Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ducati
Tror at folk skal lade vær med at bekymre sig alt for meget for deres TV. Startfasen på et f.eks. plasma kan jo godt variere desto længere tid panelet bliver kørt ind. De første 14 dage, 200 timer skal man jo huske at køre panelet godt ind med lav kontrast og undgå text-tv og fast stående billeder.

GØR ALLE DET???

Som den elektroniske fremtiden nu går. Så ved vi alligevel at de fleste ikke beholder deres TV i mere end 5 år. Så skal man have et nyt! Og hvad er de gamle så værd efter det? Tænk en gang hvor mange kæmpe brugte TV der vil være på markedet om feks. 5 år!

Men Ja, forstår da derfor godt at tingene skal være i orden.

Derfor, vent hellere noget tid med at fejlmelde noget før et TV er 100% kørt til. og er vi bagatel grænsen for et TV til den pris.
Af TheGreatGazoo
Jeg har kørt break-in efter alle kusntens regler, jeg er better-safe-than-sorry-typen :)

Jeg tror ikke tid ændrer på en lysende pixel, og skulle jo helst ordnes inden de 14 dage er gået.

Ville du selv accepteren en lysende pixel på et nyt TV? (ikke retorisk)
Af trykkertor
Som TheGreatGazoo kørte jeg også ind efter kunstens regler.
Ja, jeg kørte ind i 350 timer efter de anbefalinger der kan læses om.
Men stadig er mit tv "fejlbefængt" om vi nu skal sigte efter det perfekte tv.
Af PhDream
Tid fixer ikke døde pixels.

Tid fixer ikke brummen.

Tid fixer ikke dirty screen.

Tid fixer ikke floating blacks.

Tid fixer ikke Samsung-problemet med sortniveau-skift ved 50/60 hz.

Jo, der er nogle ting ved plasma, som bliver bedre med tiden. Men at tro, at plasma på magisk vis kan ordne ovenstående problemer, er mildest talt naivt.
Af JesperAndersen
PhDream skrev:Tid fixer ikke døde pixels.

Tid fixer ikke brummen.

Tid fixer ikke dirty screen.

Tid fixer ikke floating blacks.

Tid fixer ikke Samsung-problemet med sortniveau-skift ved 50/60 hz.

Jo, der er nogle ting ved plasma, som bliver bedre med tiden. Men at tro, at plasma på magisk vis kan ordne ovenstående problemer, er mildest talt naivt.
- det er der vel heller ingen der siger ?

Og til TheGreatGazoo; død pixel = TV retur pr. omgående!!
Af Leviathan
PhDream skrev:For lige at tilføje noget ekstra ild til bålet:

På PS-C-7700 serien afhænger sortniveauet meget af signalkilde. Den varierer altså når tv'et viser 24/50/60 Hz. Kan ikke huske detaljerne, men både anmeldere og brugere nævner dette problem.

Sådan noget må bare ikke ske - og det værste er, at Samsung havde det samme problem med deres 2009-modeller. Det kan dog være, at problemet er blevet løst med en FW opdatering. I min bog gør dette tv'et defekt, så snart det kommer ud af fabrikken. En slags DOA: Defective On Arrival. :p
Morsomt, hvad så med dit tv, som har dårligere sortniveau end Samsung C7000? Fredtoft (ISF certificeret kalibrator) har målt et 63C7705 til 0,003 Cd/m2 i 24/60 Hz input og 0,034 Cd/m2 ved 25/50 Hz. Dit tv kommer ikke ned på dette niveau - heller ikke hvis vi sammenligner med samsung når den står på 50hz. Så må dit tv også være defekt fra start eller??

Ikke dermed sagt at plasma ikke har mangler, jeg synes bare det er morsomt at nævne dette, når nu der findes masser af tv med ringere sortniveau og det er ligemeget hvilket input vi taler om.
Af PhDream
Leviathan skrev:

På PS-C-7700 serien afhænger sortniveauet meget af signalkilde. Den varierer altså når tv'et viser 24/50/60 Hz. Kan ikke huske detaljerne, men både anmeldere og brugere nævner dette problem.

Sådan noget må bare ikke ske - og det værste er, at Samsung havde det samme problem med deres 2009-modeller. Det kan dog være, at problemet er blevet løst med en FW opdatering. I min bog gør dette tv'et defekt, så snart det kommer ud af fabrikken. En slags DOA: Defective On Arrival. :p
Morsomt, hvad så med dit tv, som har dårligere sortniveau end Samsung C7000? Fredtoft (ISF certificeret kalibrator) har målt et 63C7705 til 0,003 Cd/m2 i 24/60 Hz input og 0,034 Cd/m2 ved 25/50 Hz. Dit tv kommer ikke ned på dette niveau - heller ikke hvis vi sammenligner med samsung når den står på 50hz. Så må dit tv også være defekt fra start eller??

Ikke dermed sagt at plasma ikke har mangler, jeg synes bare det er morsomt at nævne dette, når nu der findes masser af tv med ringere sortniveau og det er ligemeget hvilket input vi taler om.
Hvad snakker du om?! Har du overhovedet læst mit indlæg, eller slynger du bare galde ud? :s

Det har da intet at gøre med niveauet af sortniveau, men at niveauet ÆNDRES, alt efter signalkilde. Sådan noget MÅ IKKE SKE. Niveauet af sort skal være konstant, uanset hvad man ser.

Det du skriver om sortniveau, passer heller ikke. På hdtvtest er sortniveauet lavere (bedre), når der vises 60hz. Det er højere (værre), når der vises 24/50hz. Du skriver det omvendte. Det er et stort problem for os i Europa, at sortniveauet er højere ved 24/50hz, da det meste materiale vises ved disse frekvenser.

Jeg har i øvrigt ikke læst om andre end Fredtoft, der har opnået så lave sortniveauer med C7700-serien. Fredtoft må have fået fat i verdens bedste udgave af dette tv.

Endelig, så handler tråden ikke om mit tv, eller andre LCD tv, men om C7705 - endnu en Samsung plasma, som ikke burde have forladt fabrikken. At folk kan/gider leve med de fejl, er mig ubegribeligt. Dette er vel også en grund til, at Samsung kan slippe afsted med det - folk finder sig i, at de får defekte tv fra fabrikken og gør intet ved det.
Af Mysen
PhDream skrev:
Leviathan skrev:

Hvad snakker du om?! Har du overhovedet læst mit indlæg, eller slynger du bare galde ud? :s

Det har da intet at gøre med niveauet af sortniveau, men at niveauet ÆNDRES, alt efter signalkilde. Sådan noget MÅ IKKE SKE. Niveauet af sort skal være konstant, uanset hvad man ser.

Det du skriver om sortniveau, passer heller ikke. På hdtvtest er sortniveauet lavere (bedre), når der vises 60hz. Det er højere (værre), når der vises 24/50hz. Du skriver det omvendte. Det er et stort problem for os i Europa, at sortniveauet er højere ved 24/50hz, da det meste materiale vises ved disse frekvenser.

Jeg har i øvrigt ikke læst om andre end Fredtoft, der har opnået så lave sortniveauer med C7700-serien. Fredtoft må have fået fat i verdens bedste udgave af dette tv.

Endelig, så handler tråden ikke om mit tv, eller andre LCD tv, men om C7705 - endnu en Samsung plasma, som ikke burde have forladt fabrikken. At folk kan/gider leve med de fejl, er mig ubegribeligt. Dette er vel også en grund til, at Samsung kan slippe afsted med det - folk finder sig i, at de får defekte tv fra fabrikken og gør intet ved det.
Du er meget grov i munden i forhold til, at du ikke selv ser, hvad han skriver. Han skriver 0,0034cd/m2 ved 24/60 hz og 0,03cd/m2 ved 50 hz. Jeg er ikke verdensmester i hovedregning, men umiddelbart ligner det, at der slipper næsten 10 x så meget lys ud ved 50 hz.

Han pointerer jo bare, at 0,03 er bedre sort end de fleste, og derfor ikke kan ses som en fejl. Det svarer jo til at kalde det en fejl på de amerikansk-producerede biler i Europa, at de har færre hestekræfter, blot fordi de ikke får lov at til at køre på den englejuice, de serverer på tankstationerne i USA.

Jeg er dog enig i, at dette ikke behøver være en kamp om lcd vs plasma i denne tråd, hvis ikke det var fordi du selv lægger op til de i de fleste tråde inkl. denne, hvor du kommenterer et plasma tv og alle de skavanker der følger med denne teknologi.
Brugeravatar
Af MigSelv
Der er såmænd lige så mange skavanker ved lcd. Spørgsmålet er blot, hvad slutbrugeren prioriterer.
Jeg er helst fri for overbelyste hjørner og panelkanter, glorier omkring lyse objekter på sort baggrund, dårlige betragtningsvinkler. Dertil kan man så også lægge, en unaturlig/kunstig skarphed.
Hvorvidt det er en fejl, at sortniveau ændres i takt med billedfrekvens, det kan jeg ikke udtale mig om. Blot konstatere, at hensigtsmæssigt er det vel ikke, men er måske blot en softwarebug.
Af Leviathan
PhDream skrev:
Leviathan skrev:

Jeg kunne jo spørge dig om det samme - har du læst hvad jeg skriver? Min pointe med indlægget var blot, at selvom vi sammenligner Samsung'en på dets værste grundlag (50hz), ja så har det bedre sortniveau end rigtig mange andre tv. Derfor synes jeg, at dine kommentar om at det fra start er defekt, som alt for overdrevet. Hvis vi skulle mene det, ja så skulle alle andre med dårligere sortniveau også være defekt? Eller mener du blot at hvis det havde samme "dårlige" sortniveau ved 60hz, ja så var tv'et ikke defekt? Igen hvis det er en fejl med 0,034 Cd/m2 ja så kan jeg slet ikke forstå, at du kan leve med dit eget tv, som er målt til ca. 0,05 Cd/m2.

Igen, nej jeg gider heller ikke plasma vs LCD (har selv et Sony LCD), hvornår har jeg dog skrevet det? Jeg tager fat i din argumentation for, hvorfor Samsung C7000 er defekt, hvilket er way off, hvis du spørger mig.
Af PhDream
Og igen, og igen, og igen skriver jeg, at det IKKE HANDLER OM NIVEAUET, MEN AT NIVEAUET SKIFTER.

For helvede da - hvis et tv er født med et 0,10 cd/m2 sortniveau, SÅ ER DET IKKE DEFEKT. Men det er defekt, hvis dette sortniveau pludselig skifter til 0,20 cd/m, fordi man nu ser noget andet materiale.

Hvorfor er det så svært at forstå? Slå dog ordet DEFEKT op i en ordbog.

Og ja, jeg er kritisk overfor plasma, fordi ud af de 10+ plasma, jeg har haft, er der kun 2, der ikke har haft en eller anden defekt i form af buzz, dirty screen, farvestik, skævt frontglas, osv.

Jo, LCD har også sine svagheder, men dem kender man i forvejen, og det er ikke defekter som sådan.
Af Leviathan
PhDream skrev:Og igen, og igen, og igen skriver jeg, at det IKKE HANDLER OM NIVEAUET, MEN AT NIVEAUET SKIFTER.

For helvede da - hvis et tv er født med et 0,10 cd/m2 sortniveau, SÅ ER DET IKKE DEFEKT. Men det er defekt, hvis dette sortniveau pludselig skifter til 0,20 cd/m, fordi man nu ser noget andet materiale.

Og ja, jeg er kritisk overfor plasma, fordi ud af de 10+ plasma, jeg har haft, er der kun 2, der ikke har haft en eller anden defekt i form af buzz, dirty screen, farvestik, skævt frontglas, osv.

Jo, LCD har også sine svagheder, men dem kender man i forvejen, og det er ikke defekter som sådan.
Hold da op en tone, igen din kommunikation er mangelfuld. Jeg ved udemærket godt hvad defekt betyder, jeg argumenterer bare for, hvorfor jeg ikke synes dette kan betegnes som defekt. Hvis vi skal betegne dette som defekt, ja så er alle tv defekte, da de alle lider af forskellige skavanker.
Af netfors
PhDream skrev:Og igen, og igen, og igen skriver jeg, at det IKKE HANDLER OM NIVEAUET, MEN AT NIVEAUET SKIFTER.

Ok, hvis man kender til det er det en skavank, og ikke en defekt ;;)
Så kan alle de ting du nævner - buzz, dirty screen osv. - da ikke betegnes som defekter, men blot som skavanker... :p Dette må så også gælde problemet med sort niveauet, da dette også var et problem i 2009 modellerne, og derfor kender man jo problemet!! :s

Skavank eller defekt....Jeg har nu aldrig set det som det store problem? Men jeg bruger selvfølgelig heller ikke frygtelig meget tid, med at sidde og skifte mellem 50 og 60 Hz materiale, for at se, om jeg kan se forskel på sort niveauet? O_O Men hvis man har det som hobby, kan jeg da godt se, det er en stor defekt! ::l
Af PhDream
Kan godt se, at det er svært at forstå hvad jeg skriver, hvis man kommer direkte fra børnehaven. Derfor pensler jeg det ud for alle de små:

At LCD har dårlige betragtningsvinkler er ikke en defekt, da det er en generel begrænsing af teknologien bag.

At LCD ikke er gode til at håndtere hurtige bevægelser er ikke en defekt, da det er en generel begrænsing af teknologien bag.

At nogle plasma lider af dirty screen er en defekt, da nogle andre plasma ikke har dette problem.

At nogle plasma lider af buzz er en defekt, da nogle andre plasma ikke lider af buzz.

At Samsung plasma lider af skift i sortniveau ved div. hz er en defekt, da mange andre producenter kan finde ud af at lave tv uden dette problem, også Samsung, bare ikke plasma.

Men hey, man skal ikke være misundelig. Jeg kan ikke gøre for, at folk er villige til at betale for varer fyldt med defekter. Måske derfor man føler sig ramt - man ved at man har betalt over 10K for et tv, som har en eller flere fejl, som producenten ikke vil/kan gøre noget ved, men man er nødt til at forsvare sit tv, for man skal da ikke indrømme at det er fyldt med fejl, da man så er tvunget til at se virkeligheden i øjnene: man har ikke fået det, man betalte for. Men hey, se sådan på det: ikke alene har man fået et tv for sine penge, man har også fået ekstra i form af div. fejl og mangler. Det giver tv'et karakter! For et tv er ikke et godt tv, før det er fyldt med defekter. :p