Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af vegaz
Hej folkens,

Nu har min kæreste og jeg besluttet os for at få et nyt TV.

Jeg har siddet og kigget en masse reviews igennem osv.
Jeg er derfor kommet frem til følgende 3 TV:
http://www.komplett.dk/k/kcp.aspx?sku=5 ... sku=596323

Vores krav er egentlig at det er 42"+, det har min. 100hz og så er det i en "fornuftig" prisklasse - som de 3 TV i linket også afslører.

Jeg håber I kan hjælpe med enten at vælge én af de 3 TV eller komme med nogle alternativer.
Det skal måske siges at vi har et gammelt 37" plasma TV og er langt fra tilfreds med billedet på plasma - vi bruger primært TVet til film og sport (fodbold, hockey, NFL ect.)
Af Mysen
Køb LD750n

Den har scanning backlight og er dermed også bedst til sport. LE5300 er ikke dansk, og du mister den ekstre LG support og onsite service ,der følger med de danske modeller.

Et dårligt Plasma er et dårligt tv. Men et dårlig LCD er også et dårligt tv. Jeg er slet ikke i tvivl om at et Panasonic G20 er bedre end de 3, du har linket til. Selv om det er plasma ;)
Men hvis du vil have LCD, så tag som nævnt LD750n.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tråden hører til i TV-sektionen. Den er flyttet dertil.
Af vegaz
Mysen skrev:Køb LD750n

Den har scanning backlight og er dermed også bedst til sport. LE5300 er ikke dansk, og du mister den ekstre LG support og onsite service ,der følger med de danske modeller.

Et dårligt Plasma er et dårligt tv. Men et dårlig LCD er også et dårligt tv. Jeg er slet ikke i tvivl om at et Panasonic G20 er bedre end de 3, du har linket til. Selv om det er plasma ;)
Men hvis du vil have LCD, så tag som nævnt LD750n.
Er det den der på komplett (mit link) bare hedder LD750?

Har også kigget på et G20, men jeg troede ikke at plasma var/er særlig godt til sport? Synes ofte billedet hænger, altså at man ser en hale efter bolden osv. Eller er jeg helt galt på den?
Har du evt. link til en forhandler, komplett sælger den ikke mere.
På forhånd tak :)
Af Kaare Nielsen
Hej. Jeg har et Panasonic G-10 plasma tv, virkelig godt til sport, jeg ser meget Formel 1 - Håndbold - og lidt Fodbold og div. sport. Så jeg tror at et Panasonic G-20 vil være et godt valg for jer.

Kaare
Af Mysen
Den fra komplett er heller ikke en nordisk model. Det så jeg bare ikke lige. N'et efter LD750 betyder at den er nordisk.

Det er rigtigt, at der ofte kan komme en hale på hurtige bevægelser på et plasma. Det er den fosforslør, der er en bivirkning ved at forsforen ikke er ligeså hurtig som øjet der ser. Fosforen er dog noget hurtigere end dit gamle tv, og opdateringshastigheden er derfor også bedre end på et lcd. Nogle lcd'er, bl.a. LD750n, har indført en ny teknik, hvor de simulerer plasmateknikken ved at indføre en sort rulning af billedet. Det har hjulpet på hastigheden, som øjet ser, men er dog stadig ikke bedre, end den på et plasma.

Jeg ved ikke om G20e er på lager nogen steder. Tjek de billigste på pricerunner.dk. Det er jo en model, der er ved at udgå.
Af vegaz
Først vil jeg lige sige tak for hjælpen Mysen, dejligt at få skåret tingene ud i pap :)

Nu ved jeg budgettet ikke er til et high-end TV, men vil du alligevel vælge et plasma TV fremfor et LCD/LED, når det skal bruges til at se sportsgrene som fodbold osv? Vil jo helst undgå fosforslør, så for mig betyder det intet om det er LCD, LED eller Plasma. Har bare lade mig fortælle at LED har mærkelig(kunstigt) lys og ja plasma har fosforslør, og derfor skulle LCD være bedst til sport. Men du lyder jo til at vide hvad du snakker om :)
Jeg er ikke sikker på jeg kan finde et G20 nogen steder, men med et LD750n vil vi ikke gå helt galt i byen?
Af lennon
vegaz skrev: Har også kigget på et G20, men jeg troede ikke at plasma var/er særlig godt til sport? Synes ofte billedet hænger, altså at man ser en hale efter bolden osv. Eller er jeg helt galt på den?
På forhånd tak :)
Som udgangspunkt burde et godt plasma "tørre gulv" med LCD i nævnte prisniveau, - til lige præcis jeres behov .Sport og film er plasmas spidskompetencer. Lyder som om i har haft et defekt produkt, eller et signalproblem ? . Tar som en selvfølge, at i har digitalt antennesignal ?, - og at har prøvet alle indstillings muligheder ? Godt nok kan fosforslør være et problem ,men har sjældent hørt om det så markant, som du beskriver .
Af vegaz
lennon skrev: Som udgangspunkt burde et godt plasma "tørre gulv" med LCD i nævnte prisniveau, - til lige præcis jeres behov .Sport og film er plasmas spidskompetencer. Lyder som om i har haft et defekt produkt, eller et signalproblem ? . Tar som en selvfølge, at i har digitalt antennesignal ?, - og at har prøvet alle indstillings muligheder ? Godt nok kan fosforslør være et problem ,men har sjældent hørt om det så markant, som du beskriver .
Nej vi har analog signal pt. men skifter ligeså snart vi køber et nyt TV :) Det skal måske også siges at det skal kunne tage sådan et modul eller hvad det hedder, altså sådan et kort man sætter ind.
Vores plasma er fra starten af dette årtusind, det har hverken HDMI eller noget som helst andet og alt kører igennem en reciever - så det er altså noget antikt :D

Har du nogle TV du kan anbefale udover G20?
Af lennon
vegaz skrev:
lennon skrev: Som udgangspunkt burde et godt plasma "tørre gulv" med LCD i nævnte prisniveau, - til lige præcis jeres behov .Sport og film er plasmas spidskompetencer. Lyder som om i har haft et defekt produkt, eller et signalproblem ? . Tar som en selvfølge, at i har digitalt antennesignal ?, - og at har prøvet alle indstillings muligheder ? Godt nok kan fosforslør være et problem ,men har sjældent hørt om det så markant, som du beskriver .
Nej vi har analog signal pt. men skifter ligeså snart vi køber et nyt TV :) Det skal måske også siges at det skal kunne tage sådan et modul eller hvad det hedder, altså sådan et kort man sætter ind.
Vores plasma er fra starten af dette årtusind, det har hverken HDMI eller noget som helst andet og alt kører igennem en reciever - så det er altså noget antikt :D

Har du nogle TV du kan anbefale udover G20?
Så tror jeg altså, at dit signal er skurken mht haler og hængende billeder .Alle TV har efterhånden mulighed for nævnte cammodul . Mht rå billedkvalitet er PanaG20 ret enestående i prisklassen - ja næsten uanset pris .
Af THM
LD750n går i ikke galt i byen med heller. panasonic G20 lcd er også en god mulighed, den har THX-profil som er en god forudindstillet billedprofil der gør det nemt at opnå en forholdvis korrekt gengivelse af billedet(kildematerialet).
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2583492/ ... 17;&sort=4
Af vegaz
Tak for alle inputsne :)

Hvis man groft skærer det ned til LD750n vs. G20 Plasma (og LCD), er det så korrekt forstået at G20 Plasma er klart det bedste TV? :) I så fald, tusind tak for alt hjælpen, dejligt med hurtig og god hjælp.
Af lennon
vegaz skrev:Tak for alle inputsne :)

Hvis man groft skærer det ned til LD750n vs. G20 Plasma (og LCD), er det så korrekt forstået at G20 Plasma er klart det bedste TV? :) I så fald, tusind tak for alt hjælpen, dejligt med hurtig og god hjælp.
- ikke nødvendigvis for alle . Hvis man har en meget lys stue, har pc,htpc ind over, eller spiller massivt meget konsolspil - så vil LD750 måske være et bedre valg . Men med hensyn til mest korrekt gengivelse af kildematerialet , så vinder G20 .
Af mhca
lennon skrev:
vegaz skrev:Tak for alle inputsne :)

- ikke nødvendigvis for alle . Hvis man har en meget lys stue, har pc,htpc ind over, eller spiller massivt meget konsolspil - så vil LD750 måske være et bedre valg . Men med hensyn til mest korrekt gengivelse af kildematerialet , så vinder G20 .

Og så skal man også være klar over risikoen for at være generet af plasma buzz.
For mange er det ikke et problem, men det gjorde, at jeg holdt mig til LCD, når jeg vægtede buzz sammen med de andre ting du nævner om plasma.

Men hvis man er klar over disse problemstillinger, så er plasma klart værd at vurdere pga. de overlegne billedegenskaber.
Ang. meget lys stue, så er reflektioner også et problem på mange LCD-TV, da de designes med glasfront.