Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HansJoachim
Jeg har lige bestilt følgende computer:
http://topdata.dk/product.asp?product=7398

Derudover påtænker jeg at købe et nyt tv, der kan samarbejde med denne pc. Er tidspunket det rette, eller bør jeg vente et par måneder på nye modeller?

Hvilket tv bør jeg købe?
Jeg bor i en lille lejlighed, hvor jeg kommer til at sidde ca. 3,5 meter fra fjernsynet. Tv'et skal først og fremmest bruges til at se videofiler (hovedsagligt x264/720p mkv), som kommer til at befinde sig på computerens harddisk. Billedkvaliteten er det vigtigste, selvom jeg helst vil undgå et sort fjernsyn. Kan der være problemer med burn-in med plasma? Mit budget er på 5 - 6.000 kr.; måske en anelse mere.

Mine Logitech X-530 5.1 højttalere vil jeg gerne bruge til fjernsynet. Hvilke stik skal jeg bruge for at forbinde tv'et med pc'en?

På forhånd tak for hjælpen!
Af Peter Schrøder
HansJoachim skrev:Jeg har lige bestilt følgende computer:
http://topdata.dk/product.asp?product=7398

Derudover påtænker jeg at købe et nyt tv, der kan samarbejde med denne pc. Er tidspunket det rette, eller bør jeg vente et par måneder på nye modeller?

Hvilket tv bør jeg købe?
Jeg bor i en lille lejlighed, hvor jeg kommer til at sidde ca. 3,5 meter fra fjernsynet. Tv'et skal først og fremmest bruges til at se videofiler (hovedsagligt x264/720p mkv), som kommer til at befinde sig på computerens harddisk. Billedkvaliteten er det vigtigste, selvom jeg helst vil undgå et sort fjernsyn. Kan der være problemer med burn-in med plasma? Mit budget er på 5 - 6.000 kr.; måske en anelse mere.

Mine Logitech X-530 5.1 højttalere vil jeg gerne bruge til fjernsynet. Hvilke stik skal jeg bruge for at forbinde tv'et med pc'en?
Om du skal vente, afhænger af, om du har brug for de 3D feature, som hele tiden forbedres.
Og ja, langvarig visning af billeder som ikke fylder skærmen ud, øger risikoen for burn-in, hovedsaglig på plasma og hovedsaglig når skærmen er ny.
Din nye PC (se iøvrigt lækker ud) har HDMI udgang. Det er den, du skal bruge til forbindelsen mellem pc og tv.
Dine højttalere, som vel sidder til pc'en, kan dog ikke, så vidt jeg kan vurdere, modtage et lydsignal fra tv'et og spille surround.
Af noxity
Med dit budget, ser jeg bestemt ikke nogen grund til at vente på nye modeller.

Du har brug for en skærm der er min. 40" gerne lidt større, og i det prissegment rækker 5-6000kr ikke så langt.
Af HansJoachim
Tak for svarene.
Kunne Panasonic TX-P42G20E være en mulighed?
Af Mysen
Ja. Hvis du bruger den til at afspille MKV filer osv fra computeren, så kan du godt købe G20. Hvis du bruger computeren til Facebook og surf, samt winamp eller lign. oppe på tv'et, så tror jeg du skal kigge efter en LCD i stedet.
Af HansJoachim
Efter at have studeret diverse beretninger om retention og burn in tenderer jeg mod at købe et LCD-tv. Er Sony Bravia KDL-40EX500 et godt valg?