Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thomasjn
#omfufu

Det er sat op som følgende:

Min PC(med PowerDVD 10 som afspillingsprogram) sender et signal til min forstærker(Denon AVR-1911). Mit fjernsyn(et 32" samsung fjernsyn med 1080p opløsning som jeg desværre ikke kender modelnummeret på) er sat til Monitor out, i forstærkeren.
Så; PC -> Forstærker -> TV
De 6 højtalere er selvf. sat til forstærkeren.

Jeg hælder mere og mere til PS3'eren.
Af Omfufu
Jeg tror dit lydproblem opstår da du måske afspiller film/filer fra din pc, dvs lydkortet i din pc skal understøtte surround. Det kan ikke opnås ved bare at sætte et mini jackstik i lydkortet, og føre dette over i din forstærker, uanset om du bruger ps3 eller en anden BD afspiller.

Før dette vil virke skal du bruge en digital udgang på pcen til lyd, enten i form af et coax kabel, eller optisk udgang.

Men med en ps3 kommer du uden om dette problem, iogmed ps3 kan bruges som media afspiller, af filer liggende på din pc, så vil din ps3 føre lyden gennem hdmi kablet til din forstærker/tv og eller via optisk udgang på ps3.

Det kræver naturligvis din forstærker har hdmi indgange og eller optisk indgange.

Med hensyn til billed kvalitet, tvivler jeg på du vil kunne se forskæl hvad enten du bruger Denon eller ps3 som afspiller, uanset om det vises på et 32" tv eller en projekter.
Af Phaerox
Helt enig i det Mr.Omfufu siger :)

Husk dog at DTS-HD og Dolby TrueHD, IKKE kan sendes via Coax eller Digital optiske kabler.. Dette skal pga bit-raten sendes via HDMI eller Analog.

Dvs. skal du have True-HD eller DTS-HD skal du altså koble en eventuelt PS3 til din forstærker i HDMI indgangen, og koble forstærker til Tv'et via HDMI udgangen.

Coax og optik kan kun sende Dolby Digital, eller 2 kanals PCM.
Af Omfufu
jeg har ikke taget true hd, og dts-hd med i mine ovevejlser da jeg dels, ikke selv bruger det, (jeg har logitech z-5500) men siden han skrev han "kun" har et 5,1 surround anlæg/højtalere mente jeg ikke det var aktuelt i denne post.

Men ja,.. eller nej :) du kan ikke bruge optisk eller coax til trueHD og DTS-HD formaterne.

Edit: Jeg fandt lige en lille guide som måske kan være til hjælp med hensyn til lydformaterne, og om, hvordan de opnås.

http://forum.blu-ray.com/audio-theory-d ... audio.html
Af Phaerox
God guide mr.omfufu linker til der. :D

Men Omfufu, lidt relevant er det dog da manden spurgte om PS3 understøttede formaterne :p Og TrueHD kan også køres 5.1 nemlig.. Så hvis det var marginalerne vi skulle ud i så var der hvertfald en lydmæssig forskel der der kan mærkes hehe 8)
Af thomasjn
Super link Omfufu!

PC, forstærker og fjernsyn er sat sammen med HDMI kabler.

Når jeg ser film domineres lyden mest af center og subwoofer, mens baghøjtalerene knap nok kan høres.

Jeg har prøvet at skrue op og ned for de forskellige højtalere i forstærkerens menu.

Det skulle ikke undre mig hvis der er en eller anden indstilling på computeren som jeg skal have ændret på.

Da forstærkeren er sat til mit grafikkort, så opfatter den også computeren som en ekstra skærm.

Det er også en af grundende til at jeg vil have en ekstern blu-ray afspiller, så det er nemmere at indstille alt.
Af Omfufu
du får ikke lyden med fra din pc via grafikkortets hdmi.

Det er dog muligt nogle bundkort vil kunne det, hvis hdmi porten sidder direkte på bundkortet, men jeg tvivler, da pc sortimentet altid har været lidt bøvlet, og for nørder ;)og havde det fandtes, er jeg sikker på jeg havde sådan et sidene i min pc/media center maskine :p

Men jeg kan stadig ikke helt tyde, hvordan du får lyden fra din pc, hen i forstærkeren/tvet. måske det er mig der er lidt sløv i optrækket O-O
Af Omfufu
Må indrømme jeg er lidt på bar bund.

Jeg kan sådan set sagtens forstå du ikke har god surround lyd, når du tilslutter din reciver til dit grafik kort, og ikke dit lydkort. Men det er mig nu en gåde, hvordan du bare får lidt lyd ud igenenm.

Det du burde gøre er at anskaffe dig et lydkort som understøtter 5,1 eller 7,1, det er også muligt du allerede har det indbygget i dit bundkort til pcen.

lydkort fås enten som indstikskort til computeren, eller som usb baseret, og koster fra ca 300-3000, alt afhængig af kvalitet f.eks dette kort. http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4300180

derefter skal du naturligvis finde de rette kabler etc, som kan gå til din denon reciver.