Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dan_a
Jeg har endelig besluttet at få udskiftet min gamle CRT skærm med en fladskærm. Men jeg synes markedet virket meget uoverskueligt, og har derfor brug for lidt hjælp.

Skærmen skal hovedsageligt bruges til kontor brug, og en sjælden gang spil, nok mest FPS.

Jeg har selv kigget på følgende modeller:

Dell 2007FP
ViewSonic VX2025wm
ViewSonic VX922
LG L2000C-SF

Jeg vil selv tro at Dell'en passer bedst, dog ved jeg det vil irritere mig grænseløst med en død pixel, og hælder derfor mest til en af de andre pga. den manglede garanti.
Af Zrednaz
Jeg har selv for nogle dage siden besluttet at udskifte min CRT-skærm og har i den forbindelse sat mig lidt ind i fladskærmsmarkedet. Billedet, der tegner sig for mig, er, at man ikke kan få en 'perfekt' skærm - og det er uanset, hvor meget man er villig til at betale.

På den ene side har vi TN-panelteknologien, som som de hurtigste skærme på markedet mht. responstid bruger. Teknologien er velegnet til hurtige spil og udmærket til almindelig kontorbrug.
På den anden side har vi de lidt dyrere panelteknologier såsom S-PVA og IPS. De henvender sig til især til folk, der sætter stor pris på perfekte farver og brede betragtningsvinkler. Til gengæld vil der i højere grad være ghosting til stede i spil. Den hurtigste skærm i denne kategori er vist p.t. på 6ms hvor TN-skærmene er nede på 1-2 ms.

Mit personlige valg blev TN-skærmen Viewsonic VX922, da den generelle holdning på dette forum er, at det er en af de bedste gamerskærme på markedet. Prisen er også fornuftig. Hvis jeg ikke gamede, ville jeg dog gå efter noget i retning af Samsung 971P.

Jeg citerer fra Rasmus Larsens anmeldelse af denne skærm: Alt i alt er Samsung 971P en fantastisk skærm. Det er en af de skærme, som jeg er ked af at levere tilbage til producenten. Og når man tester så mange skærme og har set endnu flere, så er der langt mellem de følelser. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ved subpixelfejl er Dell faktisk ligeså gode som de andre producenter med undtagelse af Samsungs 971P i dette tilfælde. Dell tillader kun 5 defekte pixels på et panel hvor ISO 13406-2 standarden tillader op til 10 på en 20" skærm.

Du kan læse mere om dette her:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... tart_from=&
Af dan_a
yakken skrev:Ved subpixelfejl er Dell faktisk ligeså gode som de andre producenter med undtagelse af Samsungs 971P i dette tilfælde. Dell tillader kun 5 defekte pixels på et panel hvor ISO 13406-2 standarden tillader op til 10 på en 20" skærm.

Du kan læse mere om dette her:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... tart_from=&
Men så vidt jeg kan forstå er ViewSonic og LG bedre, på det område. Det gør at de virker lidt mere attraktive for mig.
Af xenon
ehm...ved alle køb over nettet er der 14 dages returret - af samme grund kunne jeg aldrig finde på at købe en LCD skærm i en fysisk forretning...

jeg ville ikke tøve med at sende en skærm tilbage hvis der var pixelfejl på den...

faktisk har jeg overvejet om de 14 dages returret også gælder hvis man bestiller den over nettet og så vælger at hente den i butikken - i så fald kunne man måske få lov at teste den med det samme i butikken og på den måde undgå en masse bøvl (ved at returnere den tilbage med det samme hvis der måtte være picxelfejl på den)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LG tillader én fejl mindre end Dell, men viewsonic er som sådan ikke bedre med mindre det er en hel pixel der fejler noget. LG har dog den fordel at det er deres egne paneler der sidder i skærmen, ligesom Samsung også kan lave interne kvalitetstest med det samme. Det er også derfor netop disse to producenter har flere skærme med 0-pixelfejlspolitik idet de jo blot kan vælge et panel de ved der er fejlfrit. Den frihed har man ikke altid når panelet skal bestilles ude i byen.

Jeg har dog endnu kun set 1 Dell skærm med pixelfejl - en ældre 17" model uden DVI. Generelt har producenterne ret godt styr på panelerne efterhånden og at der i det hele taget er så få fejl man hører om må jo afspejle denne "påstand" :)
Af dan_a
yakken skrev:LG tillader én fejl mindre end Dell, men viewsonic er som sådan ikke bedre med mindre det er en hel pixel der fejler noget. LG har dog den fordel at det er deres egne paneler der sidder i skærmen, ligesom Samsung også kan lave interne kvalitetstest med det samme. Det er også derfor netop disse to producenter har flere skærme med 0-pixelfejlspolitik idet de jo blot kan vælge et panel de ved der er fejlfrit. Den frihed har man ikke altid når panelet skal bestilles ude i byen.

Jeg har dog endnu kun set 1 Dell skærm med pixelfejl - en ældre 17" model uden DVI. Generelt har producenterne ret godt styr på panelerne efterhånden og at der i det hele taget er så få fejl man hører om må jo afspejle denne "påstand" :)
Jeg vil tage Dell'en med i mine overvejelser, det lyder jo som om de har styr på det...

Du skriver LG tillader en fejl mindre end Dell, det forstår jeg ikke, L2000C-SF er iflg. LG's hjemmeside dækket af Zero Bright Pixel et eller andet, efter hvad jeg for står må der så ikke være en "tændt" pixel, hvorimod på Dell må der være 5 (både tændt og slukket) eller er det mig der har helt galt fat i det her pixel garanti?
Af dan_a
Er der foresten nogen, der ved hvordan skærmene er i forhold til VX924, det er den eneste jeg har at sammenligne med da jeg har sådan en på arbejde.

Jeg tænker både i spil, men også skarpheden i billedet m.m
Af dan_a
Der må da være nogen, der har en mening om hvilken skærm, der passer bedst:)

Jeg har læst at 2007FP lider af inputlag, der gør den meget svær at spille på?

Hvis det er rigtigt vil ViewSonic VX2025wm og LG L2000C-SF (og måske 971P) nok passe bedre? Men jeg har meget svært ved at sammenligne de to ud fra forskellige test, så jeg har ingen ide om hvad der passer bedst.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der er en ret lang tråd om 2007FP her i forummet. Der kan du finde meget information på den.

I forhold til VX924, er VX2025wm nok marginalt langsommere. L2000 kan jeg ikke anbefale, med mindre de har rettet fejlen, som jeg oplevede i testen.
971P vil jeg heller ikke anbefale, hvis spil vægter højt (når du endelig skal spille). Personligt kan jeg godt acceptere ydelsen i de meget få spil jeg efterhånden spiller, men forskellen i ydelsen i forhold til f.eks. VX924 og VX2025wm er ret stor. Derudover er 971P dog en super skærm på alle andre punkter.
Af dan_a
Nu har jeg læst en masse om diverse skærme, og kom egenligt frem til VX2025WM nok var bedst, men så faldt jeg over Samsung SyncMaster 215TW

Jeg er godt klar over Viewsonic'en nok er bedre til spil, men det er som sagt ikke skærmens hovedformål.

Jeg har fundet skærmen (215TW) til 3400, og med en 14 dages garanti mod døde pixel. Prisen vil jo så være på næsten det samme som en Dell 2007FP, dog uden jeg risikere det meget omtalte fragt gebyr på lidt over 700 kr.

Såvidt jeg har forstået ligger Dell og Samsungen meget tæt på hinanden i ydelse?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, altså du sammenligner jo to forskellige skærmformater. 215TW er widescreen og 2007FP er 4:3 format. Der er et S-PVA panel i dem begge, så mht. farver er de ens. Du kan dog også forvente at inputlag er ca. det samme på de to for der ER inputlag på den. Jeg kan ikke spille CS på min Dell 2007FP selvom skærmen i sig selv er hurtig nok mht. responstid, så er der for meget lag på til at man gider bruge sin tid på det.
Af sputnik
dan_a skrev:Jeg har fundet skærmen (215TW) til 3400, og med en 14 dages garanti mod døde pixel
Hvor finder du 215TW til 3400 kr. ? Snakker vi her excl. moms ?

Jeg har i længere tid haft 215TW i overvejelserne, men først nu er den kommet under 4000 kr. på EDBpriser.dk (det har også taget sin tid skulle jeg hilse og sige....)

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=201658

Thomas
Af dan_a
sputnik skrev:
dan_a skrev:Jeg har fundet skærmen (215TW) til 3400, og med en 14 dages garanti mod døde pixel
Hvor finder du 215TW til 3400 kr. ? Snakker vi her excl. moms ?

Jeg har i længere tid haft 215TW i overvejelserne, men først nu er den kommet under 4000 kr. på EDBpriser.dk (det har også taget sin tid skulle jeg hilse og sige....)

http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=201658

Thomas
Øv, der ødelagde du lige det hele for mig, det var uden moms, det fremgik ikke umiddelbart af prisen... Det får den jo op på de 4000 kr.