Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg købte mig i dag en Samsung P2270HD tv, der har den særlige egenskab, at den kan tilsluttes til både en PC via DVI og fungere som computerskærm eller tilsluttes via HDMI eller component phono-stik og fungere som tv til f.eks. PlayStation 2. Der er oven i købet HDMI, så man også kan tilslutte sin PlayStation 3.

Dog skulle det også være muligt bare at bruge det gamle componentkabel med et rødt, et hvidt og et gult phonostik i den ene ende og et firkantet, bredt "stål"-stik i den anden ende til at putte ind i PS2'eren eller PS3'eren. Det virkede upåklageligt på mit gamle 4:3 Sony tv.

Når jeg tilslutter Playstation til Samsung P2270HD med samme kabel og componentindgang på tv'et, så er der nul farve på billedet. Det er iøvrigt grovkornet også. Jeg kan sagtens se, at der er hul igennem til Playstation og jeg kan såmen også spille spillet, men det ser bare ud af H til.

Jeg har læst diverse blogs og vejledninger tynde, og javist man får meget mere ud af det med et HDMI-kabel eller ved at bruge composit med alle 5 phono-stik, hvor den røde og hvide så stadig er til lyden, men det er altså kun en mulighed, hvis man kører på PS3. Med en PS2 er der kun det medleverede kabel fra Playstation at gøre godt med.

Alle vejledninger siger, at jeg bare kan putte det gule phonostik i Y indgangen bagpå (og dermed lade Pb og og Pr stå ubenyttet) og sætte den røde og hvide ind i til lyden. Det hjælper bare ikke noget. Billedet er og bliver sort/hvid/grå uden farver og meget grovkornet. Lyden går fin nok igennem.

Hvad skal jeg dog gøre. Er Samsung'en i stykker?
Af PhDream
Der findes component kabler til PS2. Sony udgav ikke et officielt kabel til PS2 i Europa, men det kabel, som de har lavet til PS3 kan godt bruges.

Ellers er der lavet uofficielle slags til PS2. Brugte selv et for lang tid siden.
Af MF-DK
Bruger selv officiel PS3 komponent kabel til PS2. :)

Jeg tror du bytter rundt på "composite" og "component", men det skulle ikke rigtig forklare hvorfor du ikke har farver på.
Kontrollér om der er en indstilling i menuen (tv'et og PS2), der ændre hvordan farverne skal håndteres på den indgang du bruger.
Noget tyder på et eller andet er sat forkert.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som MF-DK siger, så lyder det som en forkert farveindstilling. Prøv at kig på både skærmen og din PS2, hvad farveindstillingen for hhv. udgang og indgang er sat på.
Jeg har skam prøvet at pille i indstillingerne på både TV'et og PS3. Først gik jeg ud fra, at det var TV'et, der ikke fattede, hvad jeg ville og gik derfor løs på menuen hvad angår kildevalg.
Der er kun et sted, at TV'et overhovedet reagerer, og det er som forventligt på component. Det er muligt at jeg bytter om på begreberne "component" og "composit", men så er der vist flere der gør det. Uanset om jeg ser det som en ting eller en anden, så ændrer det ikke ved, at jeg har et kabel med 3 phonostik. 2 til lyd, et til billede, som er det gule stik.
TV'et reagerer ved at kunne se signalet og fortæller om egenskaberne ved det: Så og så stor opløsning og så og så høj frekvens (50 hz). Billedene er bare uden farve.
På PS3 kan jeg ændre i indstillingerne for output. Det er hel ligegyldigt, om jeg vælger Y Pr Pb eller RGB. Der er ingen forskel.
Skal jeg forstå det sådan, at det slet ikke kan lade sig gøre med 3 phonostik, og at det skal være en ledning med de 5 phonostik?
yellow_house skrev:Skal jeg forstå det sådan, at det slet ikke kan lade sig gøre med 3 phonostik, og at det skal være en ledning med de 5 phonostik?

Så længe der er en rød, hvid og gul bøsning bag på din fladskærm, kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle.

Efter nu at have læst dit første indlæg igen tror jeg først nu at have forstået hvad du gør. Du sætter den gule ledning i den grønne bøsning?
Den går vist ikke. Du skal have fat i et component kabel med 5 stik. :)
Af yellow_house
Det er rigtig nok, at jeg har sat den gule i den grønne. Eller Pg som den også hedder. Den er også markeret med et Y; - som i gul på engelsk. Meningen er, at hvis man kun putter et phonostik i ud af de 3 Pg Pb Pr, så er det den eneste af dem, der også er benævnt Y.

Jeg har bestilt kabler. Så må vi se, om det hjælper.
Brugeravatar
Af MigSelv
Du kan ikke sætte et videokabel ( composite ) til en af indgangene på din component tilslutning, og forvente at få et billede.
Hvis du vil bruge component muligheden, skal der bruges et component kabel med 3 stik, sender og modtager skal derefter forbindes til respektive component ind/udgange.
De fleste tv, har deres videostik/indgang placeret på siden af tv ( rød, hvid ( audio ), og det gule ( video ). Denne tilslutningsform er dog af laveste kvalitet.