Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af spurs_hot
Jeg har set mig lun på et LG 42LE8500 og har fundet det i 2 udgaver

1) DVB-C MPEG 2 til 7700 kr incl fragt
2) DVB-C MPEG 4 til 9000 kr incl fragt

Jeg skal snart flytte og får gratis tv-signal det nye sted (7-8 kanaler og vist nok DR-HD). Jeg vil starte med at nøjes med dette, men skal nok på et tidspunkt have TDC (eneste mulighed).

Spørgsmålet er: Kan jeg ikke ligeså godt købe det billige nu og så bare supplere med en boks fra TDC senere. Vil der være nogen fordel ved at købe det dyre overhovedet?

På forhånd tak

Venligst
Stig
Af Jay
Jeg er ret sikker på at du ikke kan se HD kanaler med kun MPEG2. TDC sender vist, så vidt jeg husker, SD kanalerne med MPEG2, men HD kanalerne er MPEG4.
Af Jay
Hvis du med "gratis signal" mener DVB-T signallet, så kan du her se DR1, DR2 og TV2 med MPEG2.

DRK, Ramashang og DR-HD er i MPEG4.

Men det er DVB-T og ikke DVB-C hvis det er det luftbårne signal.
Af spurs_hot
Sagen er, at jeg skal flytte ud i en bolig tilknyttet et sygehus. Som en service får man gratis TV via et "almindeligt antennestik" i stue. Sygehuset får formentlig deres signal fra en antenneforening - alternativt har de en aftale med TDC.

Hvis jeg engang skifter til TDC og lejer deres boks, så er det vel lige meget at TV'et kun kan "se" MPEG2 - da boksen kan "se" MPEG4 - eller fungerer det ikke sådan?
Af Jay
spurs_hot skrev:Sagen er, at jeg skal flytte ud i en bolig tilknyttet et sygehus. Som en service får man gratis TV via et "almindeligt antennestik" i stue. Sygehuset får formentlig deres signal fra en antenneforening - alternativt har de en aftale med TDC.

Hvis jeg engang skifter til TDC og lejer deres boks, så er det vel lige meget at TV'et kun kan "se" MPEG2 - da boksen kan "se" MPEG4 - eller fungerer det ikke sådan?
Jo, det er rigtigt.

Hvis du er ligeglad med at have en boks stående under fjernsynet, så kan du i princippet være ligeglad med hvilken tuner der er indbygget i det, så længe det bare har en HDMI indgang at slutte boksen til.

Noget helt andet er, at jeg ikke kan forstå at samme TV skulle findes i udgaver med forskellige tunere. Jeg vil næsten gætte på, at der er MPEG4 i dem, de skal normalt være et par år gamle, før det kun er MPEG2.

Har du link til de to forskellige du kigger på?
Af Jay
Nu vil jeg ikke så gerne garanterer noget, men jeg tror du kan være ret sikker på at de har MPEG4 begge to.

Især det første svar du har fået giver ingen mening :

"den understøtter desværre kun MPEG-2 (analog)"

MPEG-2 er et digital format, og har intet med analog at gøre.

Ifølge LG's hjemmeside har det MPEG4 :
http://www.lg.com/dk/tv-audio-video/tv/ ... LE850N.jsp
Af spurs_hot
Ja den scandinaviske LE850N udgave har i hvert fald MPEG4, men om de parallelimporterede LE8500 har er svært at gennemskue. Jeg vil prøve at gå dem lidt på klingen.

Tak for dine inputs :-)