Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JCM
Til min onkyo 308 resiver har jeg købt argon sub fra hifi klubben skal ikke ryste stuen bare skabe lidt bass til film på 50 tommer skærmen:-) Spørgsmål er så hvordan skal en aktiv sub virke ?? jeg synes jeg skal skrue en del op før sub tænder (står på auto) skal den ikke tænde når den får signal fra receiver??? Evt noget man skal tænke på i opsætning på receiver??
Fik lidt blandet svar om hvornår den skulle tænde i butik så håber alle i kloge bruger kan hjælpe
Af mhca
Jeg har en Audio Pro Sub Allroom, som også er en lille aktiv subwoofer.
Den har jeg tilsluttet min sub-out mono udgang på min H/K receiver. Den tænder ved relativt lav volumen på forstærkeren, men jeg har faktisk droppet denne metode.

Jeg valgte i stedet at sætte den på en elspareskinne sammen med forstærkeren, så den tændte hver gang forstærkeren var tændt. Ellers slukkede den først 15 min efter endt musik-afspilning, hvilket giver en sjov lyd. Dengang hørte jeg tit musik til kort før sengetid, og så var det irriterende at den lyd først kom 15 min efter jeg havde lagt mig.

Jeg synes umiddelbart, at det er at foretrække ikke at bruge auto on/off pga. følsomhedens ustabilitet. Men det andet kan selvfølgelig være lidt besværligt.
Pt. i min lejlighed står den tilsluttet en let-tilgængelig stik-kontakt, som jeg manuelt tænder og slukker på, da den sjældent er tændt af hensyn til naboerne.

Mvh. Martin
Af trykkertor
Sub skal ikke spille stærkere end de andre højttalerene.
Som en regel skal det være sådan at når en spiller musik og slukker for sub, så mærker man et det bliver lidt tyndere.
Det skal ikke være sådan at ved musikafspilling, så kommer sub ind og overtager lyden.

For at få auto til at fungere bedre, så skrue op for sub-volum i forsterker, og skrue ned for volume på selve sub.
Det der trigger sub til at autostarte er signalet fra forsterker. Så hvis det kommer et stærkere signal fra forsterker, og du kompenserer ved at skrue ned på sub. Så vil den meget letter vågne op når den får signal fra forstærker.
Brugeravatar
Af MigSelv
De receivere jeg kender til, skal opsættes i menuen, ved brug af subwoofer.
Alt efter indstilling ( til film brug ), vil en sub kun spille, når signalet lagt i lydsporet kræver det. Med andre ord i LFE indstilling, spiller sub måske 10-15% af tiden.
Hvis submenu sættes til Main, skal den spille hele tiden.
Af JCM
Gode svar alle :-)
Er ikke helt med på hvad LFE er ??. som jeg ser det kan jeg kun "melde sub til eller fra på min reciver og desuden justere hvor meget magt den har i forhold til center bag og front.
Brugeravatar
Af MigSelv
LFE = Low Frequency Effect, det er lydsporet der udgør det for .1 ( 5.1 ).
Den anden variant Main, betyder at sub spiller alt som crossover frekvensen, er sat til.
Af mhca
JCM skrev:Gode svar alle :-)
Er ikke helt med på hvad LFE er ??. som jeg ser det kan jeg kun "melde sub til eller fra på min reciver og desuden justere hvor meget magt den har i forhold til center bag og front.
Hvis du kan justere hvor meget "magt" den har, kan du så ikke gøre som trykkertor foreslår? Altså at skrue op på receiveren, men skrue ned på volumen på selve subwooferen. Så kan auto on/off måske fungere bedre.