Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PaulHansen
Hej alle.

Jeg vil høre jer omkring hvad der er muligt.

Mine forældre fik for et par år siden et Philips 42PFL7862D/10, det var da det helt store var at folk skulle have HD, altså før snakken gik på MPEG4.

Nu er jeg så i tvivl om tv'et er MPEG2 eller om det også har MPEG4 indbygget. Jeg har kigget i manuallen men der står hverken noget om MPEG2 eller 4.
Jeg mener at jeg engang havde spurgt Philips om det, men jeg kan ikke lige huske på stående fod hvad de fandt frem til.

Hvis vi nu går ud fra at det kun har MPEG2, så har jeg lagt mærke til at tv'et har en CI slot, og så tænkte jeg også om man kan få et mpeg4 kort man kan smække i der, uden at skulle gå hen og købe en MPEG4 boks?

Mvh. Paul
Af Simonlynge
Så hvidt jeg husker, så har "D"-modellerne DVB-T MPEG2 Tuner :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
CI slottet kan ikke bruges til at tilføje understøttelse af nye kompressionsformer. TV'et er som det er og kan ikke opgraderes. D-modellen har rigtig nok kun MPEG2.
Af Per S
Hej

Så vidt jeg kan se har NEOTION udviklet et sådan CI modul - men det er vist nok kun til gratis kanaler: http://www.neotion.com/products/cam.php

Er der nogen her på forummet der ved om det kan bruges - og virker efter hensigten? Jeg har nemlig det samme problem, købte et Panasonic for 3 år siden - men ved årskiftet 2011/12 kan jeg ikke bruge den integrerede tuner mere. Derfor vil en sådan converter være en god løsning - hvis den vel og mærke virker.
yakken skrev:CI slottet kan ikke bruges til at tilføje understøttelse af nye kompressionsformer.
Det er ikke hlet korret. Der findes kort der kan konvertere MPEG-4 til MPEG-2, som MPEG-2 only modtagere derefter kan dekode, som Per S også gør opmærksom på.
Per S skrev:Så vidt jeg kan se har NEOTION udviklet et sådan CI modul - men det er vist nok kun til gratis kanaler: http://www.neotion.com/products/cam.php

Er der nogen her på forummet der ved om det kan bruges - og virker efter hensigten?
Her er det korrekte link til NEOTION MPEG-4 Converter Module http://www.neotion.com/products/tcam.php
Modulet understøtter desværre kun MPEG-4 SD (standard definition).
Det vil sige du kan ikke bruge det til MPEG-4 HD kanaler. Så produktet er ikke særlig anvendelig.

Kortet har indbygget MPEG-4 SD decoder og MPEG-2 SD encoder. Det vil sige at det konverterer MPEG-4 SD til MPEG-2 SD, så TVets indbyggede MPEG-2 decoder derefter kan decode MPEG-2 transportstrømmen.

MPEG-4 og MPEG-2 er ikke tabsfrie kompressionsformer, så der vil også ske et ekstra kvalitetstab ved konverteringen fra MPEG-4 til MPEG-2 i forhold til det orignalt udsendte MPEG-4 format.
Snurrerundtlyd skrev: Det er ikke hlet korret. Der findes kort der kan konvertere MPEG-4 til MPEG-2, som MPEG-2 only modtagere derefter kan dekode, som Per S også gør opmærksom på.
Er du ikke flink at linke til en funktionel en af slagsen? Der var snak om sådanne kort da MPEG2/MPEG4-debatten rasede for et par år siden, men Neotion, som også var fremhævet i debatten droppede projektet og det blev meldt ud at det IKKE ville fungere i DK.
Af PaulHansen
Hej alle.

Tak for jeres besvarelser.