Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cromatox
Hej, jeg kunne godt tænke mig at købe et nyt TV, men vil helst ikke give alt for meget. Det skal bruges til min Xbox 360 og se film. Det er til mit værelse hvor min seng er 4-5 meter fra TV'et, så det må gerne være et stort TV. :)

Jeg sidder dog normalt tættere på TV'et om dagen, men om aftenen hvor jeg skal til at sove, må det gerne have større. :)

Det skal være følgende:
  • LCD eller LED, har ikke så meget forstand på hvad er bedst, så det lader jeg jer bestemme. :)

Full HD

42" ville være virkelig godt at kunne få, vil gerne have et stort TV :)

100 hz, det skulle vidst være godt. :)
Har læst det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 10750202#4

Men er stadig i tvilv om hvad jeg skal vælge, her er nogle TV jeg har set på.

Philips 40" LED-TV

Phillips 42" LCD-TV

Jeg vil egentlig gerne have et Samsung TV, men de koster rimelig meget hvis der skal være 100hz og en ordenlig størrelse. Kan også godt lide hvordan Samsung's TV ser ud, foreksempel:

Samsung 40" LED-TV

Hilsen Morten. :)
Af Mysen
Hej.
Med 4-5 meter til tv'et skal du helst ha' noget der er større end 42". I dette prisleje er det kun plasma, der kan være med.

Jeg vil foreslå 50PK350n fra LG pga. gode anmeldelser af et tv i denne prisklasse. Jeg er temmelig sikker på, at du ikke vil blive tilfreds med 40" til den afstand, og selv om du har fundet nogle udmærkede modeller, så er jeg i slet ikke i tvivl om, at du får mere ud af et større plasma tv.
Af Cromatox
Jeg har en sove sofa som er 2-3 meter fra, der er da 42" tommer nok ikke?

Er det så Philips 40" LED-TV eller
Phillips 42" LCD-TV jeg skal vælge?

Tror også min seng er 3 meter, måske 4 meter væk fra TV'et, kom til at sige lidt for meget. :)
Af Mysen
Hvis du er faldet for de to Philips, er den store forskel altså bare strømforbruget.
Selv i det lange løbe er 5405H billigst, og billedkvaliteten på de to er ens.

Men jeg holder altså fast i, at 50" stadig er at foretrække til afstanden. Måske ikke så kritisk meget, som inden du kom med nye tal, men det er stadig den størrelse, jeg ville vælge. 46-47" ville også gå an. Med 4-5 meter er det nemlig rettere 60", der passer, men det er en helt anden prisklasse.
Af Cromatox
5405H er 42" LCD TV'et, bruger den ikke meget mere strøm end 40" LED TV'et?

Ikke at det genere mig, da jeg bor hjemme. :)

Men jeg troede at LED var meget bedre end LCD, er det bare noget folk går rundt og tror? :)

Alt det med mørk sort, bliver endnu mere mørk osv, men har hørt at så bliver lys, endnu mere lys og at det ikke ser godt ud. Så er LCD at foretrække?
Af Cromatox
Lige et spørgsmål til, kan man få et TV, der kan optage mens man foreksempel spiller Xbox og så ligge det over på computeren og lave en video, som mange gør på YouTube?

De bruger godt noget der hedder Hauppauge HD PVR, som kan ses her:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=41 ... 34E45CBAB6

Har bare hørt om nogle TV hvor det er inbygget, er det så FULL HD de kan optage I, kan det ligge det direkte over på en USB enhed som er tilsluttet? Foreksempel en ekstern harddisk eller USB nøgle? :)
Af Mysen
5405H bruger mere strøm end sin LCD søster 5605H. Forskellen er dog ikke stor nok til at berettige den prisforskel, der er. Desuden er der samme panel i de to, og derfor er billedet heller ikke bedre på 5605H, selv om den har fancy LED.
Hvis du har det godt med at være god imod miljøet, er 5605H dog et fint anmeldt tv.

At sort bliver sortere på et tv betyder ufatteligt meget for billedkvaliteten, men betyder altså ikke pr. automatik, at hvid bliver mere grålig. Det er dog rigtigt nok at LCD er mere lysstærke, hvilket dog kun er i meget lyse omgivelser, at dette er en fordel. Ser du mest film og tv om aftenenen, eller har du gode gardiner, så kan Plasma sagtens være med. Men hvis man kommer fra et standard-indstalleret LCD tv, så vil Plasma virke mørkt i starten.
LCD er iøvrigt blevet gode til at gengive sort, og det gælder også disse 2, du har linket til. De fejler til gengæld på gengivelsen af mørkegrå, og det vil blive svært at se detaljer i mørke scener, da det meste bare vil være sort.

Når jeg anbefaler Plasma, er det fordi jeg mener det er den teknologi, der kan levere god billedkvalitet i 50+, uden det bliver dyrt. Og jeg mener, du skal have 50".
Jeg har selv 50" med en afstand fra 2m - 3,5m til tv'et. Jeg vil ikke sige, jeg fortryder mit køb, fordi 60-63" er så meget dyrere, men jeg ville nu have valgt endnu større, hvis ikke lige det havde været for den store prisforskel.
Af Cromatox
Jeg tit problemer med solen, så hvad skal jeg så have?
Af Mysen
Cromatox skrev:Lige et spørgsmål til, kan man få et TV, der kan optage mens man foreksempel spiller Xbox og så ligge det over på computeren og lave en video, som mange gør på YouTube?

De bruger godt noget der hedder Hauppauge HD PVR, som kan ses her:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=41 ... 34E45CBAB6

Har bare hørt om nogle TV hvor det er inbygget, er det så FULL HD de kan optage I, kan det ligge det direkte over på en USB enhed som er tilsluttet? Foreksempel en ekstern harddisk eller USB nøgle? :)
Ja og nej. Du kan godt få et tv, der kan optage direkte over på en harddisk, mens du spiller X-box.

Du kan ikke optage det, du spiller på x-boxen, og du kan ikke lægge tvoptagelser over på computeren. Tv'et krypterer den harddisk, den skal bruge, så den ikke virker andre steder. Det er for at beskytte copyright loven.

Men der findes sikkert nogle hackere, der har designet et eller andet hemmeligt program, der kan cracke den. Det er bare ikke lovligt.
Af Mysen
Cromatox skrev:Jeg tit problemer med solen, så hvad skal jeg så have?
Et LCD tv, som for eksempel de to Philips.
Men jeg ville bruge et par tusinde mere, og få 46" modellen i stedet for 40" modellen.

46PFL5605H koster knap 7000. For samme pris er der også 46ex500 fra Sony. LG og Samsung har også nogle ok medeller i 46". Den billigste, du kan vælge, uden det bliver for billigt, er LE46C535. Den koster knap 6000.
Af Cromatox
Mysen skrev:
Cromatox skrev:Jeg tit problemer med solen, så hvad skal jeg så have?
Et LCD tv, som for eksempel de to Philips.
Men jeg ville bruge et par tusinde mere, og få 46" modellen i stedet for 40" modellen.

46PFL5605H koster knap 7000. For samme pris er der også 46ex500 fra Sony. LG og Samsung har også nogle ok medeller i 46". Den billigste, du kan vælge, uden det bliver for billigt, er LE46C535. Den koster knap 6000.
Kan godt lide Samsung, men den har kun 50hz, ville gerne have 100hz. 4 tommer forskel, er det virkelig så meget? Til at betale 1400 mere for, hvis den har 100hz have jeg nok købt det, hvad er der ellers bedre ved Samsung modellen?

Link til Samsung TV'et
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -46-lcd-tv

Synes du at LCD er bedre end LED? Eller er LED og LCD det samme næsten, bare noget om hvem der bruger mest strøm? Har hørt at LCD holder bedre end LED også. :)
Af Cromatox
Kunne være virkelig godt, hvis du kunne finde et godt Samsung TV, der var 42" eller større, med 100 hz, Full HD, er ligeglad om det er LCD eller LED, bare det der er bedst. Kommer nogen gange for meget sol ind på mit værelse. :)
Af Mysen
De fleste slår 100 hz fra på deres modeller alligevel. Det er ikke det, du kender fra de gamle CRT modeller, men handler om indsættelse af kunstige billeder for at give mere flydende bevægelser. Dette giver ofte et meget blandet resultat med et kunstigt udtryk som bivirkning, og de fleste prof. anmeldere anbefaler alligevel at man slukker det. Hvis det skal være Samsung, skal du op i 6'er serien for at få 100 hz. Det er ikke 100hz, der gør disse fjernsyn bedre, men derimod det bedre panel. 46LE6** koster knap 7000.

46" er ca. 22% større end 42". Det er selvfølgelig op til dig, men jeg vil lige understrege, aqt folk herinde ofte har fortrudt, de ikke købte større. Både min mor og min far har det sådan idag, efter at have købt +10000 kroners fjernsyn i 2009.

Og så er LCD og LED det samme. LED er en ny måde, at tilføre de flydende krystaller baggrundbelysning, hvor man på LCD bruger lysstofrør. LED er billigere i strøm, og så åbner det for muligheden for tynde fjernsyn, men de gør altså ikke tv'et bedre. Dog skal det nævnes at der på de helt dyre LED modeller åbnes for nogle nye muligheder alm. LCD ikke har. Det er dog ikke relevant i dit prisleje.
Af mhca
Jeg vil blot bakke Mysens svar op.
Ville have skrevet noget lignende, men så at han heldigvis havde forklaret både omkring LCD/LED og 100 Hz.

Ang. 100 Hz/200 Hz, så er det slet ikke til at holde ud på Samsung TV. Deres 100 Hz/200 Hz systemer er bare ikke særligt gode, og jeg bliver skør af at kigge på det.
Fandt også ud af, at min kæreste havde været generet af det, selvom jeg troede, at det kun var mig.

Så dit krav om 100 Hz TV er unødvendigt. Det er kun i eventuelt fodboldkampe e.l., at du måske kan opleve en forbedring. Men reelt vil du have det deaktiveret 90% af tiden. Her gider jeg ikke engang aktivere det på mine forældres skærm.

Ligeledes betyder 100/200 Hz systemer, at der skal laves billedberegninger, hvorfor det vil indføre forsinkelse, der vil medføre input lag i forhold til konsol-spil. Dvs. når du spiller konsol-spil skal disse systemer alligevel være deaktiverede for at du ikke trykker på en tast og forsinket oplever reaktionen på skærmen.