Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
Det er første gang jeg skal til at investere i AV udstyr men ønsker nu at anskaffe mig et setup hvor jeg kan se film og billeder trådløst på min fladskærm
Håber der er nogle som kan hjælpe, inden jeg investere alle mine penge.

Mht. til fladskærn er jeg faldet for SAMSUNG LE40C755. Jeg vil derudover investere i en SAMSUNG wireless dongle og en trådløs NAS server (har endnu ikke besluttet for hvilken) så jeg kan se mine film og billeder trådløst over DLNA.
Jeg forestiller mig at mit trådløse set-up skal kunne klare at afspille mine DVD film som jeg vil rippe ned på serveren, at den skal kunne afspille alle de hjemme-videoer jeg selv har optaget gennem tiden og nogle gange for jeg også film af venner på en USB-nøgle.

1. Hvordan er det med formater? Synes jeg har læst noget om at man med DLNA kun kan streame film i specielle formater, i specifikke størrelse, med specifikke lydkomprimeringer. Er det sandt?

2. hvor er det flaske-halsen er i et sådan system ift. formater?

3.Har læst en del om TWONKY, hvad er det det gør?

På forhånd tak,
Michael
Af Insignia
Hei..

Jeg kjøre en WD NAS disk med innebygd Twonky server.
Funker meget bra...kun 1 ting..det er at man inte kan sette på pause..eller spole i filmer og musikk...
michaelkonigcph skrev:1. Hvordan er det med formater? Synes jeg har læst noget om at man med DLNA kun kan streame film i specielle formater, i specifikke størrelse, med specifikke lydkomprimeringer. Er det sandt?
Hvad du kan streame (DNLA) bliver afgjort af hvad serveren (DNLA server/NAS) og klienten (TV) bliver enige om. Dit TV er i stand til at streame mange forskellige formater incl. DivX, MKV, MP4 und so weiter.
michaelkonigcph skrev:2. hvor er det flaske-halsen er i et sådan system ift. formater?
Flaskehalsen må helt klart være forbindelsen. Jeg er selv på sådan en dongle fætter og af hensyn til andre klienter i huset, er jeg begrænset til G (54mbit), hvilket tilsyneladende ikke er helt nok til HD MKV filer, men det er meget op og ned. Donglen kan rent faktisk køre N (5ghz) og hvis du har mulighed for at bruge dette, så gør det.

Ud over linjen, så er serveren, altså din DNLA medieserver, så næste begrænsning. Den kan kun sende det, som den understøtter og kun det som den bliver enig med klienten om. Det er her det mange gange går galt. Enten pga dårlig supportering af klienter eller forvirrende opsætning.
Personligt vil jeg selv anbefale QNAP eller Synology. Det er de 2 konger på markedet og de kan en allerhelvedes mange ting, ud over at være dit DNLA center.
Desværre for QNAP, så har de kun Twonky Server 5 i deres firmware, men du kan installere en QPKG (Qnap Package) med Twonky 6, som så giver fuldt udbytte af dit TV på DNLA.
michaelkonigcph skrev:3.Har læst en del om TWONKY, hvad er det det gør?
Twonky er en DNLA server, som sender dine DNLA bits ud til diverse klienter. Du kan køre Twonky på en PC, men det er nu smartere at have det på en NAS (strømforbrug, enkeltheden osv). Du kan evt. læse mere om det her - http://www.twonky.com/products/twonkyse ... fault.aspx

Håber det giver svar nok ellers må du vende tilbage.
Af michaelkonigcph
Vil det sige at man ikke kan spole eller pause i en film hvis man bruger en NAS server? Heller ikke hvis man forbinder serveren til TVet med en ledning?
Af WhiteDog
Om du kan spole og pause kommer helt an på DNLA server og klient. Bliver klienten direkte undersøttet af serveren, så virker det fint.
I mit eget setup (QNAP med twonky 6) og Samsung C-Serie virker det fint.
Af michaelkonigcph
@WhiteDog Tak for svar. Vil sige at jeg skal sikre mig at min NAS server og mit TV er kompatible og hvis de er det, kan jeg benytte alle funktioner?

Jeg køber et Sasmung LED (Samsung LE40C755). Kender du til en kompatible NAS server og altså også understøtter mange kompruimeringsformater da jeg har en del film liggende på min harddisk og også får af andre?

VH
Michael
Af sirl
Hejsa!

jeg har et c8705 fra Samsung og kører DNLA via den Buffalo NAS som Bilka havde på bud i sidste uge, og det spiller 100%, billederne er klare, ingen hak og rysten, dog kan jeg ikke spole eller pause, men det er for mig ikke et issue.

Fjernsynet genkender endda NAS'en med navn og billede så det er jo fjong.

Jeg har INGEN problemer med den overhovedet, og opsætningen var næsten for nem!

Dog er der den lille irriterende ting, at de mapper jeg opretter på selve NAS'en ikke helt svarer til de navne jeg kan se på tv'et, men det kræver bare 2 min. tilvænning så går det også.
Af Linnebjerg
halløj..

Jeg springer lige ind i denne tråd for at få tingene skåret ud i pap :-)

Jeg får mit le40c755 på onsdag og glæder mig :D
Mht. til fladskærn er jeg faldet for SAMSUNG LE40C755. Jeg vil derudover investere i en SAMSUNG wireless dongle og en trådløs NAS server (har endnu ikke besluttet for hvilken) så jeg kan se mine film og billeder trådløst over DLNA.
Jeg forestiller mig at mit trådløse set-up skal kunne klare at afspille mine DVD film som jeg vil rippe ned på serveren, at den skal kunne afspille alle de hjemme-videoer jeg selv har optaget gennem tiden og nogle gange for jeg også film af venner på en USB-nøgle.
Er med på at tvet kan tilsluttes internettet enten via kabel eller trådløst (usb dongle.. følger den iøvrigt med når man køber tvet??)

Men hvad er en NAS server og hvad koster en sådan??

Hvad vil, i jeres verden, være den bedste løsning til trådløs afspilning af sine film?? uden det koster en million at sætte op :D
Af sirl
Jeg gav 848,- for en 1TB NAS i Bilka. Den er bare sat i routeren, genstartet netværket, og Wupti, så er den synlig på tv'et... Når du så her rippet eller downloadet det du vil se, så skal de bare overføres til NAS'en. Den kan også sættes op som .torrent server, men ved ikke hvordan det virker...

Jeg henter og ripper mine ting i .mkv formatet, og så afspiller tv'et det uden problemer overhovedet...

Det er et superfedt set-up, og så skal man ikke glemme "imponator-effekten" overfor vennerne som stadig roder rundt med milliarder af kabler ;-)
Af Helmø
Linnebjerg skrev:Er med på at tvet kan tilsluttes internettet enten via kabel eller trådløst (usb dongle.. følger den iøvrigt med når man køber tvet??)
Nej det gør den ikke - den skal købes separat
Af Linnebjerg
1: hvad er forskellen på en server med og uden harddisk??

2: Hvordan finder man ud af hvilken server der kompatibel med samsungs tv modeller??

3: Når man ripper film fra dvd og ligger dem på serveren, er de så automatisk et format tvet kan tyde??

4: Dvs man køber en usb dongle til tvet og en server der sluttes til routeren og så er det bare at rippe film og smide dem på serveren og så kan der vælges film fra tvets fernbedienung??
Af sirl
1:
En server er i bund og grund en enhed som "leder og forderler" adgangen til specifikke filer, sådan en kan være software eller hardware baseret; i mit tilvælde har jeg en "NAS" Network Attached Storage, som fungerer ved at den er et stykke hardware som man gemmer de filer på, som man ønsker at dele med resten af netværket. derved slipper jeg for at skal have en pc tændt "bare" for at afspille musik/film mm. på mit tv.

2:
Ret beset bør alle nyere NAS være kompatible med dit nye samsung. Det er ikke umiddelbart noget man kan kontrollere først.

3:
I bruger manualen til dit tv, skulle der meget gherne være en liste over hvilke formater dit tv understøtter. Men kort kan det siges at .mkv filer, .mp4, og .avi filer alle burde kunne afspilles på dit tv.

4:
Korrekt ;-)
Af mskov
Jeg har lige fulgt lidt med i denne tråd.
Jeg står for at skulle købe et philips 52PFL8605H led tv og overvejer at anskaffe mig en NAS og her falder valget nok på en QNAP.

Her er mit spørgsmål så :
De film jeg normalt henter er i iso format, som jeg kan forstå det, vil det være en problem med at afspille dem via DLNA fra en NAS hen til tv`et ????
Af sirl
Ja, umiddelbart kan du IKKE afspille .iso filer via dit tv...