Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer.

Hvis nogle kan være behjælpelig med disse mystiske striber, eller fortælle om de er helt forkert på den, så jeg skal kontakte prestige service....

Sad og kiggede en film, pludselig på en lys baggrund i filmen, ser jeg nogle streger. hmm tænkte jeg, har ikke været der før, så satte min "break in dvd på igen, og ganske rigtig, var der støj på billede... som bestemt ikke sås, sidste gang break in, blev kørt. Der var hvid=hvid. (Break in skifter farver, så den farve der vises her, er ikke hvid) Men kan fortælle,oppe i venstre hjørne er der et stykke hvor farven er ren.
Prøv at se på billedet klik på billedet og klik igen, på det næste, så bliver det stort.

skærmen er fra december måned. alle indstillinger er fra Rasmus test.
Inden jeg kontaker samsung, vil jeg gerne hører nogle af jeres bud på, hvad det kan være.

På forhånd tak

Billede

Uploaded with ImageShack.us
Af trykkertor
Jeg har dem også på min PS63C7705. Har været der siden den var ny.
Ikke noget jeg bemærker i det daglige, men på ensfarvet baggrund kan de godt ses.
Af phecdaret
Jeg har selv lige bestilt et PS50C7705, men jeg er efterhånden kommet lidt i tvivl mht. plasma. Billedet tiltaler mig klart mest sammenlignet med LED, men det er mit indtryk, at de diverse "uventede fejl" der bliver postet her på siden næsten altid er relateret til plasma-fjernsyn. Med fejl mener jeg uventede gener. Køber du et LED, kender du styrker og svagheder fra start, og så er det konstant over TV'ets levetid. Plasma er derimod mere utilregneligt, idet pludselige fejl kan opstå som det laurberg i dette post beskriver. Det med at være heldig at få en "god" model (lav buzz etc.) er oftest også omtalt i forbindelse med plasma. Er ovenstående helt ved siden af?

Ideen er jo at få et TV, som man kan bruge uden at være nervøs for, om der pludselig sker noget med det. Jeg har bare fået indtrykket af, at plasma-tv er meget skrøbelige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Clouding på et LED-TV er vel mindst ligeså irriterende, som dét der vises her? For hver tråd du kan hive frem med skavanker ved et plasma-TV kan jeg nok hive en frem der omhandler clouding på et LED-TV. Ikke at jeg skal forsøge at forherlige plasma på dén konto, men blot for at gøre det klart, at der vil være muligheder for fejl på alt uanset type.
Af trykkertor
Det handler om at kunne nyde sit tv og ikke kikke efter fejl.

Jeg har p.t. på mit PS63C7705 plasma,
-Retention. 1-2 timer med spilling, og der skal køres brun-in wash i 3-4 timer for at få det væk. (Jeg er ligeglad).

-Linebleed. Linjer på skærmen går tvers over, selv om de stopper inden rammen. (Lidt generende, men jeg gidder ikke bøvle med et).

- Buzz, værst fra hovedsofaen, men ellers hørbar. (Har stort set vendt mig til det).

- "beskidt" skærm. Ujevn fordeling af farver/lys når en har en ensfarved baggrun

- horisontale striber - som nævnt over.

- 1 ødelagt pixel

Intet af det her var et fenomen på min 4 år gamle Panasonic.
Men nu er jeg stort set ligeglad med mit Samsung fjernsyn.
Men det bliver nok ikke Samsung på mig næste gang. Så tror jeg nok der står Panasonic eller noget andet nederst på skærmen.
Af phecdaret
@yakken:

Det er selvfølgelig en god pointe, at der er (lige mange) skavanker på både LED og plasma TV. Jeg fornemmer dog stadig, at LED skavanker er mere "forudsigelige". Læser man Flatpanels anmeldelse af Samsung C8705 LED og C6005 LED, finder man ord som "clouding" og "ujævnt baggrundslys" i anmeldelsen. Det kan man så tage med i sine overvejelser af køb. Jeg har bestilt (men ikke betalt) et PS50c7705, hvor man i anmeldelsen bliver gjort opmærksom på et muligt retention problem, hvilket jeg så har taget med i mine overvejelser. Problemet er nu, at plasma - efter min opfattelse - har større mulighed for følgesygdomme grundet plasmaens natur. Se bare trykkertors post. Men alt med forbehold, man nærlæser jo ting, der er relateret til ens eget køb ;)

@trykkertor:

Selvfølgelig skal man på et tidspunkt stoppe med at kigge efter fejl og bare nyde sit nye TV, men når det så er sagt, så er 10.000 kg jo alligevel en sjat, og jeg forventer da på ingen måde at kunne skrive samme liste af skavanker om mit PS50c7705, som du har gjort. Spørgsmålet er vel så, om man skal droppe at investere i et high-end TV, hvis man ikke kan tåle, at det har lidt "personlighed" ::l

Uanset hvad så er det frustrerende, at usystematiske fejl fra producentens side har så stor betydning for selve brugeroplevelsen. Men sådan er spillereglerne nu engang.
Af trykkertor
phecdaret skrev: Selvfølgelig skal man på et tidspunkt stoppe med at kigge efter fejl og bare nyde sit nye TV, men når det så er sagt, så er 10.000 kg jo alligevel en sjat, og jeg forventer da på ingen måde at kunne skrive samme liste af skavanker om mit PS50c7705, som du har gjort.
Heh...jeg gav 23.000 for min.
Og jeg er nu så f ligeglad med alle de her fejl.
Jeg tror ikke der findes et perfekt tv.
Men jeg synes det bliver flere og flere fejl, jo nyere modellerne er.

Mange trodde burn-in og retention var et problem med de tidligere modeller, men det viser sig at være et større problem med de nye.
Buzz og også kun blevet værre og værre de sidste årene.
Linebleed har jeg hellere aldrig haft på en tidligere model.

For mig er det som at alt skal præsses til det ydderste, og ned i pris. Og så bliver tolerancerne for små.

Jeg vil i hvertfald påstå at Samsung Plasma er panel-lotteri.
Af phecdaret
trykkertor skrev: Jeg vil i hvertfald påstå at Samsung Plasma er panel-lotteri.
Dette er præcis min bekymring og er hovedprsagen til, at jeg overvejer at investere i et UE46C7705 LED i stedet. Det ligger "kun" 1000 kr højere i pris. Så må jeg leve med ujævn belysning og betragtningsvinkler - det er trods alt Flatpanels anbefalet ;)
Brugeravatar
Af laurberg
Fik da snakket med en fra support-samsung, i formiddags. Han ville gerne sende en service mand ud og kigge det efter.
Af TheGreatGazoo
Heh...jeg gav 23.000 for min.
Og jeg er nu så f ligeglad med alle de her fejl.
Jeg tror ikke der findes et perfekt tv.
Men jeg synes det bliver flere og flere fejl, jo nyere modellerne er.
Hehe, jeg betalte så 17000,-(!) mindre for mit TV. Alligevel har jeg lidt svært ved at ignorere/acceptere en død/lysende pixel. Men det kan da godt være at jeg har urealistiske forventninger til den generelle TV-kvalitet anno 2011. Det startede ellers positivt med lavere buzz end forventet og rock solid byggekvalitet.
Senest rettet af TheGreatGazoo 03 feb 2011, 00:57, rettet i alt 1 gang.
Af PhDream
For lige at tilføje noget ekstra ild til bålet:

På PS-C-7700 serien afhænger sortniveauet meget af signalkilde. Den varierer altså når tv'et viser 24/50/60 Hz. Kan ikke huske detaljerne, men både anmeldere og brugere nævner dette problem.

Sådan noget må bare ikke ske - og det værste er, at Samsung havde det samme problem med deres 2009-modeller. Det kan dog være, at problemet er blevet løst med en FW opdatering. I min bog gør dette tv'et defekt, så snart det kommer ud af fabrikken. En slags DOA: Defective On Arrival. :p
Af JesperAndersen
M.h.t. forskelle i sortniveau & hhv 50 hz og 60 hz, så er det ganske rigtigt konstateret ved test - men det er ikke (kan ikke??) løst ved FW
- at jeg så finder sortniveauet HELT tilfredsstillende, er så en anden snak ( - men også dette skulle vist være et "lotteri")
Af Linnebjerg
Hej hej.
Som de fleste af os ved (og som det er nævnt længere oppe) så er vi i 2011 og man kan undre sig over at tv, idag, bliver født med så mange fejl som de gør. Men hvad er grunden til dette?? Samsung, pana og de andre producenter er vel ganske udemærket klar over hvordan man laver et fejlfrit tv.. dvs godt sort niveau, ingen clouding eller andet. Er det for hele tiden at have små forbedringer at smide på markedet og tjene penge siden " det perfekte tv", rent billedmæssigt, ikke kommer på markedet??? Pioneer har da vist, for flere år siden, sendt det ultimative tv på gaden (når vi snakker billedkvalitet).

Hvorfor ikke sende nogle super skærme ud til os forbrugere, hvor billedkvalitet, baggrundslys og alt det andet er i top, og så udvikle nye skærme med ekstra features (3d, dlna, optagefunktion osv osv). Det må da være et kæmpe marked, og der må da være prestige i at kunne levere varen HVER gang, frem for at få en masse kritik og leveret skærme tilbage der er fyldt med fejl.???
Af JesperAndersen
Linnebjerg; En helt forstålig refleksion du kommer med. Og hvor, tror jeg, at svaret er ganske enkelt; Penge!
- Og hvor vi som forbrugere bærer vores del af ansvaret!!

Der er en klar tendens til at TV af i dag skal kunne dobbelt så meget som gårdagens model - og til mindre og mindre pris. Næsten et forbruger-krav. Vi vil ikke betale for kvalitet.
Du drager selv Pioneer ind i billedet; et super godt eksempel på en producent som laver et fantastisk TV, og/men hvor prisen følger kvaliteten. Konsekvens; Pioneer taber store summer grundet dårligt salg, og ender med at lukke TV produktion ned!!!

Det er helt sikkert at konkurrende producenter, Samsung, Pana, LG o.a. har lært lektien, og ikke ønsker at lave samme fejl som Pioneer......'til skade for os forbrugere som gerne vil have kvalitet OG betale for det....
Senest rettet af JesperAndersen 03 feb 2011, 15:52, rettet i alt 1 gang.