Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pezker
Jeg har læst i blandt andet testen her på sitet, og i brugertests at billedet på denne skærm std. ikke er særlig optimalt - men jeg har ikke kunne finde nogle passende indstilligner indtilvidere, eller forslag nogle steder.

Er der nogle der kan anbefale indstillinger til denne skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er der galt med de indstillinger Rasmus foreslår i testen?

TV med Quattron-paneler er pr. definition svære at indstille fordi de har tilføjet gul som en separat farve. Måleudstyr er at foretrække hvis du skal have noget godt ud af skærmen.
Af pezker
Jeg ved desværre ikke hvordan jeg skal forholde mig til det han forklare i testen i praksis. Jeg tænkte at nogle kunne give mig en kopi af deres indstillinger eller ligende i form af farve, kontrast, baglys, tone mm og hvad der ellers er at justere på.. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilke dele af Rasmus' skema er det der volder problemer? Det burde være lige ud af landevejen. Er der andet end dét jeg har klippet ind herunder, som du er på udkig efter?

Indstillingerne er som følger (klippet direkte ud af anmeldelsen):
Picture mode: Movie
Backlight: -10
Contrast: +30
Brightness: 0
Color: 0
Tint: 0
Sharpness: 0
Color temp: Low
Fine Motion advanced: Low
Gamma adjustment: -1 to -2
Film mode: Off
Active contrast: Off
DNR: Off

Alt herunder kan du starte med at springe over og prøve at indtaste når du har ovenstående på plads:
R Gain (LO): +1
G Gain (LO): -3
B Gain (LO): 0
R Gain (HI): +4
G Gain (HI): -11
B Gain (HI): +1
OPC: Off
Af LAC
Yakken:
jeg har købt 46" le925 , har benyttet Rasmus´s forslag men vil lige spørge om jeg skal tage forbehold for at Rasmus har testet 60" og ud fra det kommet med et forslag.
Vil jeg vinde mere ved at benytte hans forslag på 820 som er en 46"

Eller er det fuldstændigt underordnet om der er tale om 60 eller 46" , det er modeltypen som tæller???

Lac.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan ikke genbruge indstillingerne på kryds af modelnumre, men de overordnede indstillinger (dvs. uden gain-værdierne) kan du med god tilnærmelse genbruge uanset størrelsen af TV'et.

LE925 adskiller sig ret væsentligt fra 800-serien da den har scanning backlight, hvilket vil have betydning for eks. lysstyrkeindstillingen.
Af pezker
Det var lige præcis de tal jeg var ude efter yakken.. jeg har bare simpelthen ikke kunne finde dem :o

Jeg kan nu se hvor åbenlyse de har været i testen.. jeg føler mig i hvert fald ikke særlig dum lige nu!

Men jeg takker, god weekend :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har selv siddet og gloet mig blind på en af vore anmeldelser tidligere, hvor jeg lige skulle bruge indstillingerne, så der er ingen grund til at undskylde. Det er nogle lange tekster og man kan hurtigt suse forbi en tabel hvis man scroller lidt frem og tilbage.
Af pezker
Så har jeg indstillet det, og ja det ser bedre ud nu. Noget jeg dog ikke kan finde, er "gamma-indstillingen". Nu ved jeg ikke hvor godt du er kendt med sharps menuer, men det ligger umiddelbart hverken under billedeindstilling eller avanceret indstillingen herunder - kan det passe?

Men tak for hjælpen!