Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Thuekr
Det er helt normalt på PK serien - det hedder dirty screen effect på de udenlandske boards og fænomenet opstår også på min skærm, hvis jeg går efter at fremprovokere det ved at sætte solid ensfarvet colors på. Jeg lægger ikke mærke til fænomenet i brug - en sjælden gang under panoreringer med en solid farve der fylder meget af skærmen.
Af Morten_J LG
Hej,

Jeg er blevet bedt om at kommentere på denne tråd.

Det er meget svært for mig at sige, hvad fænomenet er, da det ikke er et fænomen vi kender til og især ikke når, man ikke kan se skærmen "live".
Af Kolvig
Morten, det var ikke meget du kunne kommentere..:-)

Ikke fordi at jeg har en LG lige nu. Men så kunne det godt lyde til at det er et generelt problem med LG's TV, at have denne "beskidte skærm". Det bliver i hvert fald sagt mange gange på nettet og det kan derfor undrer at LG selv ikke er vidende omkring problemet?....

Jeg står for at købe nyt og vil derfor også meget gerne vide hvad man kan forvente af LG's nye modeller?
Af bantam
THM skrev:vil lige sige at Rasmus faktisk nævner noget i anmeldelsen af pk950, som jeg forstår det omhandler det netop fænomenet, men kan være jeg misforstår :)
citat fra anmeldelsen af pk950n: "Man taler om såkaldt APL (average picture level)..."
Der er tale om et andet fænomen, der handler om, at TV'et skruer ned for lysstyrken, når det belastes meget (altså når det skal levere mere lys). Det er noget alle plasma TV gør - med mindre man skruer uforholdsmæssigt meget ned for kontrasten (der jo styrer lysstyrken).
Af Morten_J LG
Kolvig: jeg har set for lidt til de nye modeller til at kunne vurdere hvordan og om dette fænomen findes på nye modeller.

Tag evt. kontakt til Rasmus, når han får en af de nye modeller til test.
Af PhDream
I weekenden var jeg forbi Expert, hvor de havde en PK550, og den havde også dirty screen.

Har nu set 3 modeller i PK-serien, alle med samme fejl.
Af TheGreatGazoo
Det er selvfølgelig svært at vurdere hvis du har set de 3 skærme i 3 forskellige miljøer, men har du observeret stor forskel i mængden af reflektioner fra de respektive modeller?
Af PhDream
TheGreatGazoo skrev:Det er selvfølgelig svært at vurdere hvis du har set de 3 skærme i 3 forskellige miljøer, men har du observeret stor forskel i mængden af reflektioner fra de respektive modeller?
Jo, det er svært, men jeg prøver alligevel. :)

Jeg kunne ikke se en forskel, overhovedet. Måske var PK550 mindst reflekterende, da den stod i en butik, og dermed havde de værste vilkår.
Af TheGreatGazoo
Hov, hvilke modeller havde du set? 250, 550 og?

Men ja, jeg skal nok ud og investere i nye gardiner alligevel :)
Af Mordeous
Hvad med disse waves, som jeg spurgte til tidligere i tråden.

Er der nogen der har erfaringer med dem? - Er her tale om et normalt, eller unormalt fænomen?

Jeg har kun få dage tilbage at fortryde mit køb i, så er jeg ret interesseret i en vurdering :-)

På forhånd tak

[img]http://dice.dk/waves.jpg[/img]
Af Lars K
Det kan være AR coatingen du kan se i sollys. Nogen lignende observerede jeg på mit gamle X10. Her var det dog i form at et masket "rude" net.
Af PhDream
TheGreatGazoo skrev:Hov, hvilke modeller havde du set? 250, 550 og?

Men ja, jeg skal nok ud og investere i nye gardiner alligevel :)
250, 350, 550.

Sandt, uanset hvilken plasma du køber, skal man være opmærksom på belysningen i rummet.
Af MKT
Jeg har for nyligt købt en PK950 og oplever ingen problermer. Der er i hvert fald ikke nogen waves, så det vil jeg gætte på er en enkeltstående fejl. Ang. dirty screen så ser jeg det absolut ikke ved normalt brug så ikke noget brok fra mig.
Af Lars K
Jeg har måtte returnere mit PK950, da jeg ikke kan abstrahere fra det DSE fænomen som det har.

Mit sidder som en sort skygge lodret på venstre halvdel og vandret som en tyk bjælke lige under midten i højre side og er meget tydelig ved lyse scener der panorerer horisontalt. Ser man på et stillestående skærmbillede er det ret svært at opfatte fejlen.

Jeg var nede ved forhandleren og se på et 50" og 60" de havde hængende. 60'eren havde ingenting hvor 50'eren havde meget lidt. Faktisk så lidt at man ikke lagde mærke til det selv ved lyse scener.

Jeg har vedhæftet to fotos af mit PK950. Det første er taget at et meget lyst skærmbillede, hvor man akkurat lige kan ane skyggerne. Andet billede har jeg sænket gamma så skyggerne træder frem og man derved får en fornemmelse af hvor områderne befinder sig.

Jeg mener at dem der har problemerne i en sådan grad at man ikke kan overse det når man ser en film, bør kontakte LG og så må de afgøre om det er en reel fejl? Det er i hvert fald ikke acceptabelt hvis det giver sig til kende ved almindelig TV og film fremvisning. Er godt klar over at graden varierer og placering af de mørke områder spiller ind. Men så må LG ind og vurdere hvad der er defekt og hvad der ikke er defekt.

Fænomenet er ikke nyt da det i sin tid kunne forefindes på Pioneers 8G/9G paneler, men hvad resultatet blev der ved jeg ikke.

[img]http://www.gratisimage.dk/image-0906_4D482E01.jpg[/img]

[img]http://www.gratisimage.dk/image-4969_4D482E01.jpg[/img]