Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hermed et par observationer efter de første par dage med LG's 50PK760N, der måske kan hjælpe andre med at beslutte sig. Det meste jeg skriver her gælder formeentligt også andre modeller 550/750/950. Bemærk, jeg er blot kritisk forbruger og nørd, men hverken audio- eller video-fil.

Positivt:

+ Super flot design og umiddelbart alle de forbindelser og funktioner jeg kunne tænke mig (er ikke til 3D).

+ Kun meget svag buzz, ikke et problem i praksis 3m væk, selv om jeg normalt er følsom overfor sådanne ting.

+ Glimrende billede (når der er valgt THX mode!). Skærmen er måske ikke helt så god til SD (en lille smule uskarp) som de lidt dyrere modeller, men HD er suverent. Ingen døde pixels, ingen banding/bleeding hvad jeg kan observere og retention synes jeg heller ikke er noget problem.

+ Intet mindre end suverænt billede når konsol (PS3) tilsluttes, spil kommer virkelig til deres ret.

+ Følsom digital tuner. Bedre end andre jeg har oplevet for nyligt. Selv om den ikke ligefrem er super hurtig, er den dog hurtigere end mit nye Samsung.

+ Interesante multimedie funktioner, youtube osv. er bedre udført end hvad jeg har set på ligenende Samsung modeller.

Negativt:

- Dårlig analog tuner (who cares).

- Releativ meget genskin, egner sig bedst til mørke rum eller hvor man ikke har vindue umiddelbar foran (dette vidste jeg på forhånd).

- Ikke den mest intuative menu, kanalsortering foregår på en lidt alternativ måde hvor man desværre ender med en masse "tomme" kanaler (man sletter ikke, man "skipper" dvs. hvis man har markeret kanal 1 som "skippet", og så trykker 1 på fjernbetjeningen, så ender man på ATV eller radio).

- Lipsync er ikke altid perfekt. Jeg er ikke sikker på hvad dette skyldes endnu, men i alt fald på visse kanaler (visse lyd codecs), er der klart delay på lyden hvilket generer.

- Tilsyneladende ikke understøttelse for at føre lyden tilbage fra TV'et ned til receiver igennem input HDMI. Dette betyder desværre også at man ikke kan benytte receiverens egne LibSync funktioner til at løse ovenstående problem.

- Fjernbetjeningen er lidt klik-agtig (gummi måtten må være meget stiv) og minder mig om microswitches.

- Dårlig manual! Jeg går normalt ikke op i sådanne ting, men denne her er virkelig ringe... hvis man f.eks. som jeg havde brug for at finde ud af om den understøtter HDMI 1.4 og diverse relaterede features.

Konklusion:

Visse ting imponerer imens andre ting ikke gør, sort-niveauet er f.eks. hverken værre eller bedre end de fleste andre plasma TV jeg har set.

Havde jeg kunne observere at billedet var lige så godt på et lignende Samsung plasma, havde jeg nok snuppet et sådant i stedet - men det er nok primært en vanesag fordi jeg kender menuer og fjernbetjening.

For 7200,- for et 50" med et rigtig godt billede til hjemmebiografen kan jeg vist ikke tillade mig at klage. Med lidt held, kan jeg med tiden få bugt med mine 2 største issues, kanalsortering samt libsync - enten ved at jeg bliver klogere eller p.g.a. software-opdateringer.
Af kasperpedersen
tak for dette indlæg. står og overvejer at købe 50pk760 uden N da den er MEGET billigere. så kunne faktisk bruge dette til en del især pga billedet. er det er dejligt skarpt billede ved alm digital kanaler
Af Lassie76
kasperpedersen skrev:tak for dette indlæg. står og overvejer at købe 50pk760 uden N da den er MEGET billigere. så kunne faktisk bruge dette til en del især pga billedet. er det er dejligt skarpt billede ved alm digital kanaler
Overvej 50PK950N - den kan fås til 8000 kr.
Af kasperpedersen
har jeg også overvejet. men er den så meget bedre? og har også overvejet det tilbud på sumsung 3d til 8000 med blueray afspiller og 3 sæt briller. er lost omkring hvad jeg skal vælge
Godt indlæg. Kunne jeg godt have brugt for 2 uger siden :D

Har siden købt en 50PK950N og er har et par kommentarer til dit indlæg.
casper.bang skrev: - Ikke den mest intuative menu, kanalsortering foregår på en lidt alternativ måde hvor man desværre ender med en masse "tomme" kanaler (man sletter ikke, man "skipper" dvs. hvis man har markeret kanal 1 som "skippet", og så trykker 1 på fjernbetjeningen, så ender man på ATV eller radio).
Her kan du på 950N vælge at slette kanaler. At det ikke gør sig gældende her undrer mig meget.

casper.bang skrev: - Dårlig manual! Jeg går normalt ikke op i sådanne ting, men denne her er virkelig ringe... hvis man f.eks. som jeg havde brug for at finde ud af om den understøtter HDMI 1.4 og diverse relaterede features.
Sandt nok der ikke står at det er HDMI 1.4, men ellers mener jeg det er en ok udførlig pdf manual der følger med.

Ud over det oplever jeg kun mærkbar genskin når solen rammer tv'et, ellers irriterer det mig ikke.
Her kan du på 950N vælge at slette kanaler. At det ikke gør sig gældende her undrer mig meget.
Ja jeg har da godt nok heller aldrig set det lavet sådan før, men som du kan se på følgende billede, så har jeg kun mulighedderne "Block" samt "Skip": http://img121.imageshack.us/img121/7642 ... 132901.jpg
Ser det anderledes ud på en 950N? Bemærk iøvrigt også den lidt alternative (vandrette) listeform, der er pænt anderledes end hvad man ser på Philips, Samsung mf (som regel lodret).
Sandt nok der ikke står at det er HDMI 1.4, men ellers mener jeg det er en ok udførlig pdf manual der følger med.
Jo der følger CD med én stor kæmpe manual der dækker over mange af deres TV. Men ligesom det er rart at kunne læse om hvad TV'et kan, er det mindst ligeså rart at kunne læse hvad det IKKE kan (f.eks. HDMI 1.4 ARC mv.). Manualen dækker også over 3D (PX) modellerne så det er ikke fordi man kun har været bekendt med HDMI 1.3.
Af Lars K
Oplevede samme problem med periodisk lip-sync på mit PK950N kombineret med min A-200 igennem en Onkyo. 5-10 sekunder hvor tale og billed var forskudt med 70-100 ms.
Om det kan være relateret til det ekstra input lag som PK serien har skal jeg ikke kunne sige. Det var i hvert fald distraherende. Havde det været permanent kunne man indstille sig ud af det.
casper.bang skrev: - Ikke den mest intuative menu, kanalsortering foregår på en lidt alternativ måde hvor man desværre ender med en masse "tomme" kanaler (man sletter ikke, man "skipper" dvs. hvis man har markeret kanal 1 som "skippet", og så trykker 1 på fjernbetjeningen, så ender man på ATV eller radio).
Har LG50PK350 og her skal man i setup vælge manuel tuning for at få lov til at slette kanaler - brugte først automatisk tuning kunne så ikke slette kanalerne.

Måske det hjælper
:)
Har LG50PK350 og her skal man i setup vælge manuel tuning for at få lov til at slette kanaler - brugte først automatisk tuning kunne så ikke slette kanalerne.

Tak for tippet, det vil jeg prøve senere... nu kunne det blot være godt med Samsung's funktion til at eksportere kanaler.
Af Lars K
Du kan også gøre det at du fravælger "automatisk nummerering" når du søger kanalerne og så efterfølgende flytter rundt på dem så de kommer til at ligge i rækkefølge uden huller.
Af casper.bang
Nexus skrev:Du kan også gøre det at du fravælger "automatisk nummerering" når du søger kanalerne og så efterfølgende flytter rundt på dem så de kommer til at ligge i rækkefølge uden huller.
Ja hvorfor kun have én måde at gøre det på, når man kan have 3? :)