Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Som så mange andre vil jeg gerne have et nyt tv. Indtil videre er der ingen krav (udover prisen som ikke må overstige 6.000,- kr.), fordi jeg ganske enkelt ikk ved hvor stort det skal være, og hvad det skal indeholde.

Jeg vil ca. sidde 2,5 - maks. 3,5 meter fra fjernsynet, mit værelse er ca. 12 m2 stort (værelset er lidt lyst). Hvilken størrelse vil i mene er passende??

Jeg vil bruge skærmen til at spille noget PS3, se nogle film og se normalt fjernsyn (meget fodbold). Hvilken skærm mener I, passer mit behov??

På forhånd tak!
- Kevin Kristensen :-)
Af Mysen
Et 42" Panasonic 42G20e, hvis du langt det meste af tiden skal sidde 2,5 meter væk.
Hvis du kun skal sidde 2,5 meter væk, når du spiller PS3, og ellers sidder 3,5 meter væk resten af tiden, bør du snuppe 50"

Her er LG's PK550n eller PK350n et par bud...
Af kevin-kristense
Væggen TV'et skal stå ved/hænge på er ikke stor nok til 50". Og jeg vil iøvrigt mene, at 50" bliver ALT for stort, men det er måske bare mig? Hvad mener i andre?
Af JesperAndersen
kevin-kristense skrev:Væggen TV'et skal stå ved/hænge på er ikke stor nok til 50". Og jeg vil iøvrigt mene, at 50" bliver ALT for stort, men det er måske bare mig? Hvad mener i andre?
Du vænner dig forbandet hurtigt til en 50" skærm...tro mig....
Af Mysen
Så køb det du har plads til... 50" bliver ikke ALT for stort. Det bliver faktisk endda nærmest lidt lille på 3,5 meters afstand.

Køber du under 42" bliver det ALT for lille ;)
Af kevin-kristense
Det kan da være, at jeg lige skal kigge lidt nærmer på G20'eren næste gang jeg er i elmutanten, for så vidt jeg kan læse mig til, er skærmen næsten perfekt. :-)
Af Cubizix
Set ud fra afstanden på 2,5m Så er 50" det optimale valg og ja det virker lidt stort til at starte med men det vender man sig til.. DOG vil jeg sige at du har 12 kvm. et 50" fylder altså ca. 1 kvm, og set i forhold til størrelsen på værelset vil det være ALT for dominerende selvom afstanden passer. Man skal ikke købe et TV som ikke passer til omgivelserne..

Ville gå på et 40" MAX til den størrelse værelse..

Ud over det kan man sige hvis du køber 50" så vælger du hvis du er fornuftig et Plasma TV, og når du nu har et meget lyst værelse, så er Plasma skærme lavet af Glas hvilket giver nogle lidt kedelige reflektioner i skærmen ved for meget lys..
Af kevin-kristense
Cubizix skrev:Set ud fra afstanden på 2,5m Så er 50" det optimale valg og ja det virker lidt stort til at starte med men det vender man sig til.. DOG vil jeg sige at du har 12 kvm. et 50" fylder altså ca. 1 kvm, og set i forhold til størrelsen på værelset vil det være ALT for dominerende selvom afstanden passer. Man skal ikke købe et TV som ikke passer til omgivelserne..

Ud over det kan man sige hvis du køber 50" så vælger du hvis du er fornuftig et Plasma TV, og når du nu har et meget lyst værelse, så er Plasma skærme lavet af Glas hvilket giver nogle lidt kedelige reflektioner i skærmen ved for meget lys..
Lige præcis. ;-)
Af Mysen
kevin-kristense skrev:
Cubizix skrev:Set ud fra afstanden på 2,5m Så er 50" det optimale valg og ja det virker lidt stort til at starte med men det vender man sig til.. DOG vil jeg sige at du har 12 kvm. et 50" fylder altså ca. 1 kvm, og set i forhold til størrelsen på værelset vil det være ALT for dominerende selvom afstanden passer. Man skal ikke købe et TV som ikke passer til omgivelserne..

Lige præcis. ;-)
bare fordi han er enig med dig, betyder det ikke at han har ret. Det er jo bare hans vurdering, at du ikke skal have mere end 40", og det er jeg så absolut ikke enig i. Det er muligt, at tv'et får en dominerende rolle på værelset ved 50", men det samme kan du sige om ALLE fjernsyn på 60"+ i stuen. Derfor er der ikke noget i vejen med at købe disse kæmpeskærme, hvis man sidder langt væk.
Af MKT
Enig med Mysen, men det handler nok også lidt om hvor ofte man bruger tv'et. Er det et par gange om ugen ville 40" nok passe fint, men bruger man det flere timer dagligt tror jeg de fleste ville sætte pris på ikke at sidde og ærge sig over at have købt et for lille tv.

Ud over det kan man også spørge sig selv om hvor længe man skal bo på et 12 kvm stort værelse og om et 50" så stadig er for stort.
Af THM
jeg vil mene 42" vil være et godt kompromis under nævnte forhold, under forudsætning af at det oftest er de 2,5m til skærmen der er gældende :) hvis der ligeså tit er 3,5m til skærmen vil jeg mene du skal op i 46", hvis 50" bliver for dominerende i værelset ;)
Af Cubizix
MKT skrev:Enig med Mysen, men det handler nok også lidt om hvor ofte man bruger tv'et. Er det et par gange om ugen ville 40" nok passe fint, men bruger man det flere timer dagligt tror jeg de fleste ville sætte pris på ikke at sidde og ærge sig over at have købt et for lille tv.

Ud over det kan man også spørge sig selv om hvor længe man skal bo på et 12 kvm stort værelse og om et 50" så stadig er for stort.
Enig med begge ovenstående.. Men man må jo tage udgangspunkt i mandens nuværende situation. Og bevares man kan godt sige at 50" & 60" på sin hvis jo altid vil være store i en stue.

Men når man sidder 2 meter væk fra sit 50" i en stue på 40 kvm, passer tingene bare en smule bedre sammen, hvis man ser en lille smule på indretning. For jo jo man kan da altid bare købe en 160" hvis man tænker på det størst mulige TV, men det passer jo måske ik så pænt i en 40 kvm stue hvor man måske også har spiseplads og gerne vil have andet end et TV der fylder vægen :D

Men naturligvis skal du huske at se hvor længe du skal bo hvor du bor på nuværende tidspunkt.
Af trykkertor
40" bliver for lidt.
Selv sidder jeg og gamer 3m fra 63" og synes det er perfekt.
Klart en skal tage hensyn til værelset, men allerede ved vægmontering er meget sparet.
Da vores 63" kom fra bordet og op på væggen, fylder det plutselig meget mindre.

Hvis en køber tv som et møbel, så fint, køb 40".
Men hvis en har lyst til at nyde FullHD og flot billede, så kom op fra de "frimærkestørrelsene" 37"-40".
Der skrives at FullHD først kan opleves på størrelser over 42".

Det bliver lidt som jeg har lyst til en fed bil. Men den skal bare ikke fylde for meget i garagen.

Jeg kan bare gentage noget vi læser tit her inde.
INGEN har fortrudt at de købte for stort tv.
Men vi har da tit dem der fortryder at de købte et for lille tv.
Af kevin-kristense
Jeg har idag om-møbleret på værelset, så en større skærm kan komme op på væggen. Der kan nu være fjernsyn op 46". Men.. Jeg havde også besøg af en kammerat som lige havde taget sit fjernsyn med ( Sony KDL-40EX700), og jeg synes egentlig, at det passede meget godt. Den kunne måske trækkes til 42", men så heller ikke mere. Mange af jer er sikkert uenige, men som én siger, 50" fylder for meget i forhold til størrelsen af værelset.

Nogle anbefalinger i 40-42" klassen til maks. 6000 kr. (undtagen G20E som allerede er anbefalet) :-)