Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af krillan
Hej.

Jeg står i et dilemma om hvilket af disse tv jeg skal vælge:

Panasonic P50G20E til 6499,- (brugt)

eller

LG 50PK350N til 4799,- (ny)

Hvilken skal jeg vælge ??
Af casper.bang
Jeg så 50PK350N i Elmutanten her i weekenden, og jeg må indrømme jeg synes ikke billedet var særlig godt.

Efter sigende skulle storebrødrene (750/760/950) have klart bedre paneler (stort set på niveau med G20), men dette finder jeg dog først ud af i praksis i morgen når jeg modtager 50pk760n. Dette kan erhverves for 7.200kr.

Visse ting, så som plasma skærme, ville jeg personligt aldrig købe brugt.
Af krillan
Det(PK350N) er alligevel rimelig velanmeldt herinde :/?

Hvorfor vil du aldrig købe et brugt plasma tv ?
Af casper.bang
krillan skrev:Det(PK350N) er alligevel rimelig velanmeldt herinde :/?
Ja måske nok, men jeg synes billedet ser grynet ud.
Fordi man aldrig helt kan vide hvordan fosfor-lagende er blevet behandlet.
Af sbix
Hejsa. Jeg står selv og er tæt på at købe 50PK350N, men har endnu ikke set den til den pris, du nævner. Vil du afsløre, hvor du har fundet det så billigt?
Af JesperAndersen
Fordi man aldrig helt kan vide hvordan fosfor-lagende er blevet behandlet.[/quote]

ØH, hvad mener du med at man ikke kan vide "hvordan fosfor-lagende er blevet behandlet" ???? - kan man da "behandle" dem forskelligt ????????
Af Lars K
Tror han hentyder til burn-in ;)
Af Mysen
Fosforen ældes. Et lyst billede ældes hurtigere end et mørkt, og derfor kan det betyde at top og bund ER ældet mindre end resten, hvis han har set mange letterbox film. Ældningskurven er meget stejl i starten, vist nok især de første 2 timer. Det betyder, at man skal være meget påpasselig med at sørge for at undgå logoer, stillbilleder osv. de første 200 timer.
Man kan ikke vide, hvordan et brugt tv er blevet behandlet de første 200 timer, og derfor kan man risikere at få katten i sækken. Selv om du ikke kan se burn-in, altså fastbrænding af billedet/ dele af billedet, når du henter tv'et, er det ikke til at sige om du får en kraftig retention, der tager timer om at komme væk, efter bare 5 minutter på DR1. Hvis den tidligere ejer kun eller næsten kun har set DR1 i hans tid med tv'et kan dette være tilfældet.

Jeg tror dog godt, at du kan tage ud og kigge MEGET grundigt på den G20er. Tjek også for støj ved lyse nilleder. Det er en fin besparelse for et temmelig nyt tv, men du skal give dig tid til at kigge efter på både hvis skærm og sort skærm, om der er noget uregelmæssigt.

PK350n skulle have samme panel som 760/950. At Casper.Bang har fået et dårligt indtryk af det, kan sagtens skyldes, at signalet har været igennem adskillige splitters, og at LCD skærmene ofte har en mere steril skarphed og mere ekstrem kontrast i butikken. Det får billedet til at blegne, og du kan ikke bruge dit indtryk til alverden. Andre har haft samme oplevelse med vt20, DER ER TESTVINDEREN I ÅR.
Af casper.bang
ØH, hvad mener du med at man ikke kan vide "hvordan fosfor-lagende er blevet behandlet" ???? - kan man da "behandle" dem forskelligt ????????
Tja plasma er jo en lidt skrøbelig teknologi, der ganske vist er blevet bedre med årene, men er stadig ikke er så stabilt eller forudsigelig som LCD. Mysen forklarer det meget godt.
...kan sagtens skyldes, at signalet har været igennem adskillige splitters, og at LCD skærmene ofte har en mere steril skarphed og mere ekstrem kontrast i butikken.
Nu er vi jo for længst gået over til digitalt signal, hvor lavt dB niveau udviser ganske anderledes og synlige MPEG4 dekomprimerings-artifacts. Med "grynet" refererer jeg til dot pitch (phosphor pitch) som minder mig om gamle CRT'er... men det KAN dog skyldes at jeg stod for tæt på.
Af THM
casper.bang skrev: men det KAN dog skyldes at jeg stod for tæt på.
eller billedindstillingerne på tv'et, eller blot at du er særlig følsom over for skærmens svagheder.
Jeg så den i bilka og der så den udmærket ud, bortset fra at den stod i "standard" eller "levende" billedprofil, men tror skam tv'et er fint, hvis jeg skulle ud at købe nu var det klart et jeg ville overveje :)
Af krillan
Mysen skrev:Jeg tror dog godt, at du kan tage ud og kigge MEGET grundigt på den G20er. Tjek også for støj ved lyse nilleder. Det er en fin besparelse for et temmelig nyt tv, men du skal give dig tid til at kigge efter på både hvis skærm og sort skærm, om der er noget uregelmæssigt.
Hvordan tjekker jeg for støj ved lyse billeder ?

Hvordan får man skærmen til at vise "hvid" og ren sort ?

Jeg får næsten lyst til at spørge om der er nogle eksperter der vil med ud og se på den brugte tv :((
Af THM
du kan evt. downloade recordere's test dvd på recordere.dk den viser nogle forskellige farver og et farveskema. ellers kan du få den til at vise sort skerm ved at trykke AV øverst til højre på fjernbetjeningen her vil der dog højst sandsynligt være en bitte retention fra AV-menuen, hvilket ikke har betydning. hvis ikke der er andet at se tror jeg ikke der er noget at være bekymret for :)
Af krillan
Super mange tak for det råd !!!!

Det kan jeg VIRKELIG bruge til noget :) !