Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu har jeg fået tudet ørene - og øjnene - fulde af, at en fladskærm IKKE behøver at være i Full HD, når den er 37" (eller helt op til 42"). Man vil alligevel ikke kunne se forskellen. Sådan har jeg læst igen og igen, bl. a her på siden og en del andre steder.
Nu så jeg så forleden en Panasonic X10 37" HD og en eller anden tilfældig Philips Full HD skærm i butikken (ja, de solgte stadig en X10 - til 3.200).
Men - ja, jeg stod godt nok tæt på - der var himmelråbende stor forskel på billedet. Panasonic`en lignede næsten (ok, lidt overdrivelse fremmer forståelsen) et spil sænke-slagskibe eller et lettere spil udvidet X & bolle. Kort sagt, man kunne nærmest tælle antallet af pixels.
Det var i øvrigt en tegnefilm der kørte.
Men alt hvad jeg har gået og troet og fortalt videre til folk faldt totalt på jorden.
At det KUN var HD stod sole klart, og at HD IKKE yder ordentlig kvalitet stod også mere end klart.
Philips`en stod til gengæld helt "u-pixeleret".
Okay: Panasonic`en var uden tvivl bedre med hensyn til farvegengivelse/korrekthed, men en SKUFFELSE og en ØJENÅBNER var det her nu alligevel.

Jeg er da mere end glad for, at jeg selv valgte en G20 frem for en X20.
Af steadi
Kunne det tænkes, at full hd skærmen også havde noget "udglatning" sat til?

Jeg må indrømme, at jehg fra tid til anden kan se en forskel mellem de to, men det er ikke under normale forhold.. Jeg elsker i hvert fald mit x10:-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Sammenligningen er jo ret svær, fordi du har sammenlignet to meget forskellige skærme. Du kan jo ikke vurdere noget isoleret omkring opløsning ved at se på de to modeller som en helhed - her spiller alle de andre faktorer, der skaber billedkvalitet naturligvis også ind.
Af THM
jeg har set på 42" X20 flere gange og syntes egentlig det ser fint ud. jo man kan da godt se at dens pixels er større men på et par meters afstand er det ikke noget problem.
er dog også glad for jeg valgte G20, men det er ligeså meget fodi den overall er bedre og har færre reflektioner :)
Af snowflake
Jeg har haft både X20 og G20 hjemme i stuen, dog ikke samtidig, og på knap 3 meters afstand havde jeg meget svært ved at se forskel. Dog vandt G20'eren på meget færre reflektioner og så den indbyggede subwoofer.
Af trykkertor
Min gamle HD-Ready 42" PV60 sammenlignet jeg sammen med min kammerat sin Panasonic 42" FullHD.
Vi brugte Tranformers Blu-Ray til at sammenligne med.
Og der kunne knapt nok ikke ses forskel på de 2 skærme.
amarone skrev:Nu har jeg fået tudet ørene - og øjnene - fulde af, at en fladskærm IKKE behøver at være i Full HD, når den er 37" (eller helt op til 42"). Man vil alligevel ikke kunne se forskellen. Sådan har jeg læst igen og igen, bl. a her på siden og en del andre steder.
Det giver ikke megen mening at tale om skærmstørrelsen uden samtidig at nævne betragtningsafstanden, da et 32" TV på 2 meters afstand vil virke præcist lige så stort (fylde lige så meget i synsfeltet) som et 64" TV på 4 meters afstand. Om du vil bemærke forskellen i opløsning mellem X20 og G20, det vil afhænge både af signalets kvalitet (SD vs. HD), skærmstørrelsen og betragtningsafstanden.