Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey,

Jeg har købt et UE46C7705, som havde noget grumt backlight bleeding i øverste venstre hjørne. Fik det så byttet til et nyt, som har mildere BLB, men nu på hele venstre side af skærmen.

Mit spørgsmål er nu, hva stiller jeg op? bliver ved at bytte til det er "væk" - siger Samsung support til mig jeg skal når tv'et er nyt...

Kan det blive mildere med tiden?
Skal jeg vælge et PS50C7705 istedet?

help me
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det bliver ikke mildere med tiden, men det kan reduceres ved at skrue lidt ned for lyset på skærmen. Standardindstillingerne er jo ofte ret skrappe.

Derudover så er det dog ofte en uholdbar løsning, og desværre er clouding et af de store problemer, som stadig plager LCD-TV og i særdeleshed dem med Edge LED baggrundsbelysning.
Af Dreiager
Så hvis jeg skulle tage en beslutning, hvilket jeg skal.

Er det så at vælge plasmaen istedet, eller blive ved og håbe på at få et uden BLB?

(har kun plasmaen at vælge imellem)
Af PhDream
Du skal være opmærksom på, at du med netop den plasma model får nogle helt andre (og måske værre) problemer. De problemer kan du læse om i div. tråde både her og på udenlandske fora.

Mht. BB så hjælper det meget at nedsætte lysstyrken, som Rasmus skriver. Kig evt. på tests af skærmen, hvor de optimale indstillinger ofte bliver nævnt. Mit eget tv har samme problem i standardindstillingerne og det er også edge-lit. Når man bruger de rigtige indstillinger, er problemet næsten helt væk og man kan ikke se det, med mindre man ved hvor man skal kigge efter det. LCD med LED er meget lysstærke og derfor skal du skrue meget ned for baggrundsbelysningen. Den skal sædvanligvis være på 0 til 10 % af maks. Det giver flere fordele: mere korrekt billede, bedre for øjnene, mindre strømforbrug, mindre BB.