Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ws-sp
Ohøj ude i stuerne.

Nu er det snart tid til at fornye det gamle 32" Samsung Lcd tv. (LE32S86BDX/XEE)

Det største problem er den ikke har Full HD og "kun" er 32"
Da vi lige er flyttet har vi nu fået 4 meter til tv'et, og så er det gamle Lcd tv sku blevet for lille =)

Det som tv'et skal kører er mest film på Samsung Blu-ray afspilleren eller kabel tv fra Yousee.

Jeg var selv mest til LED indtil jeg begyndte at læse lidt om Plasma vs LED, og er nok kommet frem til at Plasma tv'et vil være til mest gavn i mit tilfælde, da den har bedre billedkvalitet i forhold til Led. Og da jeg ikke bruger computeren så kommer der ikke "burn in" på skærmen, som skulle være deres største svaghed??

Er dette korrekt opfattet ? :)

Prislejet er ca 5000-6000,-

Har kigget på disse to skærme, syntes dog ikke jeg kunne finde noget på Plasma'et - Dog har jeg læst Rasmus fine anmeldelse af 6005'eren. Og kan se at dens Edge Led ikke er prangende i forhold til Plasma'et?

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -40-led-tv

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -plasma-tv

Hælder lidt til plasma'en, men er der nogle der kan begrunde for det ene eller det andet?

OBS. Det SKAL være Samsung tv, så LG, Sony osv er no go, selvom panasonic nok har de bedste billede til pengene i den prisklasse.
ws-sp skrev:Ohøj ude i stuerne.

Nu er det snart tid til at fornye det gamle 32" Samsung Lcd tv. (LE32S86BDX/XEE)

Det største problem er den ikke har Full HD og "kun" er 32"
Da vi lige er flyttet har vi nu fået 4 meter til tv'et, og så er det gamle Lcd tv sku blevet for lille =)

Det som tv'et skal kører er mest film på Samsung Blu-ray afspilleren eller kabel tv fra Yousee.

Jeg var selv mest til LED indtil jeg begyndte at læse lidt om Plasma vs LED, og er nok kommet frem til at Plasma tv'et vil være til mest gavn i mit tilfælde, da den har bedre billedkvalitet i forhold til Led. Og da jeg ikke bruger computeren så kommer der ikke "burn in" på skærmen, som skulle være deres største svaghed??

Er dette korrekt opfattet ? :)

Prislejet er ca 5000-6000,-

Har kigget på disse to skærme, syntes dog ikke jeg kunne finde noget på Plasma'et - Dog har jeg læst Rasmus fine anmeldelse af 6005'eren. Og kan se at dens Edge Led ikke er prangende i forhold til Plasma'et?

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -40-led-tv

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -plasma-tv

Hælder lidt til plasma'en, men er der nogle der kan begrunde for det ene eller det andet?

OBS. Det SKAL være Samsung tv, så LG, Sony osv er no go, selvom panasonic nok har de bedste billede til pengene i den prisklasse.
Hvorfor skal det være Samsung? Hvis du sidder mere end 4 meter fra skærmen, er et 40" da alt for lille :( Jeg vil anbefale mindst 50", og gerne større!
Du er dog lidt begrænset i denne prisklasse, og især hvis det skal være Samsung. Men der er et par muligheder. PS50C435 eller PS50C535 som du selv nævner!
Men alt under 50" bliver jo nærmest umulig at se på over 4 meters afstand ::l
Af mhca
Jeg vil også sige, at på 4 meters afstand er det minimum 46-50 tommer.
Her har plasma fordel af relativt lav pris i forhold til størrelsen.

Jeg vil sige, at burn-in er ikke så stort et problem længere, men det er selvfølgelig godt at have i tankerne hvis TV'et skal bruges meget sammen med PC. Men du har selvfølgelig frit valg, når du ikke har det behov.

Mine grunde til at undvige plasma:
- Mange plasma er desværre i risiko for at være plaget af plasma buzz. Jeg er utroligt sart i forhold til den slags lyde, og jeg vil ikke kunne holde et plasma med bare en smule buzz ud.

- Min stue får en del lys, og de er typisk ikke så lysstærke som LCD/LED, og så har de også ofte en del genskin. Men husk mht. genskin at utroligt mange LCD/LED skærme har fået glasfront efterhånden og kan være plaget mindst lige så meget af genskin.

- Skal bruges meget sammen med PC og konsol, og jeg vil have det godt med ikke at skulle være paranoid over for burn-in.

Jeg tror dog stadig, at jeg i dit tilfælde ville kigge grundigt på plasma. Særligt med dit budget og behov for en ret stor skærm i forhold til afstanden.

Mvh. Martin
Af THM
når vi snakker 50" plasma til max 6000kr. ville jeg kraftigt overveje at være samsung utro, med et LG pk350n eller pk550n ;)
Af ws-sp
Dejligt med massere af svar =)

Er bare Samsung mand. Og LG er nok desværre det sidste jeg ville vælge. Kender mange der har haft dårlige oplevelser med dem.

Men hvis man sammenligner med mit gamle tv, som jeg syntes havde fint billede, så vil det 50" plasma vel være noget af en opgradering?

Men er der nogle der kender til PS50C535?? Om det skulle være pengene værd?
Af Mysen
Jeg kender det ikke personligt, men jeg tvivler på at det kan battle direkte med de nævnte LG modeller pga. generel middelmådighed fra Samsungs billige plasmarepetoire.

Med 4 meters afstand behøver du ikke et Full-HD i 50" og så er Panasonic X20 også et bud, hvis du absolut ikke vil have de ellers roste LG modeller.
Af ws-sp
Mysen skrev:Jeg kender det ikke personligt, men jeg tvivler på at det kan battle direkte med de nævnte LG modeller pga. generel middelmådighed fra Samsungs billige plasmarepetoire.

Med 4 meters afstand behøver du ikke et Full-HD i 50" og så er Panasonic X20 også et bud, hvis du absolut ikke vil have de ellers roste LG modeller.
Som sagt så skal det være Samsung, da resten af huset består af Samsung, og er bare til det mærke.

Hvis budget'et skulle rives lidt i for at få noget mere for pengene inden for samsun, hvad kunne der så være af muligheder?
Af Mysen
LE46C535 koster under 6000.

Skal du have Samsung i 50"+ er der PS50C7705 til 10 kilo. Den noget ringere PS50C685 til 8000 (inkl. blurayafspiller) og PS50C535. Men jeg kender som sagt ikke til test af PS50C535 til under 6000.
Jeg tror bare, at hvis det både skal være stort og billigt, så er det ikke det rigtige at vælge LED, for her betaler du altså ekstra for designet. Så ville jeg heller bruge pengen på en modelserie højere ;)
Af ws-sp
Hmm.

Men altså, er ikke utilfreds med mit gamle 32" hd-ready, så mine forventninger er ikke at de alle sammen skal have samme billede som serie 9.

Det skal bare være Full HD og min. 100hz.

Så mine krav er ikke det store, (skal de selvfølgelig heller ikke være til de penge)
Af lennon
Enig med Mysen - LCD/LED i prisklassen er lidt af et selvmål .

Kunne budgettet løftes til PS50C7705 vil du i normal stuebelysning faktisk få endnu bedre billede end selv 9-serien kan levere . . .
Af ws-sp
Okay. Så i den prisklasse er det plasma jeg skal gå efter.

Og PS50C7705 har jeg også savlet over =) Men det er næsten dobbelt mit budget:(

Samsung har bare ikke så mange plasma skærme i den prisklasse? Eller tager jeg fejl, syntes ikke jeg kan finde så mange.
Af Mysen
Nej, de har ikke så mange. Men C535 er en mulighed, og du behøver jo heller ikke mere end 1 model. Når de har tusind modeller med LED er det fordi, der er her Samsung fokuserer, og for det meste er det bare en design detalje med farve, striber osv. der gør forskellen.

Der er som nævnt ikke lavet en test af PS50C535, men du kan jo tage chancen, og så se om det er noget. Når LG's bliver fremhævet er det netop på baggrund af en test.
Du kan også købe deres PS50C685 på Komplett.dk, og så sælge den bluray afspiller, der følger med. Den kan du se test af herinde.
Af ws-sp
Tror jeg må ud i butikkerne og se/høre osv på det C535 og på nogle andre i den prisklasse, og så tage den derfra.

Jeg siger i hvert fald tak for hjælpen =)