Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey Alle

Jeg har et LG 60" Plasma-TV 60PS8000, der er ca. 10 mdr. gammelt.
Lige gyldigt om jeg ser analogt, digitalt, PS3 eller nogen andre kilder, så er der et "skær/baggrundsbillede" i skærmen fra TV2News, med tidspunkt og logo.

Hvis jeg slikker TV'et eller helt hiver strømmen fra det, så komme det bare igen, når man sætter strøm til igen.

Nogen der ved hvad der er galt? og hvad man kan gøre ved det?
Brugeravatar
Af MigSelv
Det er i bedste fald retention, i værste fald burn in.
Du skal køre en gang burn in wash, muligvis en del af dit tv's software. Hvis ikke, download software der brændes til cd/dvd, og afspilles fra dvd til skaden er "repareret.
http://www.recordere.dk/download/
Af pjonassen
Bruger du antenneforstærker?

Nu har jeg selvfølgelig ikke tænkt i retention, men i overstyring.
Af faxekondi
MigSelv skrev:Det er i bedste fald retention, i værste fald burn in.
Du skal køre en gang burn in wash, muligvis en del af dit tv's software. Hvis ikke, download software der brændes til cd/dvd, og afspilles fra dvd til skaden er "repareret.
Jeg har prøvet at køre med noget White wash og også forsøgt mig med colour wash. 2 metoder der er indbygget i tv'et, men de metoder har kun været sat til i 10-20 sekunder, uden der skete noget. Skal de være sat til i længere tid, før end man kan se en evt. virkning?
Af faxekondi
pjonassen skrev:Bruger du antenneforstærker?

Nu har jeg selvfølgelig ikke tænkt i retention, men i overstyring.
Nej det gør jeg ikke. Eller dvs. signalet kommer direkte fra yousee kabeltv.
Af RogueAgent
faxekondi skrev:Jeg har prøvet at køre med noget White wash og også forsøgt mig med colour wash. 2 metoder der er indbygget i tv'et, men de metoder har kun været sat til i 10-20 sekunder, uden der skete noget. Skal de være sat til i længere tid, før end man kan se en evt. virkning?
Lige præcis TV2 News er slem til at lave retention, ikke kun på LG plasma, jeg har også set det på både Samsung og Panasonic skærme. De fleste kanaler har forholdsvis diskrete logoer med lav kontrast og grå toner i stedet for skarpt hvide, f.eks. Men TV2 News med deres højrøde logo er slemt til at fremprovokere retention. Jeg har dog aldrig oplevet at det ikke er gået væk når man har været på en anden kanal et par minutter.

Prøv evt. at køre whitewash eller colorwash natten over, og se om det har hjulpet om morgenen - 10-20 sekunder er under alle omstændigheder ikke nok.
Brugeravatar
Af MigSelv
faxekondi skrev:
Jeg har prøvet at køre med noget White wash og også forsøgt mig med colour wash. 2 metoder der er indbygget i tv'et, men de metoder har kun været sat til i 10-20 sekunder, uden der skete noget. Skal de være sat til i længere tid, før end man kan se en evt. virkning?
Du skal køre i meget længere tid, alt fra få timer, til måske noget der ligner flere døgn. Den tid det har taget, at få "skyggebilledet", den tid skal du som udgangspunkt også regne med, at det vil tage at fjerne det.
Af faxekondi
Lige præcis TV2 News er slem til at lave retention, ikke kun på LG plasma, jeg har også set det på både Samsung og Panasonic skærme. De fleste kanaler har forholdsvis diskrete logoer med lav kontrast og grå toner i stedet for skarpt hvide, f.eks. Men TV2 News med deres højrøde logo er slemt til at fremprovokere retention. Jeg har dog aldrig oplevet at det ikke er gået væk når man har været på en anden kanal et par minutter.

Prøv evt. at køre whitewash eller colorwash natten over, og se om det har hjulpet om morgenen - 10-20 sekunder er under alle omstændigheder ikke nok.
Må sige jeg også har overvejet at stoppe med den kanal, hvis dette er resultatet af den. Ved du/i om det er noget der kun kommer på plasma-skærme? eller kan det også komme på LCD-skærme?

Det prøvede jeg, en del af logoet er forsvundet, så nu ses det kun når der er meget lyse farver på den valgte kanal/film/etc. Så det da altid noget
Af faxekondi
MigSelv skrev:
faxekondi skrev:
Du skal køre i meget længere tid, alt fra få timer, til måske noget der ligner flere døgn. Den tid det har taget, at få "skyggebilledet", den tid skal du som udgangspunkt også regne med, at det vil tage at fjerne det.
Arg okay. Jeg vil prøve at køre med det nogle flere gange så. Nu har det stået natten over, og det er "allerede" blevet bedre. Men det får da bare nogle flere gange så. Troede egentligt at White Wash, bare nulstillede billedet, men der blev jeg så klogere. Tak for hjælpen.
Af superhoenen
Hej
Lige for at være sikker, - der er ikke noget med skyggeeffekt fra tv signal vel? Altså det hjælper ikke at fjerne tv signal stikket når du bruger skærmen til eks ps3??
Af faxekondi
superhoenen skrev:Hej
Lige for at være sikker, - der er ikke noget med skyggeeffekt fra tv signal vel? Altså det hjælper ikke at fjerne tv signal stikket når du bruger skærmen til eks ps3??
Hej, tak for svaret.
Nej desværre ikke.