Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvis vi lige glemmer alt om korrekt billedgengivelse, hvilke TV (typer/mærker) kan så indstilles til den største kontrast?

TV'et skal bruges af en svagtseende som helst skal have så stor kontrast i billedet som muligt.

Vedkommende bor i en meget lys stue, med vinduer på modsatte væg af TV'et og der ses TV i dagtimerne, så jeg gætter på at plasma er udelukket.
Af BrianH
Det skal nok passe, men jeg har lidt svæt ved at forstå, hvordan svagtseende får gælde af større konstrast. Var det ikke snarere et større tv der skal til? Alle tv kan sættes unaturligt højt, så det er bare at købe det billigste tv og skrue op.

Med hensyn til solen, så er gardiner opfundet af samme grund
Af Letten
Det kommer jo an på hvilket synshandicap der er tale om.

Det er ikke bare almindelig nærsynethed, der skal høj kontrast til.

Ved godt hvad gardiner er, men det er morsomt at skulle til at mørklægge et hav af gardiner hver gang man vil se TV.

Det er måske en ok løsning for filmentusiaster et par aftner om ugen. Men ikke for ældre mennesker der ser TV flere gange i løbet af dagen :-)
Af Mysen
Så skal du have et LCD tv med mat front og høj lysstyrke. Men hvis man med vilje skruer kontrasten i vejret, kan du ligeså godt købe et billigt tv.

Jeg mener også LED har mulighed for endnu større lysstyrke end alm. LCD.

5605H fra Philips er et bud, fordi dioderne er bag ved panelet, og risikoen for clouding pga. den høje lysindstilling dermed ikke er så stor.
- Men det kan sikkert godt gøres billigere.