Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Checkman
Jeg står netop foran mit første fladskærmskøb, og har i den forbindelse et spørgsmål.

Jeg har kredset mit køb ind til at det skal være en plasma på 50". Jeg har rigtig mange DVD'er og ser en del film. Når fladskærmen er køb bliver det jo nok Bluray. Og nu er det jeg kommer i tvivl, for nogle modeller har noget der hedder Cinemasmooth eller 24p smooth film playback. Jeg har læst om funktionen herinde så jeg ved godt hvad det betyder, men er der nogen der kan fortælle om deres erfaring med og uden denne funktion. Er det en nødvendig funktion, når man som mig ser mange film? Eller er det endnu én af producenternes slagstricks, for at få de dyrere modeller solgt?
Brugeravatar
Af MigSelv
Et overflødigt software tiltag, der indsætter ekstra frames, ved afspilning af 24p. Hvis kildematerialet forårsager hakken, er ideen at "udglatte" billedet med ekstra frames.
Dette har dog mange bivirkninger, alt fra unaturligt at se på, til dårligere sortniveau på Samsung ( brugeroplevelser ).
Af THM
jeg syntes det gør bevægelserne alt for kunstige at se på, og vil klart anbefale at slå det fra....
Af Checkman
Jeg har ellers forstået at det har noget med hvilken frekvens skærmen kører med. Således at hvis man ser filmmateriale med 24 billeder/sek, så kører skærmen med en frekvens der er delelig med 24, således at netop ikke kommer "falske" billeder. På papiret lyder det jo fornuftigt, men jeg er interesseret i om det det er noget der virker i praksis.
Af bleze
Cinemasmooth indsætter ikke noget, det viser de samme billeder 4 gange i træk ved 96 hz istedet for een gang ved 24 hz... Desværre ødelægger det kontrasten en del på Plasma og kan derfor ikke anbefales
Brugeravatar
Af MigSelv
bleze skrev:Cinemasmooth indsætter ikke noget, det viser de samme billeder 4 gange i træk ved 96 hz istedet for een gang ved 24 hz... Desværre ødelægger det kontrasten en del på Plasma og kan derfor ikke anbefales
Hvis der ikke indsættes ekstra frames, hvordan vil du så forklare, at 24 bliver til 96.
Brugeravatar
Af MigSelv
Cinemasmooth, 24p smooth osv. kært barn har mange navne.
Hvorfor stræbte vi efter, at få samme billedfekvens, som i biografen?
Nu har vi fået den, men producenterne laver nye salgstrick, der blot er deaktivering af ægte 24p. Det havde ikke været nødvendigt, muligheden kan jo deaktiveres i BD spillen. Men hvorfor så gå op i, at vigtigheden af 24p afspilning er stor.
Af Checkman
MigSelv skrev:Cinemasmooth, 24p smooth osv. kært barn har mange navne.
Hvorfor stræbte vi efter, at få samme billedfekvens, som i biografen?
Nu har vi fået den, men producenterne laver nye salgstrick, der blot er deaktivering af ægte 24p. Det havde ikke været nødvendigt, muligheden kan jo deaktiveres i BD spillen. Men hvorfor så gå op i, at vigtigheden af 24p afspilning er stor.
Ok, jeg tænker at det betyder at denne feature ikke er så vigtig endda. Det er godt nyt for mig, idet skærmen skal købes på et stramt budget. Og dermed kan jeg kigge efter lidt billigere modeller, som fx. Samsung PS50C535XXE til 5600 fra Elgiganten.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MigSelv skrev:
bleze skrev:Cinemasmooth indsætter ikke noget, det viser de samme billeder 4 gange i træk ved 96 hz istedet for een gang ved 24 hz... Desværre ødelægger det kontrasten en del på Plasma og kan derfor ikke anbefales
Hvis der ikke indsættes ekstra frames, hvordan vil du så forklare, at 24 bliver til 96.
Som det skrives: Samme billede vises 4 gange i træk. 4x24 = 96.

Der er dog forskel på, om der tales om korrekt afvikling af 1080p24 signaler - hvilket er de 4x24 billeder eller måske blot 3x24 - eller om der er tale om indsættelse af nye billeder. Det ene er en automatisk funktion, som man ikke bør slå fra (og det omtales som "Cinema smooth" af Samsung) og den anden er en algoritme, som udregner noget. Det sidste bør slås fra.

På et Pioneer hedder sanmme funktion eks. "Pure mode Advanced", på et Panasonic hedder det "Smooth cinema" osv., og går basalt ud på, at man viser et BluRay-signal som det var tiltænkt og ikke vha. 3:2 pulldown, men derimod via 3:3 eller 4:4 (måske endda 5:5?) pulldown.