Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nummeratten
Hej.

Jeg er lige i gang med at købe mig et nyt TV, og ville i den forbindelse høre alle eksperterne herinde om deres mening.

Jeg har kig på følgende modeller:

Samsung - UE40C7705 set til 8969,-
SONY - KDL-40HX800 set til 7999,-

Skærmen skal sidde på væggen 3 - 3,5 meter fra sofaen, og skal primært bare bruges til at se TV og PS3.

Er disse modeller i orden, eller er der noget bedre i den prisklasse ?
Af Mysen
Det er fine nok modeller, men jeg tror de fleste herinde vil give mig ret i, at 40" er eller bliver for lille til den afstand.

Og når du har 9000, er det slet ikke umuligt at få et glimrende tv i 46-50"
Af Feierskov
Samsung 7705
Fordele:
Tyndere
Blank skærm (lidt pænere farver på bekostning af mere reflektion).
PVR (optagelse via USB)
Integreret 3D

Sony HX800
Fordele:
Pris
Dynamisk edge LED
Bedre 3D briller hvis man skulle ønske at tilkøbe 3D funktionen.

Panasonics G20 TV er også et udmærket bud, men generelt er Samsung og Sony noget længere fremme på design, brugervenlighed, features osv.

Som Mysen også skriver vil jeg også anbefale 46" til den afstand, 40" bliver hurtigt for småt. 46HX800 fås for ca. 10.000.
Af FG
Der er jo også LG : 50PK760N, 50PK950N :-) Se dem på pricerunner.dk
Af MKT
Feierskov skrev: Sony HX800
Fordele:
Pris
Dynamisk edge LED
Bedre 3D briller hvis man skulle ønske at tilkøbe 3D funktionen.

Panasonics G20 TV er også et udmærket bud, men generelt er Samsung og Sony noget længere fremme på design, brugervenlighed, features osv.

Som Mysen også skriver vil jeg også anbefale 46" til den afstand, 40" bliver hurtigt for småt. 46HX800 fås for ca. 10.000.
Måske jeg har misforstået noget, men er EDGE LED ikke den dårlige form for LED belysning?

Enig i størrelsen. Du kan også roligt gå op i en 50". Der går 2-3 uger så synes du selv den er for lille!

LG's PK modeller er gode forslag til prisen ligesom Pansonics G20 46" også er et godt tv til prisen.
Af Feierskov
MKT skrev: Måske jeg har misforstået noget, men er EDGE LED ikke den dårlige form for LED belysning?
Jo det er som udgangspunkt ganske rigtigt. Backlit LED, hvor der sidder dioder på hele bagsiden af tv'et, er som udgangspunkt bedre.
Lad mig komme med en kort forklaring på de forskellige typer belysning:

CCFL: De "gamle" LCD fjernsyn brugte denne type beslyning som ikke er meget anderledes end de lysstofrør man bruger i til loftslys. Belysningen sidder på hele bagsiden af skærmen.

Edge LED: Som regel to rækker lysdioder (top og bund) som fordeles over skærmen via et filter.

Dynamisk edge LED: Samme som ovenstående, men denne kan styres i zoner/bånd ned ad skærmen. Dette betyder at at TV'et automatisk kan skrue op eller ned for lysstyrken alt efter hvad der vises på skærmen.

Backlit LED: Dioder på hele bagsiden af skærmen. Ikke meget anderledes end edge LED, pånær at lyset måske bliver fordelt lidt mere jævnt og måske er kraftigere.

Dynamisk backlit LED: Samme som ovenstående men dioderne kan styres i zoner på fx. 10x10cm. Dette giver den bedste effekt da zonerne er meget mindre end ved dynamisk edge LED.
Forestil jer en nattehimmel med en måne. TV'et slukker for lyset i alle zonerne hvor der ikke er noget motiv, skruer helt op i midten af månen og delvist op ud mod kanten af månen. Dermed opmår man optimalt sort niveau samtidig med et velbelyst motiv.

Håber det gav mening alt sammen :)
Af FG
Tjek også PX950N ! Det er virkelig et klasse tv i den str.