Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thomasjn
Goddag.

Jeg står og skal ud og købe ny blu-ray afspiller snart, og det skulle egenligt være en Denon DBP-1611UD som kan findes i hifiklubben.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm

Jeg er dog kommet i tvivl.

PS3'en kan også afspille blu-ray samt 3D, og kan derudover også bruges til at spille på. PS3'en er også en del billgere en Denon DBP-1611UD.

Hvordan er PS3'en som blu-ray afspiller?, altså hvordan er lydkvaliteten, billedkvalitet osv.

Jeg har en Denon AVR-1911 som forstærker.

Hvad ville i vælge, og hvorfor?

Det skal siges at jeg køber en 1080p 3D projektor engang ude i fremtiden.

Mvh. Thomasjn.
Af Phaerox
Mener at have læst et sted engang samt diverse tests, at det eneste der reelt er med PS3 kontra meget andet er dens hastighed til at læse skiven, som set ud fra prisen faktisk er testet ret overlegen kontra mange deciderede afspillere.

Hvad angår lyden tror jeg ikke du kan hente ret meget ved at køre på den Denon du henviser til.

Altså medmindre du har Anlæg i 30-50 tusind kroners klassen osv, så henter du altså ikke meget på lydkontoen ved hverken de dyreste kabler eller skift i afspiller.
Af thomasjn
Tak for svaret.

Så det eneste punkt hvorpå PS3 klarer sig godt som blu-ray player, i forhold til andre, er ved læsehastigheden?

Jeg har fået af vide at blu-ray afspillere viser forskelligt, og man kan finde modeller der viser en film flottere end andre. Det føler jeg er relevant når jeg skal ud og have fat i en projektor engang, da sådanne forskelle nok ikke er synlige på mit nuværende 'lille' 32" 1080p fjernsyn.
Vil jeg opleve en synlig forskel i billedkvaliteten fra PS3 til Denon DBP-1611UD? (link findes øverst).

Angående lyden, så tænkte jeg på om playstation 3 understøtter lyden fra blu-ray disks; DTS-HD MA og Dolby TrueHD? (og Uncompressed PCM ?)
Af Phaerox
Velbekomme.

Skulle forståes som at PS3 klare sig fuldt ud lige så godt som mange andre Blu-Ray afspillere, men udmærker sig ved at have en væsentlig hurtigere læsehastighed end desiderede afspillere. Så man kan sige at medmindre du skal bruge en 7.1 Kanals Analog output, som den Denon du har linket til alligevel heller ikke understøtter, vinder du intet på hverken billede eller lyd side.. Skal du have dette 7.1 kanals output skal du alligevel punge godt 7000 kr. ud på afspiller alene.

Ps3, understøtter samtlige lydformater der findes på Blu-Ray, og er ligeledes den mest UP TO DATE afspiller, da det er en af de afspillere der findes flest af. Så der kommer updates mere eller mindre hver gang man finder på noget nyt, hvilket må siges at være et kæmpe PLUS. Den har samtidig den hurtigeste læsetid.

Hvis du dog tænker meget på strømforbrug, så bruger de fleste "Stand-Alone" afspillere mindre strøm, men igen, de har ikke mulighed for at spille spil.

Og ja PS3 kan også klare Uncompressed PCM. Så spar dine surt tjente penge på det punkt, køb en større og bedre skærm eller projektor i stedet :)
Af mhca
Jeg vil sige at en væsentlig faktor i det valg også er støjen fra afspillerne.
Jeg er selv sart over for støj, og jeg har haft returneret 2 stk. PS3 Slims, før jeg fik denne PS3 Slim, som er acceptabel. Jeg foretrækker dog stadig at benytte en mere støjsvag afspiller.

Jeg kører blot HDMI til TV fra min PS3 og lader så TV'et dekode til analog stereo, som min forstærker modtager.
Har du en god forstærker uden DAC, så vil du nok vinde noget på at købe Denon afspilleren. Jeg har læst, at PS3'ens analoge lyd-output er ret elendigt. Men har du en surround-forstærker e.l. med indbygget DAC, så er den DAC sikkert nogenlunde på højde med den økonomi-venlige Denon-afspiller - men jeg skal ikke vide mig sikker. Din forespørgsel til DTS-HD formaterne indikerer, at du nok har (eller har planer om) en fornuftig surround-forstærker.

Men støjen er altså mit største issue med PS3'eren. Men hvis du skal have en projektor, så vil de nok ligge på nogenlunde samme støjniveau, hvis du ikke er uheldig med PS3'eren, som jeg var med de to første. (Måske virker dette link stadig: http://www.student.dtu.dk/~s052285/Blan ... e_2min.AVI)

Mvh. Martin
Af ms.nielsen
thomasjn skrev:Tak for svaret.

Så det eneste punkt hvorpå PS3 klarer sig godt som blu-ray player, i forhold til andre, er ved læsehastigheden?

Jeg har fået af vide at blu-ray afspillere viser forskelligt, og man kan finde modeller der viser en film flottere end andre. Det føler jeg er relevant når jeg skal ud og have fat i en projektor engang, da sådanne forskelle nok ikke er synlige på mit nuværende 'lille' 32" 1080p fjernsyn.
Vil jeg opleve en synlig forskel i billedkvaliteten fra PS3 til Denon DBP-1611UD? (link findes øverst).

Angående lyden, så tænkte jeg på om playstation 3 understøtter lyden fra blu-ray disks; DTS-HD MA og Dolby TrueHD? (og Uncompressed PCM ?)
Jeg har også en ps3 og bruger den til min projektor Infokus IN78 og et Samsung PS50C7705 og det er et fantastisk billede. Jeg bruger en NADT665HD receiver til at køre lyden igennem, men undrer mig over at der står PCM surround i displayet på recieveren når jeg sætter en blu-ray film på og ikke DTS HD master selvom det er det jeg har valgt i disk menuen?
Af Kratz
Jeg er enig med mhca.
Hvis du tænker at høre CD'er på afspilleren også, vil du få et noget bedre resultat med analog udgangene på Denon kontra PS3.
Det kan slet ikke sammenlignes!
Af thomasjn
Endnu en gang tak for responsen folkens.

#Pharox

Jeg har pt. et 5.1 højtaler system, jeg har endnu ikke fundet en film der har et 7.1 kanel lydspor, så jeg regner med at det ville være spild med de 2 ekstra højtalere. Så jeg 'nøjes' med et 5.1 system :).

Super at PS3 understøtter alle de lydformater, købte også min forstærker med det i tankerne.

#Mhca
Dit link virker stadig, og ja, det virker til at støjniveauet fra PS3'ern kan gå hen og blive distraherende.
Min bror har også en PS3 jeg har prøvet og lytte lidt til, og ja, den støjer en del (det er den gamle 'fat' model). Jeg kan evt. placere den i et skab eller lign. hvis støjen skulle gå hen og blive generende.
Kan du forklare mig hvad DAC er? har ikke hørt det nævnt før.
Forstærkeren jeg har er en Denon AVR-1911.

#ms.nielsen

Jeg kender ikke den nævnte forstærker, men min egen (Denon AVR-1911) viser heller ikke DTS HD MA/ Dolby TrueHD eller lign. i displayed, jeg har 2 funktioner under surroundsettings, som hver især passer til enten DTS HD MA eller Dolby TrueHD (Kaldet henholdsvis: DTS NEO:6 Cinema og PLII Cinema). Der skal jeg så manuelt sætte forstærkeren til det der passer til lydsporet.

Ovenstående bygger på information fra en "HifiKlubben" medarbejder, hvorvidt det er sandt eller jeg har forstået det forkert kan jeg ikke garanterer for.

En kort beskrivelse af mit setup:

PC>Forstærker(sat til 6højtalere)>Fjernsyn.

PC: I PC'en sidder et Radeon 5870 grafikkort, som vist nok skulle understøtte DTS HD MA/ Dolby TrueHD output, og 5.1 lydspor.
Jeg syntes dog ikke jeg har oplevet speciel god lyd("levende" lyd) fra mine baghøjtalere eller front højre og venstre.

Forstærker: Denon AVR-1911. Understøtter det meste man sætter til den. Den kræver dog man har den skærm, der er sat til monitor output (mit fjernsyn), tændt før den vil afspille lyd.

Fjernsyn: Et 32" Samsung med 1080p opløsning, mere ved jeg desværre ikke om modellen, da den blev solgt som en meget billig demo model i Bilka. (Her har jeg tænkt mig at købe en projektor og bruge den til film).

(beskrivelsen blev vist ikke så kort alligevel:D)

Jeg har tænkt mig at skifte min PC ud med enten med en PS3, eller den førnævnte Denon 1611UD afspiller.
Om der er det store at hente ved udskiftet ved jeg faktisk ikke, men afspilningen af film fra computeren er ret bøvlet.

Mvh. Thomasjn.
Af Phaerox
Hej igen.

DAC = Digital to Analog Converter. Det er en boks der omdanner et digital signal til analog.

Med hensyn til støjniveauet på PS3, så skal man være noget uheldig eller meget pernitten hvis man skal brokke sig over det. Der er om ikke andet lige så mange stand alone afspillere der larmer lige så meget hvis ikke mere. Min egen gamle og tykke PS3 40gb, larmer mindre end de gamles Blu-Ray afspiller som er 3 år nyere og koster ca. det samme.

Og med alt det LYD, så helt ærligt skal vi altså højere op i pris og kvalitet på anlæg hvis du skal ud og ligge så meget krudt i det. Nu nævner du ikke hvilke højtalere du har til forstærkeren, men ud fra forstærkeren som trods alt stadig ligger i den billigste ende af skalaen, regner jeg ikke med vi snakker Klipsch, B&W & DALI højtalere til 3000-4000 og deropaf pr. stk. og helt ærlig så skal man ikke forvente man kan høre forskel på en afspiller hvad angår lyden. Der er jo folk der giver 10000 kr. og op for at få de vilde detaljer og den klareste lyd frem.

Min kammerart køre THX system, forstærker alene koster små 30000 kr. og prisen på kabler koster mere end mit eget anlæg. Så snakker vi maginaler der laver det store forskelle i lyden, men så snakker vi også et budget der er helt ud i skoven "Hvis du spørger mig".

Håber du finder ud af det :D ellers så hør en fagmand i Hifi-Klubben, men husk de også lever af at sælge et produkt. :p
Af thomasjn
Jeg regner med at jeg skal ud og have nogle Dali Ikon 6 højtalere senere hen, jeg har lige nu nogle forskellige gamle højtalere sat til, så det er ikke helt optimalt.

Det skal lige nævnes at det rum jeg har "hjemmebiografen" i, er et 11m^2 værelse :D så det bliver nok lidt svært at få plads til nogle ordenlige højtalere, med andre møbler.

Med de lyd ting, så tænker jeg lidt; mange bække små.. :). Hvis man henter nogle små løft i lydkvaliteten her og der, så må det til sidst give lidt forskel.

Fagmanden i Hifiklubben vil nok gerne sælge mig den Denon afspiller fremfor at jeg går til en anden butik og køber en PS3 :).

Men jeg regner med at jeg tager ned og snakker med en i Hifiklubben, og evt. låner en demo model af den førnævnte Denon blu-ray afspiller. Derudover har jeg også aftalt med min bror at jeg kan låne hans PS3 et par dage. Så kan jeg prøve dem begge lidt af, og se hvad jeg syntes bedst om :).

Sådan et THX system lyder vildt :)
Af chrfog
no offence til dit setup, men jeg tvivler stærk på, at du vil kunne høre forskel på ps3 og denon afspilleren. jeg har selv denon reciever og dali setup med ps3 som bluray og mediespiller generelt og jeg ville på ingen måde erstatte den med den denon afspiller.
jeg mener dog, der var noget med ps3, 3d og hd-lyd der ikke kunne lade sig gi' sig. jeg har efterhånden set et par 3d film og jeg kan ærlig talt ikke høre forskel. om det er fordi mine højtalere ikke er bedre eller det er min evne til at høre, der skal testes ved jeg ikke.
Af Kratz
Og jeg vil godt garantere du kan hoere forskel med naevnte setup!
Hvis du altsaa benytter analog udgangene (hvilket jeg vil anbefale for Denon afspilleren). Med digital er det lige meget.
Af Phaerox
thomasjn skrev:
Men jeg regner med at jeg tager ned og snakker med en i Hifiklubben, og evt. låner en demo model af den førnævnte Denon blu-ray afspiller. Derudover har jeg også aftalt med min bror at jeg kan låne hans PS3 et par dage. Så kan jeg prøve dem begge lidt af, og se hvad jeg syntes bedst om :).

Sådan et THX system lyder vildt :)
Lyder som det bedste bud, for det er nærmest umuligt at sige om du kan høre forskellen. Umildbart vil jeg stadig ikke mene du kan høre det :)

Og ja det e helt vanvittigt, fed lyd ingen tvivl om det, men at pakke et rum ind i specielt lydreflekterende materiale og de målinger og kalibreringer der skal til , for slet ikke at snakke om det ekstremt dybe lommegreb der skal til. Det er helt uoverskueligt hehe. ;;)
Af Omfufu
Som jeg læser dette med lyden, kan det tænkes at der måske er kablet forkert.

flere incl mig selv har haft lidt starts problemer med at få ordenlig lyd i surround.

Så ikke lige efter hvilket tv du havde, men lyden til din suround forstærker kommer fra tvet?

Jeg oplevede i starten det kunne være svært at få ordenlig lyd, både ved at se alm tv, men også når jeg så film via dvd/blu-ray, typisk fordi lyden ikke kom til forstærkeren direkte fra kilden. så der var stor forskæld på om jeg så en film i tv, f.eks DRHD og fik ikke ordenligt lyd, i forhold til jeg satte en bluray/dvd film. Så skulle der lige byttes et par ledninger eller noget før det var sådan.

Dette blev dog løst ved at sætte ps3 til tv via hdmi, og da mit tv har en optisk udgang, satte jeg forstærkeren til den vej, en to links splitter havde også gjort det.

Umidlbart vil jeg tro dette er samme problem du oplever med den lidt døde og kedelige suround lyd.

En ps3 larmer desværre, men det kan jeg leve med i forhold til hvad man egendtlig kan med en ps3, den streamer film, og musik etc samt man kan spille på den, så at den larmer lidt (meget) mere end en alm BD afspiller er et lille minus efter min mening.
Du skriver jo selv den skal sættes til suround, og ser man en film i suround, burde man altså ikke høre ps3. desuden tror jeg ps3 blivere nemmere at få opdateret hvis der kommer et nyt lydformat eller andet, frem for en denon maskine.

Men hvis jeg nu har totalt misforstået mit svar i min post, se bare bort fra det, jeg er nemlig lige væltet ud af sengen :)

Jeg ville i hvert fald vælge en ps3 som afspiller uden at blinke på trods af den larmer. understøtter dit tv dnla burde du kunne styre de fleste funktioner på ps3 med den remote du har til tvet.