Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Janik
Nej ok.

Nej - har ikke foretaget nogle målinger - har du nogle forslag til programmer der kan det? :)
Af Janik
Hej igen,

Jeg har nu rodet lidt frem og tilbage med skærmen og er ganske imponeret - det er en virkelig nydelse at arbejde i photoshop hehe.

En ting undre mig dog.
Hvis jeg sætter skærmen til min kalibreret "Standard" profil, loader en helt grøn (G = 255) dokument op, så får jeg den grønneste grønne som AdobeRGB kan præsterer. Hvis jeg så konverterer til sRGB inde i photoshop, så får jeg èn grøn når jeg sætter skærmen's profil til sRGB og en anden grøn når jeg sætter skærmens profil til AdobeRGB. (og en 3. når den står på "standard" profilen)

Den korrekte grønne bør i så fald være den der vises når skærmen står på sin sRGB profil? - eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit spørgsmål går vel ikke på, om det kan passe, at farven ændrer sig når du ændrer profil (for dér ændrer du jo hele farverummet og især grøn påvirkes drastisk fra sRGB til AdobeRGB)?

Hvis Adobe Photoshop ikke er sat til at benytte en given farveprofil, så skulle et dokument lavet i sRGB gerne vises korrekt når din skærm står i sRGB-mode. Ligeledes, så skulle et dokument lavet i AdobeRGB gerne se korrekt ud når din skærm står i AdobeRGB-mode. Jeg håber det gav mening og besvarede spørgsmålet.

Personligt arbejder jeg mest i sRGB, men det er min monitor egentlig ikke rigtig bygget til, da den er fabrikeret dengang hvor "more is better" blot var devisen og ikke "correct is better". Derfor har min skærm et udvidet farverum, som ikke kan justeres ind, så jeg må leve med lettere overmættede røde nuancer.

Mht. opmåling, så kan jeg se, at Huey ikke kan lave samme målinger, som vi foretager herinde. Dertil skal man have en af de andre modeller, desværre. Om der er noget målesoftware, der virker med Huey må jeg desværre være dig svar skyldig på.
Af Janik
Hey Yak,

Altså - PS er helt korrekt sat op. Kører med AdobeRGB som standard profil for RGB.

Det der undre mig er bare at hvis jeg er i AdobeRGB i skærmens profil, så burde den grønne farve vel ikke ændre sig hvis jeg konvertere den fra AdobeRGB til sRGB i Photoshop (Da sRGB er et mindre farverum). Dækker AdobeRGB ikke hele sRGB's farverum?

Igen tusind tak for dit svar - jeg bliver klogere dag for dag hehe :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du ændrer jo trackingen af farverne når du skifter farverum. Især på den grønne er der ret langt ud til yderværdien i AdobeRGB og når du så ændrer det til sRGB, så flytter yderpunktet sig en del.

Hvis vi tager udgangspunkt i CIE-diagrammet herunder, så er de maksimale værdier for hhv. rød, grøn og blå jo i spidserne af trekanten. Denne trekant ændrer du ved at ændre farverummet, så naturligvis vil farverne også ændre sig.

[img]http://www.flatpanels.dk/billeder/dellu ... obe-1l.jpg[/img]
Af Janik
Jeg er helt med.

Men min pointe er at AdobeRGB er større end sRGB, derfor burde sRGB billedet se ens ud i både sRGB og AdobeRgb profilen?