igen - find ud af dit budget.
Af MKT
becker1337 skrev: Jeg kom væk fra Boxee box igen - den er for dyr i forhold til, hvad den kan. Huluu er blokeret på den og generelt er Boxee Box mere en social afspiller (meget facebook-agtig).

Synes derimod at fjernbetjeningen er fantastisk :-) Jeg droppede den dog og byggede et mediecenter til 2300,- (kontra de små 2k, som boxee box koster).
Det er efter min oplevelse ikke helt rigtigt. Hulu er blokeret ja, men med eks. strongVPN har du alligevel adgang til alt andet (netflix og what not). Man kan vælge at bruge den som social afspiller, men vælger man at holde den som mediecenter for sine lokale filer får du det fedeste setup af dine filer. Den henter automatisk cover, beskrivelse og rating af alle titler. Under filmafspilning har du mulighed for at tilføje undertekster, rette op på sync problemer og starte fra hvor du sluttede sidst, bare for at nævne et par muligheder.

For de 1800 den koster synes jeg man får et fedt design, enkel brugerflade og bunkevis af muligheder på et open source mediecenter under konstant udvikling.
Af becker1337
MKT skrev:Det er efter min oplevelse ikke helt rigtigt. Hulu er blokeret ja, men med eks. strongVPN har du alligevel adgang til alt andet (netflix og what not). Man kan vælge at bruge den som social afspiller, men vælger man at holde den som mediecenter for sine lokale filer får du det fedeste setup af dine filer. Den henter automatisk cover, beskrivelse og rating af alle titler. Under filmafspilning har du mulighed for at tilføje undertekster, rette op på sync problemer og starte fra hvor du sluttede sidst, bare for at nævne et par muligheder.

For de 1800 den koster synes jeg man får et fedt design, enkel brugerflade og bunkevis af muligheder på et open source mediecenter under konstant udvikling.
Jeg vejede det bare op mod, hvad jeg kunne få for ca. de samme penge. Endvidere har jeg læst mig til, at der var problemer med larm fra boxee box, hvilket jeg desværre ikke kan leve med, da mit mediecenter står tændt 24/7.

Alle de funktioner, som du beskriver i boxee findes også i xbmc (som boxee er bygget på).

Nuvel, kan sagtens se det fede i Boxee Box - Mener bare man skal overveje alternativerne. :-)
Af KuntaKinte
Lækkert med al den feedback. Tak

Men bl.a. pga. gode feedbacks, revurderede jeg løbende mine valg.

Jeg måtte hurtigt konstatere, at støjniveau var en faktor jeg ikke først havde taget med. Det pressede prisen i første omgang, hvis den skulle være fanless. Derfor blev det LaCie d2 Network.
Kom også selv frem til, at 1 TB var for lidt og justerede op til 2 TB versionen.
Jeg blev dog usikker på om jeg malede mig for meget op i et hjørne med ingen ekstra bay. Derfor endte jeg på LaCie 2big network 2TB (2 x 1 TB).
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?pid=11471
@Nick_s. De har godt nok lavet en magen til som HDD, men det her er en NAS

Hvis jeg vil opgradere, kan jeg vel godt opgradere en disk ad gangen? Man kan vel godt have forskellig størrelse HDD i NAS'en