Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Yup, it's me again :D

Har opdaget at der er en pixel der opfører sig lidt sært på mit TV. Det er kun synligt ved en orange-ish baggrund, men har lige set en doku om Mars, så den var svær at undgå :) Når farven i området er i de lyse orange/rødlige nuancer, lyser den omtalte pixel bare hvidt.

Læste inden mit køb her på siden at:
En plasmacelle er en fysisk enhed, der naturligvis kan gå i stykker. På en plasma skærm vil en hel død pixel blive sort, da plasma'en ikke længere kan exiteres. Dør subpixels, vil der kunne opstå misfarvninger da en af grundfarverne da vil mangle.
( http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428 )

Så er min pixelgaranti brugbar i en situation som denne hvis det er?

(LG 50pk550N)
Senest rettet af TheGreatGazoo 02 feb 2011, 19:20, rettet i alt 1 gang.
Af trykkertor
Jeg har en pixel der ikke virker på mit Samsung PS63C7705.
Den blinker i forskellige farver.
Ses meget godt på hvid og SÆRLIG gul baggrund.

Last ned den her:
http://www.recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=782
Og brænd den på en dvd-skive.
Den tester rød, grøn, blå og de andre farver.
På mit tv viser det sig at min pixel er defekt og blinker på alle foruden blå baggrund.
På blå skærm virker den som den skal. Ikke på nogle af de andre.
Samsung har 100% pixel garanti, så jeg vil bede om at få skiftet panelet om den ikke vågner til liv igen.
Men vil give den lidt tid. For en gang i mellem kan en være hældig at dem vågner igen.

Hvilken garanti LG har, ved jeg ikke. Men ved brug af overnævnte test-dvd kan du beskrive pixelen bedre for dem. Hvilke farver den virker på, og hvilke den virker på. Eventuelt om den er død, eller blinker uanset farve.
Af TheGreatGazoo
Er der nogen der har været ude for noget lignende og kan fortælle om hvordan LG håndterede sagen?
Af Mordeous
Er lige med på en lytter her - Har også konstateret en død pixel på min 950N ::l

Well, jeg har 1 dag tilbage at fortryde mit køb i - Så, det vælger jeg nok at gøre.

//Mord
Af TheGreatGazoo
Trykkertor:

Troede kun det der pixel-resurrection hørte sig til LCD? TVet har kørt med varieret materiale hele dagen, så tror ikke der er noget at gøre.

Mordeous:

Jeg fik mit Tirsdag eftermiddag og opdagede den døde pixel nogen timer senere (sidder 2 meter fra skærmen og er indehaver af det famøse flueknepper-gen). Så jeg har også mulighed for at bruge min returret, men jeg er nu ret tilfreds med TVet bortset fra den skide lysende pixel. Men det tager sgu lidt af glæden ved at have fået ny skærm når man skal bruge tid og kræfter på den slags. Synes det hænder alt for ofte at jeg betaler for elekronik og får serveret en fejlbehæftet vare...
Af Mordeous
@TheGreatGazoo

Jeg er også 99% sikker på at min 950N ikke havde nogen pixel fejl ved modtagelse. Det første jeg gjorde efter tv'et fik sat strøm til var netop at køre recordere.dk's burn in dvd, og der var intet at se.

Jeg opdagede den døde pixel her til aften, efter at jeg endnu engang havde kørte burn in testen, og ærgede mig sindsyg meget over den dirty screen effekt som mit tv også lider under.

Den døde pixel var nok bare dråben der fik bægeret til at flyde over, og derfor vælger jeg at returnere min - 3 stk. G20 og nu en 950N - Det er nok ikke meningen at jeg skal have et tv.

Liste over ting jeg ikke bryder mig om ved min 950N :

- Dirty Screen effect
- 1 død pixel
- DVB-C tuner der har problemer at låse sig fast på visse kanaler (G20 havde ingen problemer her)
- Horisontale Zebra Striber / bølger (et coating fænomen, har nogen foreslået)
- Plasma Buzz (dog ikke nær så slemt som G20 - Men kan stadig høres)

Jeg ved ikke om jeg også lider under det flueknepper gen du omtaler, jeg føler blot at jeg bør forvente færre problemer ved et stykke elektronik til 8.000 kroner.

Noget helt andet er, nu hvor jeg tilsyneladende ikke kan finde mig til rette med 950N, så er jeg igen på total bar bund med hvad andre gode plasma options der er der ude - Det ender vel med at jeg må vente til div. 2011 modeller kommer på gaden.

*dybt frustrert suk*

//Mordeous
Af TheGreatGazoo
Har snakket med LG og de siger at de tillader en hvid pixel. Føler egentlig mest for at sende lortet retur så...

Men der er måske ikke nogen producenter der yder 100% pixelgaranti når det kommer til stykket?

Mordeous:

Mht. din liste er mine indtryk

- Dirty Screen effect. Det er der, men jeg har ikke været generet af det endnu.

- 1 død pixel. Har mit også og irriterer mig nok mest fordi det er sådan noget jeg regnede med at abstrahere fra på et ældre TV - Ikke et der er under 3 dage. Synes sgu ikke det er iorden.

- DVB-C tuner der har problemer at låse sig fast på visse kanaler (G20 havde ingen problemer her). Jeg havde meget svært ved at finde kanaler, men det viste sig så at være mit kabel :D Virker fint nu.

- Horisontale Zebra Striber / bølger (et coating fænomen, har nogen
foreslået). Er der ikke noget af. Så billedet du postede, og det så sgu lidt sært ud...

- Plasma Buzz (dog ikke nær så slemt som G20 - Men kan stadig høres). Jeg kan tydeligt høre det når jeg smider hovedet om bag skærmen, men synes faktisk ikke at det er et problem selvom jeg sidder 2 meter fra skærmen.
(er ellers følsom overfor den slags, men måske er jeg blevet hærdet pga. et støjende køleskab og en laptop-blæser der også er ved at være irriterende)

Derudover har jeg oplevet lidt linebleed og retention, men det vidste jeg jo godt.
Af TheGreatGazoo
Nå, nu ser det vist ud som om at forhandleren vil ombytte mit TV. Var ellers ved at blive lidt nervøs over håndteringen.

Så hvis alt går vel kan endnu en LG-kunde snart glæde sig over at forhandlernes købsbetingelser sikrer en smule kvalitetskontrol, nu hvor pixelgarantien har vist sig at være en fuser.
Af Novatic
Mordeous skrev:Noget helt andet er, nu hvor jeg tilsyneladende ikke kan finde mig til rette med 950N, så er jeg igen på total bar bund med hvad andre gode plasma options der er der ude - Det ender vel med at jeg må vente til div. 2011 modeller kommer på gaden.
Sæt ikke dine forhåbninger højt. 2009 modellerne led også af buzz (især Samsung). 2011 bliver næppe anderledes - tror du ligesom jeg må indse, at plasma ikke længere kan leve op til os med god hørelses krav om fornuftig elektronisk støj, der ikke generer.

Er PT ved at spare op til Sony HX920 - det er dyrt, men gider sgu ikke længere spilde tid og energi på, at sende frem og tilbage.
Af MKT
Novatic skrev: Sæt ikke dine forhåbninger højt. 2009 modellerne led også af buzz (især Samsung). 2011 bliver næppe anderledes - tror du ligesom jeg må indse, at plasma ikke længere kan leve op til os med god hørelses krav om fornuftig elektronisk støj, der ikke generer.

Er PT ved at spare op til Sony HX920 - det er dyrt, men gider sgu ikke længere spilde tid og energi på, at sende frem og tilbage.
Os med god hørelse - my ass...

Jeg forstår ærligt talt ikke hvad der sker for folks overfølsomhed overfor buzz. Er det en ny mode der er kommet med at sidde bag tv'et med lyden slukket?

Jeg har haft Panasonic i stuen før det LG jeg har nu og ja, hvis ovennævnte kriterier er opfyldt buzzer de (mit LG dog enormt svagt). står jeg 1 m foran tv'et høres det næsten ikke og gør man den ulogiske fejl og tænder for lyden hører man det jo slet ikke.

Der kan selvfølgelig være enkelte produktioner, der kan høres ved normalt brug, men så er det jo en fabriksfejl og tv'et kan med god grund byttes, men ikke kom og sig at alle plasma buzzer så det kan høres ovre ved naboen*!

*Nedton selv overdrivelse til passende niveau
Af trykkertor
MKT skrev: Os med god hørelse - my ass...

Jeg forstår ærligt talt ikke hvad der sker for folks overfølsomhed overfor buzz. Er det en ny mode der er kommet med at sidde bag tv'et med lyden slukket?
Tja, for dem der står "ude i mørket" og ikke har oplevet det. Så kan det nok lyde som ren tro og sort magi.
Selv har jeg den sidste tid haft.

4 år gammel Panasonic 42" plasma med meget lidt buzz. = Ikke generende
Sidst vinter havde vi et 50" LG Plasma på besøg = 0 buzz
Nu har vi 63" Samsung Plamsa = moderat men let hørbar buzz

Så at affeje buzz som noget der ikke findes og kun er på bagsiden af et tv, kommer nok fra en person der
a) ikke har opplevet et buzz tv i et "buzz-miljø"
b) ikke kan høre, eller lader sig ikke genere af buzz-lyden

Og kommentar til b) er jo at der må en simpelthen indrømme at nogle hører diverse frekvenser bedre end andre. Nogle lader sig lettere genere af enkelte lyde end andre.

Vi har selv inne på det her forum haft brugere der synes der var for meget buzz af sit tv. Så har en kammerat fået komme hjem og høre apparatet. Lod sig ikke genere af lyden og købte tv af ham til en fordelagtig pris.

Så ja, der er forskell på apparatene, men sagtens også på os mennesker.

Dermed bliver det for let å sige at buzz ikke eksisterer fordi en selv ikke har oplevet eller lader sig genere af de.
Så vil jeg sige at der har vondt i hovedet skal tage sig noget vand, for jeg har ikke vondt i hovedet*
Af MKT
Jeg affejer absolut ikke buzz som generende, men at sige "at plasma ikke længere kan leve op til os med god hørelses krav om fornuftig elektronisk støj" er noget fis!

Som jeg afslutter mit indlæg med skal man selvfølgelig ikke acceptere en hørbar buzz, men jeg vil vove at påstå at der produceres adskilligt flere plasma tv uden generende buzz i forhold til dem med generende buzz. Ja der kan nok argumenteres for at det er individuelt, men come on. Jeg vil godt møde den person der hører buzz på absolut alle tv under normalt brug for så skal der sgu uddeles en medalje!