Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folks,

Jeg har brug for jeres ekspertise herinde da jeg går med tankerne om at udskifte mit gamle Philips 42” Plasma tv fra 2007 med et tv der er mere uptodate. Jeg har derfor udset mig to produkter (LG 42LE850N og LG 50PK950N), men jeg er lidt i tvivl om hvilken en af disse to fjernsyn der ville passe bedst til mit behov.

Primært skal tv'et bruges til konsolgaming (Playstation 3) og Blu-ray/DVD film, sekundært skal den bruges alt det andet gøgl. Jeg ligger selvfølgelig mest vægt på billedekvaliteten og brugervenligheden – en anden ting er, jeg oplevede med mit gamle Plasma tv at det buzzede ved hvid skærm, og det drev mig til vanvid i den sidste ende.

Prismæssigt stiler jeg selvfølgelig efter LG 50PK950N, men jeg ved ikke om 50” skærm ville være for stort til mit behov?

Nu ville jeg høre jer om hvilke råd I ville kunne give mig med på vejen. Jeg har selvfølgelig læst begge anmeldelser her på siden, men ville gerne høre andre meninger også.

På forhånd tak! :-)
Af Kyllingebenet
Er der slet ingen der kan give et lille råd med på vejen? :((
Af Mysen
Du kan læse tests af begge. LE850n er noget af det bedste LCD du kan få. PK950n er et velanmeldt plasma tv. PK er meget billigt. Det kan man ikke ligefrem sige om LE850n

Det kommer lidt an på om du er til det ene eller det andet. Er glorierne fra local dimming ikke noget, der vil genere dig og er du ligeglad med retention. Jeg synes LE850n er for dyrt til, at jeg selv ville købe det, men hvis penge er af mindre priotering, så kan dette jo godt være det rette valg.

Men det er to meget forskellige størrelser, du har med at gøre, og for at kunne sige, om 50" er for stort til dig, er det en forudsætning at vide, hvor langt du skal sidde fra ;)
Af PhDream
Jeg valgte selv plasma i lang tid pga. pris/størrelse forholdet. Jeg valgte for nylig at skifte til LCD pga. den største problem ved plasma - summen og brummen, og ikke kun ved hvid skærm. Den sidste plasma, jeg havde en LG, summede altid, og det blev kun værre ved hvid skærm.

Plasma har overordnet et bedre billede, især når man sammenligner de billigste plasma mod de billigste LCD. Men, uanset hvor godt et billede man får, kan nogle mennesker ikke leve med den summen og brummen. Ved LG er der også andre problemer - dirty screen effect, pixelfejl, dårlig service. Har ikke oplevet pixelfejl ved den LG, jeg havde, men den havde et deformt frontglas (fysiske bølger forskellige steder på glasset). LG lider også mere af retention end andre plasma, bl.a. Panasonic.
Af Expert Jyderup
PhDream skrev:Jeg valgte selv plasma i lang tid pga. pris/størrelse forholdet. Jeg valgte for nylig at skifte til LCD pga. den største problem ved plasma - summen og brummen, og ikke kun ved hvid skærm. Den sidste plasma, jeg havde en LG, summede altid, og det blev kun værre ved hvid skærm.

Plasma har overordnet et bedre billede, især når man sammenligner de billigste plasma mod de billigste LCD. Men, uanset hvor godt et billede man får, kan nogle mennesker ikke leve med den summen og brummen. Ved LG er der også andre problemer - dirty screen effect, pixelfejl, dårlig service. Har ikke oplevet pixelfejl ved den LG, jeg havde, men den havde et deformt frontglas (fysiske bølger forskellige steder på glasset). LG lider også mere af retention end andre plasma, bl.a. Panasonic.
Du kan vel ikke snakke pixelfejl generelt på LG og dårlig service. De andre ting du taler om med plasma kan jeg ikke nikke genkendende til udover naturligvis det med buzzen.

Det vil altid være et kompromis med at købe tv. LCD eller LED har jo så tilsvarende masser af andre problemer som Plasma så ikke lider af. Her kunne nævnes dårlig betragtnings vinkel, ujævn baggrunds belysning samt andre ting.
Af PhDream
Expert Jyderup skrev:
PhDream skrev:Jeg valgte selv plasma i lang tid pga. pris/størrelse forholdet. Jeg valgte for nylig at skifte til LCD pga. den største problem ved plasma - summen og brummen, og ikke kun ved hvid skærm. Den sidste plasma, jeg havde en LG, summede altid, og det blev kun værre ved hvid skærm.

Du kan vel ikke snakke pixelfejl generelt på LG og dårlig service. De andre ting du taler om med plasma kan jeg ikke nikke genkendende til udover naturligvis det med buzzen.

Det vil altid være et kompromis med at købe tv. LCD eller LED har jo så tilsvarende masser af andre problemer som Plasma så ikke lider af. Her kunne nævnes dårlig betragtnings vinkel, ujævn baggrunds belysning samt andre ting.
Når folk bytter deres LG plasma 4-5 gange for at få et uden pixelfejl, vidner det om et generelt problem med LGs tv. Eller også har folk for meget fri tid til at kigge efter pixelfejl på deres tv. :p

Efter at have haft 2 LG plasma selv, og have læst en del dårlige erfaringer, ville jeg ikke købe en LG plasma igen, til brug som primært tv.

Der er åbenbart ingen producenter, ud over Panasonic, der kan lave et ordentligt plasma tv. De er de eneste, der ikke har 100 andre fejl, ud over buzz, banding og floating blacks.
Af Colt
Altid godt med lidt brugbar viden fra din side PhDream..

Det er da underligt at folk bruger alt for meget af deres fritid på at se om deres tv for flere tusind kroner har døde pixel når nu de får en pixel garanti med!?!?! Christ..

Jeg har selv LG PK950n og ikke haft det mindste problem på det.. Og syntes ærlig talt ikke jeg har set nogen klager over det herinde!?!?!
Har været igennem c685 - 7705 plasma tv fra samsung fra nyligt og de har begge givet mere buzz og summen fra sig end mit 950'r.. Og bruger det i mit soveværelse så vil sige sent på aftenen ville man ligge mærke til hvis der var for meget buzz..

Så fra egen erfaring ville jeg klart anbefale 950n især til den pris de er nede på nu.. hvorimod som Mysen siger at 850n er dyrt.. Samt ikke faldet i pris på samme måde som 950n.. + LG's nye nano LED ser ud til at sparke en smugle røv på 850n og rettet de gamle fejl op..

Så hvis ikke du skal vente på det nye LED fra LG ville jeg klart tage 950n..

Pøj pøj med købet
Af Expert Jyderup
PhDream skrev:
Expert Jyderup skrev:

Når folk bytter deres LG plasma 4-5 gange for at få et uden pixelfejl, vidner det om et generelt problem med LGs tv. Eller også har folk for meget fri tid til at kigge efter pixelfejl på deres tv. :p

Efter at have haft 2 LG plasma selv, og have læst en del dårlige erfaringer, ville jeg ikke købe en LG plasma igen, til brug som primært tv.

Der er åbenbart ingen producenter, ud over Panasonic, der kan lave et ordentligt plasma tv. De er de eneste, der ikke har 100 andre fejl, ud over buzz, banding og floating blacks.
Det med at ingen andre end Panasonic kan lave et ordentlig plasma, det er forkert. Panasonic har også haft problemer med buzz. Se en masse indlæg herinde med G20. Samsung's 7705 Plasma er efter min mening et super godt tv.. specielt til dens pris. Mener nu også at LG har nogle super plasma tv, når man kommer op i PK760N og PK950N, specielt prisen taget i betragtning.
Af PeterD
..men igen hvis det skal være bedste kvalitet til prisen og ikke bedste pris for kvaliteten vil jeg også mene at Panasonic både i LCD og plasma er værd at kigge på. Desværre er det ofte LG (og Samsung) man finder tilbud på...Hvorfor mon... O_O

Ikke et ondt ord om Life's Good produkter. Koreanerne gør det godt, men japanerne ved hvordan et godt billede skal se ud, da også Sony vinder mange priser..
Af MKT
PeterD skrev:..men igen hvis det skal være bedste kvalitet til prisen og ikke bedste pris for kvaliteten vil jeg også mene at Panasonic både i LCD og plasma er værd at kigge på. Desværre er det ofte LG (og Samsung) man finder tilbud på...Hvorfor mon... O_O

Ikke et ondt ord om Life's Good produkter. Koreanerne gør det godt, men japanerne ved hvordan et godt billede skal se ud, da også Sony vinder mange priser..
Bedste kvalitet for prisen kontra bedste pris for kvaliteten giver jo det samme når en af faktorene fastlægges. Det samme som at sige x=y eller y=x.

Selvfølgelig er Panasonics modeller værd at kigge på, da de har den bedste billedkvalitet på markedet men som nævnt har alle producenter deres kvaler. Panasonics er, ud over det nævnte, et design jeg ikke ville hænge op på min væg.

Ang. tilbud, vil du så faktisk påstå at Panasonic er i så høj kvalitet at de ikke sælges på tilbud nogensinde?? Det er jo bare fjollet :p

On topic: Jeg ville vælge PK950N da jeg sætter mere pris på størrelsen og de 8" tror jeg du kommer til at fortryde. Og så er der jo prisen. Det er god kvalitet til en sindssygt billig pris.
Af PeterD
Det er ikke korrekt. Jeg siger ikke at Panasonic og Sony ikke sælges til spotpris, men konkluderer blot at der sælges massevis af LG og Samsung skærme til ultra lave priser i Elgiganten og Expert, hvor mærker som Sony og Panasonic ikke nær så ofte er på tilbud.

Det kunne tyde på at avancen er højere på LG og Samsung for nogle butikker
Af MKT
Jeg må indrømme jeg ikke har noget indblik i hvor stor avance der er på de forskellige produkter og hvor ofte hvilke produkter er på tilbud, men tager man den målbare kvalitet i forhold til prisen så er det jo bare fedt for os forbrugere at LG er faldet markant mere end andre producenter i pris i løbet af 2010.
Af PeterD
Ja, det har du ret i.

Det er klart at et firma dumper priserne, når de vil booste deres salg på et givet marked, men om kvaliteten så er på linje med de store japanske er så spørgsmålet...?

Men hey..De fleste skifter jo deres tv ud efter 4-6 år, så hvad gør det...

Se bare på bilmærket KIA. På under 4 år har de bygget en kæmpe fabrik i Slovakiet. Udviklet 8-10 nye bilmodeller. Snuppet Audi's designchef. Tilbyder biler i firmabilstørrelsen og 7 års garanti til samme pris som af en ny ultraskrabet VW Model fx. Golf med 1,4 liters motor...

Golfen kører mere "voksent", men i pris/kvalitet er koreanerne umulige at slå
Af PhDream
Colt skrev:Altid godt med lidt brugbar viden fra din side PhDream..

Det er da underligt at folk bruger alt for meget af deres fritid på at se om deres tv for flere tusind kroner har døde pixel når nu de får en pixel garanti med!?!?! Christ..

Jeg har selv LG PK950n og ikke haft det mindste problem på det.. Og syntes ærlig talt ikke jeg har set nogen klager over det herinde!?!?!
Har været igennem c685 - 7705 plasma tv fra samsung fra nyligt og de har begge givet mere buzz og summen fra sig end mit 950'r.. Og bruger det i mit soveværelse så vil sige sent på aftenen ville man ligge mærke til hvis der var for meget buzz..
Du har ikke set nogen klager? Så har du vist ikke kigget: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=16147

Og hvad med LGs dirty screen?

Ja, fordi du får en pixelgaranti med, betyder det åbenbart også at du SKAL være hysterisk omkring det. Når du køber en bil, der kan køre 200 km/t, kører du åbenbart også 200 km/t i timen hver dag. Ellers får du ikke hvad du har betalt for, eller hvad?
Hvis der er en enkelt pixelfejl på, ja, selv hvis der er 2 pixelfejl, og man ikke kan se dem med mindre man klistrer snuden op mod skærmen, er det da for langt ude at bytte sit tv pga. det alene.