Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaja69
Hej eksperter, jeg søger bedste bud på et 46" (eller 47") TV der kan købes nu? Mine krav er at det skal være af den helt smalle type der kan hænge som en diskret ramme på væggen (stik må ikke vender bagud).

Jeg følger også artiklerne om de kommende 2011 modeller bl.a. pga Smart TV mulighederne, men jeg ved ikke om kvaliteten af browser og Viasat OnDemand uanset de nye modeller vil være tilfredsstilende. Da jeg sidst købte TV var DLNA i fokus for mig, men reelt set er det ubrugeligt i det Sony TV jeg endte med at købe (format understøttelse, navigations hastighed og oversigt/sortering er alt for ringe ift. at bruge en HTPC).
Af Feierskov
Det var ikke mange krav du har stillet op så der er jo umiddelbart mange muligheder.

Personligt foretrækker jeg uden tvivl Sonys nye design som fx. 46NX710. Der er integreret Wi-Fi, men det er "kun" 100 Hz. Det ligger i ca. 12.000 kr.

Samsung har mange modeller (fra 46C6005 og opefter) der alle har slim design. De starter fra små 9.000 kr.

Generelt er der ikke ret stor forskel fra mærke til mærke på hvilke formater der understøttes. De nye Sony fjernsyn der kommer inden for en måned eller to understøtter h.264 og det kommer de andre mærker sikkert også til.

Et af de bedre bud fra de nye 2011 modeller bliver nok Sony 46NX720. Der kommer en del af stikkene dog tilsyneladende til at vende bagud hvilket må siges at være noget af en designfejl.
Af kaja69
Tak for input. Wifi betyder ikke noget for mig (har LAN til TV). Opdateringsfrekvensen er interessant. Da jeg sidst kiggede efter TV var der mange der mente at 200 Hz gav et unaturligt billede, men det er måske ikke sagen længere?

Du nævner i øvrigt ikke LG?
Af Feierskov
LG har jeg ikke nogen personlig erfaring med så det vil jeg undlade at udtale mig om, men jeg hører meget godt om det ikke mindst her på siden.

Mht. frekvensen er det meget afhængigt af hvad man ser. Sport, naturudsendelser og visse film ser langt bedre ud med 200 Hz pga. panoreringer mens andre film kan komme til at ligne hjemmevideooptagelser. Det kan indstilles gradvist på næsten alle fjernsyn og på fx. Sony ligger det direkte tilgængeligt uden at skulle ind i en masse undermenuer hvis man hurtigt vil lave en ændring.

Når det så er sagt er der også stor forskel på hvilket system TV'et bruger til at lave de 200 Hz. Nogle 200 Hz modeller (de ringste) viser 200 hele billeder pr. sekund hvor de gode til gengæld viser skiftevis en billedframe og en helt sort frame - det der også kaldes 200 Hz PRO. Den første type ser ofte unaturlig ud og bør i de fleste tilfælde stilles ned på et lavere niveau.

Der er utroligt stort udvalg i 46" i dag og priserne ligger mellem ca. 7.000 kr. og 20.000 kr. (mærker som B&O og Loewe undtaget naturligvis) så valget af TV afhænger meget af behov og budget.
Af kaja69
Hvilke 46" 200 Hz TV kan anbefales/er testet bedst? (når nu kravet er et ultra smalt LED med stik der ikke vender ind i væggen).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har en længere artikel om de mange Hz-teknologier og Feierskov har delvist ret i det han skriver. Det er dog ikke helt teknisk korrekt at der indsættes helt sorte billeder (ingen bruger black-frame-insertion mere, og PRO er heller ikke en vedtaget betegnelse i dén henseende), men det kan du læse mere om her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af Feierskov
Pro er den betegnelse fx. Sony bruger om det - det var blot det jeg mente. Men kært barn har mange navne :)

Det undrer mig du siger der ikke er nogen der bruger frame insertion længere, det er netop sådan jeg har fået det forklaret af Sony's TV ekspert for få måneder siden.

Der er i artiklen henvist til at PRO hos Sony henviser til scanning backlight, men det findes også på en model som fx. LX900 som blot er edge LED.

Men jeg vil lige læse lidt op på det i tilfælde af jeg tager fejl..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan godt lave scanning backlight på et Edge LED TV. Det diskuteres også livligt i kommentar-feltet i den pågældende artikel. Der er adskillige af de TV vi allerede har testet, som bruger scanning backlight på Edge LED, såsom Sharp LE925, Philips 8605 eller Panasonic D28.

Det er sandt, at Sony kalder det "Pro", men det var mere den generelle betegnelse jeg var ude efter - der er nemlig ikke nogen. Samsung skilter eksempelvis slet ikke med det på nogen af deres modeller.
Af kaja69
Ok, men hvilke 46" 200 Hz TV kan anbefales/er testet bedst? (når nu kravet er et ultra smalt LED med stik der ikke vender ind i væggen).
Af Feierskov
Personligt ville jeg vente en måneds tid på Sony 46NX720, det kan bedst af alt sammenlignes med den der i øjeblikket hedder 55NX810 (som desværre ikke fås i 46") bare med nye features. Sony har ikke noget super slim på markedet i 46" på nuværende tidspunkt.
Hvis det skal være på markedet i øjeblikket er Samsung 46c7705 mit bedste bud.

De to mærker leverer efter min mening den bedste kvalitet overall med små detaljer til fordel på hver af dem. (PVR på samsung, design og brugervenlighed på Sony osv.)
Af kaja69
Tak for dine bud. Nu haster det ikke så meget så jeg overvejer at afvente de nye modeller er jeg kommet frem til. En væsentlig ting er vel også DVB-T2? Jeg har ikke mulighed for kabel TV, og er ikke vild med at skulle have en parabol siddende og en ekstern boks ved alle TV.
Af Feierskov
Der kommer flere forskellige modeller med DVB-T2 i 2011, problemet er bare at vi ikke kan være sikre på den standard der er i de nye fjernsyn er den samme der vil blive brugt i Danmark.
Men man kan naturligvis ligeså godt købe en model med DVB-T2 og så håbe på den virker når den tid kommer.
Af kaja69
Nå, nu har jeg konstateret at 50" nok er den rette størrelse. Et slankt TV der kan hænges fladt/diskret på væggen er det jeg har brug for, og jeg har identificeret følgende kandidater:

LG 50PK550N (6.000)
LG 50PK950N (7.800)
Samsung PS50C7705 (9.800)

Jeg læser rundt omkring at de to LG'er har samme billedmodul, og dermed samme billedkvalitet, og desuden, at det er en smagssag om Samsung er et mulehår bedre eller dårligere.

LG'erne har stik-ind-i-væggen, men jeg læser at med vinklede stik kan man løse problemet og montere LG plant med væggen.

Konklusion: 50PK550N virker som et rigtig godt køb til prisen. De manglende medie/net features vurderer jeg ikke så højt da jeg har en HTPC tilsluttet (som til enhver tid er bedre til den slags).

Er eksperterne enige og er der andre kandidater jeg burde overveje?
Af kaja69
Så er jeg blevet i tvivl om det skal være LCD/LED i stedet for :) Jeg læser de er klart bedre i dagslys end plasma'erne - og TV'et skal bruges meget i dagslys i et relativt lyst rum. Desuden er der strømforbruget.

Jeg har set på Samsung UE46C5105 og UE46C6905. Er der andre bud i 3 cm klassen omkring de 7.000 (som kan monteres fladt på væggen)?