Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg investerede for noget tid siden i en Logitech Z-5500 pakke og blev overrasket over en god lyd. Desværre har jeg et tilbagevendende problem med DVD-afspilning, hvor 5.1 lyd bliver usynkron. En 5.1 film bliver usynkron efter et antal minutters afspilning, og jeg bliver nødt til at spole filmen lidt baglæns for at få den synkron igen.
Jeg har de fem højttalere i væggen, de fire i hver sit hjørne af et lokale på 4m x 4,60m, subwooferen på gulvet, et ældre Sony Tv i Direct indgang på styringsenheden, og en Denver DVD-afspiller i Optisk indgang.

Højttalerkablerne var så for tre af højttalerne for korte, så jeg købte 10m kabel fra Elgiganten som var en anelse tykkere end standardkablerne (var det købte 16 gauge, hvor Logitech-standarden var 18 gauge?), men det var det, jeg kunne finde. De købte forlængede jeg standardkablerne med via skrueklemmer, den længste blev forlænget med måske tre meter og kablerne ført langs loftet ind til væggen og hjørnerne ned til samlingen i subwooferen.

Er denne forlængelse evt. kilden til synkronproblemet? Og kan jeg løse den med en helt anden kabelløsning? Eller har jeg evt. bare en slidt DVD-afspiller, jeg bør skifte ud?

Christian Engelbrecht, Skåne
CEngelbrecht skrev:Jeg investerede for noget tid siden i en Logitech Z-5500 pakke og blev overrasket over en god lyd. Desværre har jeg et tilbagevendende problem med DVD-afspilning, hvor 5.1 lyd bliver usynkron. En 5.1 film bliver usynkron efter et antal minutters afspilning, og jeg bliver nødt til at spole filmen lidt baglæns for at få den synkron igen.
Jeg har de fem højttalere i væggen, de fire i hver sit hjørne af et lokale på 4m x 4,60m, subwooferen på gulvet, et ældre Sony Tv i Direct indgang på styringsenheden, og en Denver DVD-afspiller i Optisk indgang.
Det har ikke noget med højttalerkablerne at gøre. Så vidt jeg forstår din opsætning, har du DVD'en forbundet både til TV'et og til Logitech'en?
Prøv at lege lidt med lydindstillingerne i Denver'en. F.eks. behøver Denver'en ikke behandle lyden, når den alligevel skal igennem din Logitech.
Har dit TV en digital lydudgang? I så fald ville det måske være bedre hvis Logitech'en fik sin lyd fra Tv'et direkte. Men hvis det kun har en analog udgang, mister du sandsynligvis surround effekten.
Desværre oplever de fleste problemer med synkroniseringen på et tidspunkt. Også på kostbart udstyr. Der mangler simpelthen nogle standarder hér...
Af CEngelbrecht
Prøv lige at uddybe det lidt mere, hvordan 'behandler' Denver'en lyden? Jeg har leget lidt rundt med dvd-settings, og uden at have den bedste forstand på diverse standarder (SPDIF output? LPCM output? RAW, PCM?), har jeg ved at fjerne nogen avancerede settings (guderne vide, hvor de kom fra) formået at forsinke synkroniserings-problemet, uden dog at eliminere det.

Der er desværre ingen digital udgang på mit Tv, det er et ældre Sony Bravia billedrørs-Tv. Dvd'en er sat til Tv'et med et Scart-stik og til Logitech'en med et digitalt stik. Kunne problemet minimeres yderligere ved at investere i et fladskærms-Tv med digital 5.1. udgang, og så linke mellem Tv og Logitech'en?

Godt at vide, at højttalerkablerne ikke burde være kilden.

Christian Engelbrecht
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Blot for at uddybe, så bevæger elektronerne i kablet sig ca. med lysets hastighed - det kan du ikke nedsætte til få hundrede meter pr. sekund ved at købe et dårligt højttalerkabel. Jeg kan garantere dig, at du får Nobelprisen hvis du kan klare det på 10 m hjemme i stuen... ;)
Af Peter Schrøder
CEngelbrecht skrev:Prøv lige at uddybe det lidt mere, hvordan 'behandler' Denver'en lyden? Jeg har leget lidt rundt med dvd-settings, og uden at have den bedste forstand på diverse standarder (SPDIF output? LPCM output? RAW, PCM?), har jeg ved at fjerne nogen avancerede settings (guderne vide, hvor de kom fra) formået at forsinke synkroniserings-problemet, uden dog at eliminere det. Der er desværre ingen digital udgang på mit Tv, det er et ældre Sony Bravia billedrørs-Tv. Dvd'en er sat til Tv'et med et Scart-stik og til Logitech'en med et digitalt stik. Kunne problemet minimeres yderligere ved at investere i et fladskærms-Tv med digital 5.1. udgang, og så linke mellem Tv og Logitech'en?
PCM burde kunne gøre det.

Et fladskærmstv løser ikke problemet. Snarere tværtimod :(
Hvis dit tv har mulighed for det, så prøv at slukke evt. 100hz teknologi.
Bravia indsætter svjv billeder mellem billederne, hvilket kræver at det "ser" lidt af filmen, før det slipper den løs på skærmen.

Jeg bruger selv 10 m 0,5 ledning til mine baghøjttalere. Den eneste forskel på dette og dedikeret højttalerledning er ca. 6000,- kr. pr. meter.