Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey
Overskriften lyder måske lidt som noget fra en kontaktannonce men det beskriver meget godt hvad mit spørgsmål er.
Jeg er som mange andre modtager af den skønne SU. Jeg har så med nød og nemme fået spare 5000 kr sammen som jeg har valgt og bruge på et nyt tv.

Jeg ikke så meget inde i tv osv. så jeg vil spørge jer ad hvilke tv med bedst billedkvalitet jeg kan få for 5000 kr.

Jeg skal sidde ca. 2-2,5 meter væk fra tvet så jeg skal vel have fat i et 32-40 tommer.

MVH bryde
Af Bryde
Har godt kigget men synes ikke rigtig der er noget. :/
Vil jo gerne have LED da jeg har brugt LCD i mange år og ikke er den store tilhænger af Plasma. Men LED er jo også dyrt. Har kigget lidt på den Philips 32PFL5605H bare i 40 tommer udgaven. Og den har squ god lyd er bare i tvivl efter jeg har læst jeres anmeldelse. Nu er det sådan jeg ikke vil investere i ekstern højtalere foreløbig. Så det derfor jeg har haft den som et oplagt valg. Er det en dårlig skærm at have set fra alm. bruger synsvinkel ?
Af mhca
Hej Bryde

Nu er det ikke fordi jeg vil skræmme dig væk fra forummet eller lyde arrogant, men jeg vil foreslå dig, at du bruger en god portion tid på at browse rundt i forummet og også anmeldelserne. I forummet er der mange andre, der spørger til købsanbefalinger. Du kan formentlig trække lidt anbefalinger og nyttig viden ud fra svarene i de tråde.
Du har jo formentlig ikke sparet de 5000 kr. op på en enkelt uge, så du gør dig selv en tjeneste ved at bruge tid på at sætte dig lidt ind i, hvad du vil bruge pengene på.

Du skriver, at du gerne vil have LED, fordi du længe har haft LCD. Skal det forstås som, at du har været tilfreds med LCD og derfor vil have LCD med LED baggrundsbelysning for at spare strøm, eller skal det forstås som at du betragter LED som et teknologi-skifte væk fra LCD?
For LED er jo LCD m. LED baggrundsbelysning, altså samme teknologi, men hvor de to største fordele er mulighed for tyndere skærme og lavere strømforbrug.
Den nævnte Philips har dog dioderne placeret bag panelet i modsætning til de fleste andre, der har Edge LED. Philipsens måde er at foretrække, men det giver ikke mulighed for lige så tynd en skærm. Men du må altså ikke antage, at en LED skærm er bedre end en standard LCD-skærm.

Men udover dit budget, så vil jeg foreslå, at du bliver mere klar over dit behov. Altså om du skal se meget HD, BluRay eller spille meget PS3/Xbox. Har du meget lys i rummet (refleksioner kan blive et større problem)... osv.

Ang. størrelse ville jeg personligt gå efter 40-42" :-) Jeg har et 32" TV, som er alt for småt efter min mening.

Jeg mener også, at mange har talt positivt om LGs LD750, der bl.a. har scanning backlight, hvilket reducerer slør. Yakken/Torben har lavet en fin fokus-artikel om Hz og scanning backlight mv.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

God fornøjelse med de videre undersøgelser.

Mvh. Martin
Af Bryde
mhca: Det er for at skifte væk fra LCD og også lidt for at spare strøm. Som sagt lever af en SU så de små 50 kr det nu koster om året i strøm når det står på standby kan godt løbe op når der er alt andet i en lejlighed der også bruger strøm.

Men ja har glemt at skrive mit behov men troede det sagde sig selv lidt :) Fordi bruger det som mange andre også gør. Jeg gamer PS3, ser blu-ray film og ellers bruger jeg et tv til at dase foran.
Med hensyn til lys i rummet. Det kommer nok til at hænge på en modsat væk end hvor vinduerne er. Så der vil nok komme lidt genskind i det.

Regner også med det bliver et 40 tommer :)

Men ellers tak for svar ;)
Af Mysen
Du får ikke læst hvad mhca skriver. LED ER LCD tv. Der er bare et andet lys i, der fylder mindre og bruger mindre strøm end LCD uden LED.
Du må ikke vælge LED pga. prisen på strøm. De er næsten altid dyrere en almindelig LCD på trods af strømbesparelsen, og de er altid dyrere end Plasma, selv om det er plasma, der bruger mest strøm.

LED er godt for miljøet. Vælg LED ud fra det eller fordi det skal være tyndt (hvilket 5605h ikke er), Ellers kan du ignore dette forum og få din vejledning i en fonabutik istedet.
Af Bryde
Mysen: Har siden jeg skrev de i går læst lidt mere om det. Og overvejer lidt at tag et plasma da billedet jo er meget bedre. Men synes hele tiden der er tale om Buzz og fosforslør. Er det hyppig på plasma skærme det sker.
Af Mysen
Bryde skrev:Mysen: Har siden jeg skrev de i går læst lidt mere om det. Og overvejer lidt at tag et plasma da billedet jo er meget bedre. Men synes hele tiden der er tale om Buzz og fosforslør. Er det hyppig på plasma skærme det sker.
Det tror jeg er umuligt at svare på. Fosforslør er en bivirkning ved plasma, men der er noget, der kun sker ved bevægelser. Men netop bevægelser klarer plasma generelt bedre end LCD, så det er ikke noget du skal bekymre dig om.
Buzz er forekommende på alle plasmamodeller, men for det meste er det et spørgsmål om at gå helt hen til skærmen for at høre det, og så er det jo ligegyldigt. Nogle larmer dog mere og kan høres ved normalt brug. Jeg har indtrykket, at Panasonic har en lille fejlmargen på alle andre end G20, men man kan aldrig være sikker. Ved internethandel er der dog 14 dages fuld returret, så du kan altid returnere, hvis det støjer for meget.

I prisklassen er det nok X20, der klarer sig bedst af alle, selv om det ikke er full-hd. Ellers er der stadig en del LCD modeller, der også kan være med i ca. 40". Det er først, når man vælger stort, at plasma for alvor bliver billigst. LED er dog stadig dyrest, også ved 40". Du kan eksempelvis få 5405H i stedet for 5605H. Den er 2" større, men billigere og er i store træk det samme tv.
Af Bryde
Jeg har sat max beløbet op på 6000 kr nu.

Har fundet:
LG 50PK350N
Og så G20

Er G20 stadig det bedste valg?
Af Mysen
G20 er bedst. PK350n er størst. Det kommer an på, hvor stort du vil have det, og jeg tror det er de to modeller, der klarer sig aller bedst i hhv. 42" og 50", så du har indskrænket fint.

Skal du se mest almindelig tv, så snup G20. Ser du mange HD film, så tag endelig PK350n
Af Bryde
Mysen: Hvad hvis det skal bruges til at game på?
Af Mysen
Så vil jeg også vælge stort. Men retention er et ret stort problem på dette LG, og Panasonic klarer den del noget bedre. Desuden er der et højt input lag på PK350, og den egner sig ikke meget til Gaming.

Men hvis du mener hardcore gaming i timevis hver dag, og du ikke gider at tænke på, at man skal passe på sin skærm, så køb et LCD tv istedet Hvis du bare spiller en lille smule en gang imellem, er input lag på LG muligvis noget, du kan leve med, og retention vil heller ikke være et problem.