Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skytten
Tror sgu mit tv har givet op.

Ejer et LG PQ6000, og har været super tilfreds med det siden jeg købte det for ca. 2 år siden.

Nu er det så begyndt at få nogen seriøse burn in. Spiller tit PS3, og specielt FIFA, så nu har jeg burn in forskellige steder på skærmen som f.eks EAs logo nede i venstre hjørne. Tænkte det ville gå væk hvis jeg så noget almindeligt TV. det gjorde det skam også, så noget almindeligt TV, og herefter fodbold. Burn-in'et forsvandt efter ca. 1-2 timer. Hvorefter et nyt burn-in er opstået med fodbolden kampens resultattavle. Og vi snakker kun 45 minutters fodbold.

Hvad kan jeg gøre? - er der garanti på tv'et?

ALT hjælp kan bruges. Og mange tak for evt. hjælp, er sgu lidt urolig :(
Af THM
underigt det kommer så hurtigt, bliver det ved at være tydeligt i lang tid eller er det blevet mere utydeligt siden det kom?
tror desværre ikke garantien dækker burn in, hvis der stadig er garanti på...
Af bantam
Det lyder ikke som burn-in - nærmere retention, da det jo forsvinder relativt hurtigt igen iflg. trådstarters beskrivelse.

Er det blevet værre efter at TV'et er blevet ældre?
Af Skytten
Det forsvinder relativt hurtigt igen med ca. en halv times tv-kiggeri.

Men sådan noget som EAs logo bliver siddende ret længe. Ja, det bliver værre og værre.

Er der slet intet man kan gøre?
Af trykkertor
Samme med min 5 måneder gamle Samsung Plasma.
I starten var der knapt retention at spore.
Nu efterhånden skal der mindre og mindre til inden jeg får retention der hænger godt tilbage.

Sådan var den bestemt ikke for 4 måneder siden, og jeg synes den er blevet værre med det her på det sidste
Af Mysen
trykkertor skrev:Samme med min 5 måneder gamle Samsung Plasma.
I starten var der knapt retention at spore.
Nu efterhånden skal der mindre og mindre til inden jeg får retention der hænger godt tilbage.

Sådan var den bestemt ikke for 4 måneder siden, og jeg synes den er blevet værre med det her på det sidste
Og jeg kan sige ditto til præcis det du lige skrev. Selv om ænldningskurven skulle være glattet lidt ud, så er det altså den omvendte følelse , man sidder med..
Af bantam
Den ældningskurve der normalt omtales gælder for burn-in og udtrykker et (lille men synligt) fald i lysudsendelsen (og dermed en ændring i farvetemperaturen) - og jeg tror som sagt ikke, at det er burn-in, der er tale om i disse tilfælde.

Der er naturligvis også en ældningskarakteristik mht. retention - men den er helt sikkert anderledes end den, man ser for burn-in.

Mit gæt er, at det måske er "sputtering" (der flytter atomer rundt på overfladen), som er en af årsagerne til at retention øges, da de fysiske afstande (og dermed de elektriske egenskaber) i panelet ændres, hvorved ophobet elektrisk ladning på hulrummenes overflader (som er en af årsagerne til retention) får ændrede betingelser - men det er kun et gæt baseret på indtryk fra de artikler om emnet, som jeg har kunne finde.

Anyways - det er interssant at høre disse observationer - jeg har tidligere stillet spørgsmålstegn ved, at retention er et fænomen, der skulle aftage som funktion af drifttiden, da jeg ikke har kunne finde (fysiske) indicier for den teori (jeg holder dog gerne en dør åben, da det er svært tilgængelig fysik, der er i spil her...).
Af Insignia
Jeg har selv PDP fra Samsung.
Etter uke 2 etter jeg fikk den så kom de å hentet tvn grunnet rentioner som kom altfor hurtigt.
Så de byttet panelet...og det nye panelet er mye bedre...Muligt mistet litt sortnivå..men...retentioner er ikke så ille lenger...de kommer..men blir fort borte igjen.

jeg synes du bør ta dette opp med de du kjøpte tvn av..eller direkte support hos LG...de bør kunne fortelle deg om det er noe feil med panelet..eller ikke

Lykke til