Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sethos
Hej,

Nu har jeg haft mit kære Pioneer PDP-4270XA i godt og vel 3 år eller mere, et fantastisk TV som har været hver en krone værd. Dog er jeg nået til et punkt, hvor jeg gerne vil have lidt fornyelse i hjemmet plus der er nogle små punkter ved fjernsynet som er begyndt at irritere mig mere end hvad godt er.

Det har kun en enkelt HDMI port, hvilket er langt fra nok når man har et hav af enheder der bruger / kan bruge HDMI, så er det bare trist at skulle købe ekstra komponent kabler og sætte dem op den vej igennem.

Højtaleren i TV'et har også været et problem længe, det er som om rammen rasler ved høje lyde / bas. Lyder som en vred brumbasse der lige summer rundt når man høre en eksplosion eller lign.

Så er der også en masse småting, men det er underordnet. Nu vil jeg så gerne have lidt fornyelse, som sagt. Mit TV bliver brugt 90-95% af tiden til Xbox 360 spil el. Playstation 3, så jeg leder efter en skærm der kan akkommodere det med hurtig opdaterings hastighed, ingen slør og selvfølgelig en dejlig skarp gengivelse.

Jeg vil ikke sætte en pris, men vil dog tilføje at jeg har på ingen måde brug for 3D, alle mulige smarte teknologier til Streaming eller internet på TV'et - Ønsker bare et TV omkring 46" der virkelig kan give en suveræn gaming oplevelse og har minimum 3 HDMI porte ( Næsten alle TV i dag har et hav af dem, men skal lige være sikker ).

Så billede kvalitet, minimal slør og hurtig opdatering ( De sidste to hænger vel sammen? ) og i omegnen 46" og selvfølgelig 1080p. Nogle forslag der passer ind i den kategori og hvor jeg ikke betaler for et væld af teknologi jeg ikke skal bruge ville være velkommende.

På forhånd tak!

Mvh

Michael
Af Mysen
Hej

Nu nævner du ikke en prisklasse, men blot at du ikke gider betale for nyeste teknolgi osv. Dilemmaet ligger bare i, at du SKAL have nyeste teknolgi, hvis du gerne vil have et godt billede. Dlna og internet tv følger med mellemklasse modellerne, og hvis du ikke kan nøjes med modellerne under de bedste billedperformere, så kommer der endda 3D med. Sådan er det.

Når det er sagt, så tror jeg du skal kigge efter et LCD tv med lavt input lag, når du er så flittig en x-box spiller. Det er et mirakel, at dit Pioneer ikke har taget skade, men jeg har indtrykket af, at burn-in og retention er et stigende problem på plasma, hvis der er fokus på konsol. Også selv om, der er blevet skrevet forskellige steder, at det er et elimineret problem.

OG hvis du så ikke har lyst til at få et ringere billede, end du har nu, skal du nok op i en af de bedre LCD'er med led, hvilket jo er, tadaaa - ny teknologi. Eller i hvert fald en ny måde at udnytte en teknologi.

Jeg ved ikke om du har tjekket anbefalingslisten, men et Sharp LE820 klarer sig ok, og døjer ikke med input lag. Den er dog ikke verdensmester til bevægelseshåndtering. Du kan også få bedre modeller fra eksempelvis Sony eller LG, men det koster så også en del ekstra.

Det lyder som om, dine højtalere er defekte, men du får ikke god lyd på nogen fladskærm idag, med mindre du køber B&O eller lign. Det er muligt, du skal have en soundbar i overvejelserne, hvis du synes lyden er vigtig.
Af Sethos
Hej,

Tak for svaret. Jeg vil lige ligge ud med og sige, min kommentar omkring teknologien blev måske udlagt lidt forkert. Det var ikke 'ny teknologi' så som LED osv. men bare alt 'skraldet' som jeg kalder det, 3D, DLNA, Internet på TV osv. - Så hvis jeg stod i en situation med to næsten identiske TV hvor det ene havde disse ting til en højere pris, ville jeg gerne tage den 'skrabede' udgave.

Jeg vil dog også påpege, jeg bruger ikke mine konsoller så længe ad gangen - 2-3 timer allerhøjst et par gange om ugen, især her på det seneste. Har været plasma mand i lang tid og syntes problemet med burn-ins er mere eller mindre forsvundet og midlertidige retentions er mere almindelige, som er til at få væk igen. Så jeg er på ingen måde bange for at købe endnu en plasma, hvis man får en fra den nyere generation selvfølgelig.

Med hensyn til prisleje ville jeg lade det stå i det uvisse, da jeg ikke vil lade det være en hæmmesko hvis der lige var en specifik model som man bare måtte eje, men jeg så da gerne det forblev under 12-13.000,- og selvfølgelig mindre hvis muligt.

Angående højtaleren bruger jeg headset og andre midler når jeg spiller og ser TV, men derfor vil man gerne have en højtaler der virker - Ikke at jeg forlanger kvalitets lyd, bare lyd uden skratten og summen :P

Men den Sharp ser ud som noget der kunne have interesse, jeg må lige kigge nærmere på den, syntes dog ikke jeg kan finde nogle solide danske sider der har modellen lige umiddelbart? En ven forslog også G20'eren fra Panasonic som en god erstatning for min Pioneer - Prisbillig og de har vist overtaget Pioneer's produktion så deres sæt har en Pioneer lignende kvalitet? Det ville ikke være skidt med en opgraderet version af mit nuværende TV da jeg er meget glad for det.

Dog høre jeg stadig flere forslag og idéer!

Tak.
Af Mysen
Jeg er også selv mest til det bløde billede fra et plasma-tv, og hvis du ikke er bange for burn-in, så er det da absolut også den rigtige vej at gå. Her er der nemlig i næsten alle tilfælde bedre eller ligeså lille forsinkelse på inputs, og så er prisen generelt lidt lavere, især på de større modeller.

G20 er en prisbasker. Det var den i hvert fald, men der er kommet mange andre prisbillige alternativer, da prisen på G20 ikke er faldet så meget som mange andre modeller. Panasonic er uden tvivl en kvalitetsproducent af plasmamodeller, men det er altså ikke Pioneer teknologi, der sidder i. - endnu er man fristet til at sige, men jeg ved faktisk ikke, om de har brugt Pioneers viden i deres kommende modeller. De fleste, der fravælger Panasonic, gør det fordi de vil have LCD eller et andet design. Hvis du synes om designet på G20, så er dette jo ikke et issue.
Årets prisvinder er VT20. Den er noget dyrere, og du skal op på 12.000 for 46" modellen. Men det er altså ikke 3D, der booster prisen, men nærmere den bedre billedkvalitet. En mellemting prismæssigt, men også billedmæssigt, er V20. Du kan temmelig nemt stille en God - bedre - bedst op over de 3.

Ellers kan jeg anbefale min egen Samsung PS50C7705. Den er ikke fejlfri, men har et glimrende billede, og så har den et design, der tiltaler mig mere. Den er iøvrigt også spækket med features, men det gør nu ikke skærmen dyr, og du kan vist få den for 9-10000 idag.

Bare vær opmærksom på at både G20 og C7705 har nogle issues på nogle af deres modeller, der gør at folk har returneret dem. Buzz på begge, retention på C7705 og banding på G20. Fejlraten er dog ikke noget, der gør at min anbefaling ryger. Der skal bare handles over nettet, så man kan bruge retturretten, hvis man er uheldig.
Af Senic
Ville anbefale dig et Panasonic V20 50". Der er ikke 3D i - har samme billedkvalitet som sin storbror - og måske den skærm idag med mindst retention.
Ja jeg har den selv - og min søn spiller en del konsol på den, også i flere timer i træk, men endnu ikke set retention.

Vh. Thomas
Af DavidHimself
Jeg har selv været så heldigt at spille på en v20'er, fornylig - og jeg må sige at jeg overvejer seriøst at skifte tv'et i stuen ud med sådan en! :)
Af THM
G20 har samme fosfor som V20 hvorfor retentionsmængten skulle være ens. jeg de har begge et godt billede, V20'eren bedst. den har et lidt bedre filter og lidt kraftigere teknologi bag panelet. 2 d billedet er dog ikke helt på niveau med VT20, som har en nyere fosfor og lidt bedre billedkarakteristika, men desværre større tendens til retention.
derfor vil jeg klart anbefale G20 eller V20 hvis det skal være plasma.
har ingen problemer med retention på mit G20, endnu i hvertfald :)
Af Sethos
Hej,

Jeg siger tak for alle svarene. Nu har jeg brugt dagen på at læse, læse, spise og læse lidt mere omkring fjernsyn og spurgt mig selv hvad jeg har brug for, hvad jeg har råd til og hvad mit indre barn godt kunne tænke sig af ren nysgerrighed ( 3D ).

Så småt tror jeg valget er faldet på et lille VT20 50" som skal pryde mit TV-bord. Så burde jeg vist også være dækket ind kvalitets mæssig.

På stående fod vil jeg så sige tak for hjælp i beslutnings processen, men lader den lige hænge da der stadig kan ske en masse :)