Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kinoha
Jeg har et gammelt JVC 28" tv - som efterhånden trænger til udskiftning (ellers bliver min stue vel også snart omdannet til "lokalhistorisk museum" :-)

Det er lidt svært at vurdere i div. forretninger, så jeg har et spørgsmål:
I flere anmeldelser/debatter osv., nævnes reflektioner som problem på nogle fladskærme, f.eks. LG 50PK950.
Er reflektionerne værre på f.eks. 50PK950, Panasonic 50G20 end på et CRT-tv ?
Af Mysen
CRT er værst. Der er ikke gjort noget på dette JVC for at mindske reflektioner fra glasfronten, og det er der på G20 og PK950n. Det virker ganske godt på G20 og mindre godt på PK950n, men det bliver altså ikke værre, end det du er vant til.
Af RogueAgent
En stor skærm med glasfront kan godt umiddelbart virke som om den har mere genskin end en CRT skærm, men det handler mere om at skærmen er større, så det simpelthen er et større areal der reflekterer lys fra vinduerne.

Min LG skærm har forholdsvis meget genskin, men jeg synes ikke det er noget stort problem i praksis, nok mest fordi min stue ikke har store panoramavinduer med meget lysindfald.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes ofte, at dette problem blæses lidt ud af proportioner. Det er muligvis fordi jeg ikke bruger ligeså meget tid på at se TV imens solen skinner, som visse andre herinde gør, men jeg har hele facaden mod vest i ren glas, så der er sol i min stue altid. Jeg oplever det ikke som et problem at have et plasma-TV. Fair nok - mit Pioneer er ikke det værste mht. reflektioner i hele verden, men det reflekterer alligevel noget mere lys end et mat LCD-TV.
Af Feierskov
Generelt er det jo et tradeoff. Blanke skærme har pænere (mindre matte) farver med har naturligvis langt mere genskin.

Sonys nye fjernsyn med det såkaldte Optikontrast panel har væsentligt formindsket reflektionerne både udefra og indefra forstået på den måde at der er mindre genskin fra eksterne lyskilder samtidig med at lys i skæve vinkler fra baggrundsbelysningen bliver absorberet hvilket også giver bedre billede.

Det findes i NX710, NX810, LX900 mf. Ligeledes i mange af 2011 modellerne som du kan se i oversigten her på siden.
Af Snurrerundtlyd
yakken skrev:Jeg synes ofte, at dette problem blæses lidt ud af proportioner.
Det er jeg lodret uenig i, jeg mener tværimod at problemet ofte bliver undervurderet i tests og købsovervejelser.
Ser man kun TV i mørke er det selvfølgelig ikke noget problem. Men ser man ikke TV i mørke så er refleksioner faktisk et stor problem som, som forringer billekvaliteten langt mere end de fleste andre parametre som f.eks. dårlig kontrast og sortniveau.
På et standard LCD-TV uden glasfront foran selve skærmen, er der stor set ingen refleksioner.
På Plasma-TV og TV med glasfront kan der derimod være mange refleksioner. Hvor store refleksioner der er afhænger af kvaliteten af antirefleks-behandligen, hvis der overhovedet er en.

Så når man skal vælge TV, bør man basere valget på, hvor meget man ser TV i mørke.
Af Snurrerundtlyd
RogueAgent skrev:En stor skærm med glasfront kan godt umiddelbart virke som om den har mere genskin end en CRT skærm, men det handler mere om at skærmen er større, så det simpelthen er et større areal der reflekterer lys fra vinduerne.
Der er også den forskel at CRT-TV buer let i modsætning til fladskærme, den buede overflade gør at reflektionerne er anderledes end i en helt flad overflade.
Af Mysen
Jeg er enig og mit gamle tv var umuligt at se tv på om dagen.... En tømmermandsdag foran skæmen med film blev fravalgt netop pga. reflektioner, til fordel for computeren på det mørke kontor.

Men jeg har skiftet fra et plasma til et andet plasma med glasfront, hvor reflektioner ikke længere er et issue overhovedet. Jeg tror de fleste vil være tilfreds med "nogenlunde" håndtering af lys. Ingen kan være tilfreds med "elendig" håndtering af lys. Ikke engang i en mørk stue, da også lyset fra lamper og stearinlys ville kunne generere.