Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jmt
Hej alle, håber i kan hjælpe.

Jeg har netop købt min første fladskærm, en LG L1970HR, som jeg har været meget glad for til i går.

Da jeg startede pc'en, fik jeg et skærmbillede med meldingen "OUT OF RANGE 20kHz / 25Hz".

Jeg har prøvet skærmen på to andre pc'er i huset, samt med både ATI og Nvidia kort og ren installation. Både med analog og DVI kabe, men lige lidt hjælper det :(
Skærmen er med garanti sat op til 1280x1024 / 60Hz. Grafikkortet er checket med en gl Sony CRT, er ok.

Jeg har søgt på emnet på Google, her i forum og andre steder, men er ikke blevet meget klogere.

Er der nogen her der har erfaring med dette fænomen, eller er det mon en om'er... :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder godt nok lidt skummelt. Normalt så får man kun denne besked hvis PCen er sat til at køre ved en højere frekvens, som det oftest er tilfældet når der har siddet en CRT skærm i stikket før.

Er der billede på skærmen når computeren starter op - altså før den når ind i windows? Her har grafikkortet nemlig ikke fået lov at skrue op for frekvens og opløsning endnu, så der SKAL der komme billede på.
Af jmt
Hej "Yakken",

Tak for promte svar.. Nej skærmen kommer aldrig igang under opstarten. Den starter ikke selv, men skal tændes manuelt. Der kommer så også lys i panelet (baggrundslys), men intet billede, og den famøse OUT OF RANGE besked, ikke andet. - Efter kort tid slukker skærmen igen

Jeg er også af den opfattelse at det ser noget skummelt ud. - Skærmen har jo da også virket fint de første dage.

Jeg må nok hellere henvende mig til forhandleren mandag, og få en snak med ham.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, hvis den endda har virket før, så er det jo helt galt. Der SKAL som sagt komme billede på i opstarten, så idet der ikke gør det så må den retur.