Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa FP brugere :)

Jeg er lige flyttet hjemmefra og jeg er derfor på udkig efter et nyt TV, da ps3’en og derved blu-ray afspillere flyttet i stuen. Jeg har kigget lidt inde på siden og kigget på guides og jeg er kommet frem til at det skulle være et 50” TV.
Jeg skal bruge TV’et til Blu-ray film, ps3 spil, alm. tv både SD og HD.

Jeg har set på disse to forskellige Plasma’er

Panasonic Viera S20 50”
LG PK550 50”

Så hvis i har nogle indvindinger om hhv. pana’en eller LG’en må i meget gerne ytre jer :)

Hvis i har et helt 3. TV i samme prisklasse må i meget gerne skrive om det :)

På forhånd tak

Phillip
Af PhDream
S20 er et rigtig godt tv, især til den pris, det sælges for nu. Den er god til gaming, da der er minimal input lag. Den har nogle Panasonic-problemer: banding, line bleed, floating blacks, men den er stadig bedre overall end PK550.

PK550 er ikke på samme niveau. Den har også en del deciderede fejl - summer meget, har dirty screen, meget input lag - som især kan mærkes i spil, men også i form af lip-sync problemer. Jo, det er billigt, men i mine øjne er det ikke kvalitet på niveau med Panasonic.

Har haft begge i huset, dog ikke på samme tid, men husker godt hvordan de opførte sig.
Af THM
ved meget ps3 spil vil jeg også sige S20, da den også har en del mindre retention end pk550...
Af ph1llip
Okai det lyder godt og tak for inputs men er sådan lidt ny så ved ikke rigtigt hvad de forskellige udtryk betyder :)
Af Cubizix
50PK350, Reelt det samme tv som 550'eren men du spare en smule af de surt tjente penge. Korrekt at det summer en del, men allerede med volumen på 4 så høre du det reelt ikke medmindre du står lige ved siden af TV'et. Det har et noteret input-lag på 50 m/s

http://www.avforums.com/review/LG-PK350 ... eview.html
Kan du læse en meget detaljeret gennemgang af tv'et.

"Blu-rays of course looked fantastic with the accurate Greyscale and natural colours really showing through and the 1080p image resolving plenty of fine detail. When watching 50Hz and 60 Hz material the pictures were free of any processing artefacts and there were also no issues when watching 24p content with the images free of any judder. As you'd expect from a plasma its handling of motion was excellent and this really showed through not only on Blu-rays but also on video games. The performance was equally impressive when displaying a 1080i Freeview HD image provided by an outboard tuner."

"Having said that I wasn't aware of the input lag during actual game play"

Nu har jeg haft det samme TV i nogen tid, og spiller næsten dagligt PS3. Jeg har ikke registreret noget noterbart lag overhovedet

Hvis man så sammenligner med G20'eren, som har et lag på 21 m/s men reelt får de samme ord med på vejen under gaming.

Kigger man på sort niveauet så er det en anelse bedre på G20'eren men ovendt er både Gråskalering og farve reproduktion bedre på LG'eren.

Features får du en del mere at pille ved på G20'eren, men det gør det så også en smule mere avanceret og nedsætter brugervenligheden..

Ser man overordnet på det, så er der positivt og negativt med på begge TV. Overordnet set score de dog ens på tavlen..
Af PhDream
Ved ikke hvorfor Cubizix skriver om G20. ;;)

Den seneste plasma, jeg havde, var en PK250, og den havde et sindssygt ringe sortniveau. Ikke i nærheden af S20 eller det tv, jeg har nu. Så vidt jeg husker, havde PK550 et bedre sortniveau, men det var heller ikke på niveau med S20.

Og helt ærligt - PK350 eller 550 er ikke på niveau med S20/G20, osv. Du får hvad du betaler for - et godt tv til omkring de 5-6K, men så heller ikke mere. Den gode anmeldelse af PK350 skal ses i lyset af dens pris.

Og ja, jeg havde helt glemt retention på PK550 - det var forfærdeligt. Underligt nok, havde PK250 meget lidt ift. PK550. Måske fordi det var et større panel - 60" på PK250 mod 50" på 550.

En sidste ting er, at menuerne på LG er laaangsomme. Det tager flere sek. at skifte kanal og at få menuen frem, bladre i den, osv. På Panasonic kører det bare.

På byggekvalitet, billedkvalitet, produktionskvalitet, osv. vinder Panasonic over LG. LG vinder kun på design og pris.

EDIT: input lag bemærker man først, når man skifter mellem et langsom og et hurtigt tv. 10-20 ms ift. 50-60 ms. er en stor forskel.
Af Cubizix
Arh... Det så lige mig der så det som G20 O_O

Meen med det sagt, så hænger pris også i høj grad sammen med mængden af TV solgt.. Samsung sidder på 17% af markedet. LG på 14% Panasonic sidder kun på 6%.

Målt ud fra mængden af TV solgt pr. år. Og når forspørgsel og salg ikke er højt nok, er man som producent bekendt nød til at holde priser oppe. Mens konkurrenter kan sænke deres på tilsvarende produkter.
Af THM
hvis man udelukkende ser på antal solgte plasma tv sidder panasonic på over 50%

panasonic er derimod ikke en særlig stor spiller på lcd markedet, som jo er klart det største marked, hvorfor deres samlede andel kun er 6%

citat PhDream:"På byggekvalitet, billedkvalitet, produktionskvalitet, osv. vinder Panasonic over LG. LG vinder kun på design og pris. "

syntes egentlig PhDream rammer meget rigtigt her, det er også min oplevelse med G20 kontra Pk950
Af ph1llip
Kan se ud fra jeres svar at de fleste af jer heller til panasonic'en. Personligt er jeg ligeglad med hvordan tv'et ser ud, det er kvaliteten jeg er ude efter. Så man får et bedre billede generelt lå panasonicen kontra lg'en ?
Nu kommer der endnu et spørgsmål :-)er s20 det bedste tv til prisen hvis man tager størrelsen i betragtning ?
Af ph1llip
Det er self i forhold til alle tv på markedet
Af Cubizix
"hvis man udelukkende ser på antal solgte plasma tv sidder panasonic på over 50%

panasonic er derimod ikke en særlig stor spiller på lcd markedet, som jo er klart det største marked, hvorfor deres samlede andel kun er 6%"

Helt rigtigt, men den samlede omsætning pr. brand, må siges også at spille en væsentlig rolle. Har selv haft en rigtigt øv oplevelse med mit gamle TX-P50S10 hvor jeg oplevede særdeles dårlig service og medgørenhed fra Panasonic Danmark's side, om jeg har fået et defekt tv, skal jeg ikke kunne sige, men det var en del til rep kan jeg blot sige.

Mine 2 sidste LG modeller har været absolut fejlfri, både burn-in og retention ikke har været forekommet på nær lidt retention den første uge's tid.

Men man anbefaler og knytter sig vel til mærke og service hvis man er tilfreds med produkt og general service fra brandet. :)
Af THM
det gør man nok, det er altid ærgeligt med en dårlig oplevelse som du nævner, men tror desværre man kan finde sådanne med alle mærker. mener bare G20 er bedre end pk950 billedmæssigt, hvilket fuldt ud retfærdiggør merprisen.
Af Cubizix
Ja det er kedeligt med sådanne oplevelser. :((

Men vil stadig mene man skal læse lidt på de dybere reviews af modellerne og se hvad man søger mest i billederne. Givet at Panasonic har lavere retention risiko, og har dybere sort. Omvendt syntes jeg så LG's modeller, både High og Low-end. Reproducere farver flottere end Panasonic gør, det er dog muligt at man kan "fiddle" sig frem til samme opsætninger, men der syntes jeg desværre Panasonic taber en smule på det brugervenlige område desværre. Der er helt sikkert også mere at pille ved på G20'eren rent opsætnings mæssigt, men igen koster noget tid at rode med fra tid til anden. LG hjælper deres brugere en del med deres "Picture Wizard" hvor man relativt hurtigt og meget præcist kan få det billede man ønsker.

Der har dog været nogle issues med Panasonic's langtidsholdbare sortniveau, om de har fået det fikset på de senere modeller skal jeg ikke udtale mig om, men det er synd og skam hvis man løber hovedet mod muren med deres reklamation eller garanti.

Men igen, Pros & Cons på begge modeller, men ja kig lidt på hvad du kigger mest på hvad angår dine billeder og brugervenlighed. Men der er ingen tvivl om at hvis du skal pille rode og rage ved alt og fin tune ned på det dybe entusiast niveau så skal du vælge en Panasonic :p
Af Jacob Schrøder
Jeg stod selv i præcis samme situation som dig for en måneds tid siden - og mit valg faldte på LG'et. De fleste af Panasonics modeller er simpelthen så fantastisk grimme, at jeg med glæde ofrer den meget lille forskel der nu engang er i billedkvaliteten, og vælger et LG.