Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens, jeg står i den situation at jeg snart skal have et nyt fjernsyn - jeg er bare meget i tvivl om hvilket jeg skal vælge.

Lidt om mine krav:

Som udgangspunkt er jeg villig til at bruge omkring 6.000 kroner. Smertegrænsen er 7.000, og vil kun derop hvis de ekstra penge giver noget mere fjernsyn for pengene. Er studerende på SU, så penge har jeg desværre ikke store mængder af.

Sidder lidt over 3 meter væk fra mit nuværende fjernsyn. Så vidt jeg kan måle mig frem til er der ikke plads til noget større end 46", og vil nok foretrække noget i stil med 40" eller 42". Ellers bliver det lidt klemt.

Fjernsynet skal primært bruges til film, som sekundær skærm til computeren (film visning, måske lidt spil) samt forskellige konsoller. Er ikke interesseret i plasma-tv og kvaliteten er fjernsynets indbyggede højttalere er underordnet.

LED og DLNA er ikke krav, men store plusser.

Hvad jeg har kigget på:

Har set lidt på forskellige Samsung fjernsyn på nettet, hvoraf jeg specielt har været interesseret i LE40C675 og UE40C6005 (har læst flatpanels' anmeldelse). Det hjalp mig ikke meget at studere de forskellige fjernsyn i Expert. Er sådan rimelig på bar bund.

Håber I har nogle gode råd og anbefalinger :)
Af Mysen
Den bedste performer i 42" til den pris er et Panasonic G20. Du kan læse anmeldelsen herinde.
Men hvis du godt kan lide Samsung står du overfor om du skal have et tyndt tv, eller et der klarer sig lidt bedre.

Akilleshælen for deres LED serie er den ujævne belysning, fordi lyskilden sidder i kanterne af tv'et. Det er altså de samme LCD paneler, blot med dioder i stedet for lysstofrør.
LED serien hedder UE, mens den almindelige LCD hedder LE. Den almindelige LCD serie døjer ikke på samme måde med denne "clouding", og du får ofte et modelserie højere for samme pris.

Eksempelvis kan du få LE40C755 til ca. 6300, og den har en helt masse features som C6005 ikke har, samt et bedre panel, Og så er den mindre udsat for det ujævne lys. Til gengæld er den altså ikke 3 cm tyk.
Af spif
Ja, står valget mellem de to må det næsten blive C755. Fandt og denne tråd http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19838 hvor folk sammenligner netop disse to fjernsyn.

Men det behøves ikke nødvendigvis været Samsung jeg skal have. Findes der gode LED fjernsyn i min prisklasse fra andre producenter, som er noget værd?
Af lennon
spif skrev:Ja, står valget mellem de to må det næsten blive C755. Fandt og denne tråd http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19838 hvor folk sammenligner netop disse to fjernsyn.

Men det behøves ikke nødvendigvis været Samsung jeg skal have. Findes der gode LED fjernsyn i min prisklasse fra andre producenter, som er noget værd?
Det kommer an på hvad man ligger i betegnelsen "noget værd" ? Der findes synligt bedre billedperformere i nævnte prisleje end LCD/LED .Teknologien er stadig ret ung, og man skal som udgangspunkt op i noget højere pris før det rigtigt spiller . Men når nu du prioriterer teknologi først, så gå hele vejen og vælg det du selv synes har fedest design og features - billedkvaliteten er der sandsynligvis kun marginal forskel på.
Af Mysen
spif skrev:Ja, står valget mellem de to må det næsten blive C755. Fandt og denne tråd http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19838 hvor folk sammenligner netop disse to fjernsyn.

Du får som nævnt mere ud af traditionel LCD i din prisklasse og endnu mere for plasma. Holder du alligevel fast i, at det skal være LED, så tag et kig på anmeldelsen af Sharp LE820. Den ligger også lige indenfor dit budget.