Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af t0PPy
Hejsa

Jeg er på udkig efter en 24" skærm. Hovedsageligt fordi jeg har vænnet mig til 2 skærme, på arbejdet. Skal jeg selv vælge vil jeg dog hellere have én stor skærm, så den også er sjov at se film på.

Skærmen skal selvfølgelig også bruges til at spille på :)

Jeg har kigget på Dell 2407WFP og BenQ FP241W.

Dell skærmen har jo fået lidt kritik i tidligere revisioner, men det lader vist til at den fungere godt i 03 revisionen. Designmæssigt tiltaler 2407'eren mig helt klart mest. Dog har jeg det lidt stramt med at give 8.400 for den når den lige har været på tilbud til 6.300 i hele december..

BenQ skærmen har fået fine anmeldelser og designmæssigt er den rimeligt neutral. Prisen på ca. 7.200 er et plus.

Men så sider jeg jo her og spekulere. Kan BenQ skærmen leve op til Dell skærmen når det gælder billedkvalitet og input lag, o.s.v?

Alt input vil blive værdsat!

Mvh Olav
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg tror godt rent billedmæssigt, at BenQ'en kan følge med Dells skærm. BenQ laver generelt gode skærme, selv om de ikke er så populære herhjemme. Omvendt regnes Dell jo heller ikke for high-end skærme, så de placerer sig vel i nogenlunde samme klasse, de to skærme.

Jeg har for resten LGs 24 tommer kaldet L245WP inde til teste lige nu. Jeg satser på at testen kommer online i denne uge.
Af t0PPy
Okay, det har du vel ret i.. Måske du kan svare mig på en spørgsmål mere så? :) Har du nogen ide om hvordan de to skærme vil klare en fps som cs? Og kan du eventuelt anbefale noget andet?

Jeg glæder mig til at høre om lg'en
Af velsing
Hej!

Jeg er på samme jagt, og har fulgt med i flere forum i snart halvanden måned, og er nået frem til følgende:

På Dell's egen amerikanske hjemmeside er der et 2407 forum, hvor skærmen får så mange høvl, at jeg allerede tidligt udelukkede denne skærm. Jeg er har læst det samme flere steder; problemer med banding -også set på Rev A03, (farver der ikke glider usynligt over i hinanden, hvilket ses som tydelige skel i farveovergangen), alt for lysstærk, hvilket har givet folk hovedpine med mere, og så vrænger grafiker-typer på næsen over skærmens evne til at gengive korrekte farver. Det er de hårde ord, men der er ogsp mange gode, og ikke mindst så er skærmen prisstærk. Den var helt nede på 5.800 i et specielt juletilbud. Men den kommer ned i pris igen. Jeg har indtill videre, 2 gange set den til henholdsvis 8.400 og 6.300 i min snart to måneder lange research periode. Men jeg har altså udelukket denne skærm, da jeg oprindeligt var ude efter en skærm at billedredigere på.

Men da jeg også spiller en del, skal skærmen også være hurtig.

Jeg kom derfor også forbi Benq FP 241W, og var faktisk rede til at købe, da stort set alle falder bagover skærmens ydelse, farvegengivelser og ikke mindst tilslutningsmuligheder, -her er jo alt. Så det er jo den perfekte skærm skulle jeg mene.

Men men, Skærmen har ikke 1:1 aspect ratio, hvilket betyder, at ethvert andet signal end fra en PC med grafikkort der kan klare det, bliver trukket til at fylde hele skærmen ud. Det vil fx sige at et DVD wide-screen signal der er 16:9, bliver trukket til 16:10, således at folk bliver en anelse lange i fjæset. Som sagt er det ikke et problem hvis man kun skal bruge skærmen på sin pc, hvor grafikkortet skalerer billedet for en. Men Benq har annonceret at udkomme med en firmware opdateret version i løbet af december, så den burde være i handelen nu. Men man kan ikke få noget at vide på Benq's egen hjemmeside, ej heller ved den danske importør. bedste bud, er dette forum:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1066372&page=88

Hvor følgende referat er taget på sidste side.

So I ordered the BenQ FP241WZ here in Denmark. I wrote to BenQ (UK) to hear if I could check if my monitor actually have the new firmware installed. They answered:

Dear Sir,

The firmware has not yet been released or implemented. We don't don't
have a release date for this as it is still under investigation.

BenQ Support

Hmmm. Then I asked how I could get it updated if needed. The answer was:

Dear Sir,

We don't have any information about this. Please check our website
regularly for more information.

BenQ Support

So either there is no firmware in the near future or the support guy doesn't know what the deals about. It's a bit annoying, since I was planning to use it for my XBOX 360 aswell...

-Jeg er selv gået hen og blevet træt af at vente, ikke mindst på at Benq i det mindste kunne komme med noget brugbar info på området.

Det, plus en lidt for plastikagtig finish, har fået mig til at beslutte mig for følgende skærm:

http://www.eizo.co.jp/products/lcd/s241 ... index.html

Den er FOR LÆKKER!!!

Fik premiere i Japan 6/12, og den danske importør mente ikke at den kom til landet før mindst om 6 måneder. Og formodentlig til typisk danske priser omkring 12-13.000.

Men men, den kan alledere bestilles i Tyskland til 1094 Euro plus forsendelse omkring 20 euro mener jeg. Der står at den er klar til levering om 4 uger, hvilket vel må betyde Europa-premiere.

Men ganske kort så er: HDCP support, 6ms grey-to-grey, og dynamisk kontrast på 3000:1, det nye i forhold til S2410W som den afløser.

Helt klart mit bedste bud på en super 24" skærm.

God jagt!!

Mvh. Velsing
Af nerdalmighty
Har selv købt en BenQ FP241W her i November, og det er en lækker skærm. Nu bruger jeg den kun til mine computere, så 1:1 pixelmapping er ikke en stor drawback for mig pt. Kunne dog være lækkert hvis man kunne sende den ind senere og få en med en opdateret firmware, men det må tiden vise.

Har ikke lagt mærke til ghosting eller banding overhovedet. Den klarer alle tests jeg har lavet med den helt perfekt. Til mit brug som består af surfing, programmering, film/serier og spil er den en rigtig god investering. Skal i hvert fald aldrig tilbage til 19" igen.
Af t0PPy
Hej igen

Tak for svarene.

Eizo skærmen ser rigtig fed ud. De skulle efter sigende have et rigtig flot farverigtigt billede.

Med hensyn til BenQ skærmen er det stort set de samme informationer jeg har kunnet grave frem velsing. I sidste ende er 1:1 pixel mapping ikke det vigtigste for mig, selvom det da ville være rart at have med.

Det er også godt at høre fra en som bruger skærmen og er tilfreds med den. Jeg tror den ender med BenQ skærmen for mig. Jeg ville dog gerne være siker på at input lag og response tid ikke bliver et problem når jeg skal spille cs :)

/Olav
Af KingCreol
Jeg har lige bestilt mig en Eizo 2411 og den er på vej med UPS - er du så færdig jeg glæder mig som en lille dreng foran juletræet - opgraderer fra samsung 193P+ og har samtidigt en Samsung 193P samt en Samsung 172T
- ja jeg er en Samsung dreng, så jeg føler mig næsten utro hehe 8)
Af velsing
Har også bestilt en 2411 med UPS fra Tyskland. Har du også bestilt hos F&M Shop? De har til min kæmpe ærgrelse først den hvide udgave hjemme 27/2, (blev først udskudt efter at jeg havde bestilt...) så jeg har bestilt en anden hos PrimusTronix.de. Så afbestiller jeg bare nummer to når den ene, forhåbentligt meget snart ankommer.... :D

-Du er i øvrigt ikke specielt utro, da der sidder et Samsung S-PVA panel i skærmen ;)
Af KingCreol
Ja jeg har også bestilt fra F-M shop - Jeg har valgt den sorte, da jeg læste mig frem til at den ikke var hvid, men grå - og det kedelige 80ér og 90ér look vil jeg ikke tilbage til, derfor falgt mit valg på den sorte. Sidder med et sort Logitech dinovo tastatur så om den var hvid eller sort skulle ikke gøre forskellen....
- jeg har talt med fm shop over telefonen et par gange.
- og de har ladet mig vide at de havde den på lager, og det iøvrigt var den sidste de havde......... Jeg bestilte i fredags kl 17 - så mon din ikke skulle være på vej???
De fik dem på lager i torsdags ca 15.00 -

ja jeg ved det er samsungs s-pva der sidder i, og det må jeg så trøste mig med (B
Af KingCreol
update - min skærm er netop landet på mit skrivebord - damm den er lækker - har ikke nået at lege med den endnu, da der er jo arbejde m.m der også skal passes - men wow den er fed
Af MeLViS
link til den shop i køber hos ?
Af velsing
:( :( :( Buuuhuuu tude tude. Jeg har bestilt i hvid og den er forsinket til slutning af februar :(( Jeg må tage et par dybe indåndinger til og vente mere endnu..
Af KingCreol
DU må godt komme forbi og savle hehe - men GLÆD dig, den er ventetiden vær!! O_O :p