Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sbfp
Hej FP.

Vi er blevet enige om at vi godt kunne tænke os at udskifte vores 32" LG LCD tv med noget nyere og større. Men ingen af os har specielt stor forstand på tv. Vi ser ikke vildt meget tv, men det bliver jo nok alligevel til nogle timer i ugen. Derudover nyder vi at se en film en gang i mellem.

Vores budget er rimelig stramt, eller sagt på en anden måde, så ønsker vi ikke at bruge vildt mange penge på et tv. Dermed ikke sagt at vi ikke vil give et par håndøre ekstra hvis det virkelig er det værd.

Vi har en meget lys stue, og har mange vinduer, hvor solen skinner ind. Vi sidder ca 3,5meter fra fjernsynet.

Omkring størrelse kan vi ikke rigtig bestemme os, så vi er åbne for forslag (40/42/46/47). - er 46/47 for stort?

Vi har kigget på følgende tv

Phillips 42PFL5405H - 4599kr i Bilka

LG 42LE530N - 5999 i Bilka

Sony KDL-46EX500 - 6899 i Bilka

Sony KDL-46EX710 - 7999 i Bilka

Ang pris vil vi helst holde os i nærheden af 6000kr, men hvis fx Phillips'en er rigtig fin, har vi intet behov for at mere end de 4600kr den koster.

Håber I vil hjælpe os lidt på vej, syntes det er en JUNGLE!
Af Mysen
tag at gå ind og tjek anbefalingslisten. De fleste modeller derinde fås i ca. 40-47".

Du finder bl.a. et Philips 5605H, der er ca. samme model, dog med led. Det er et fint tv, men man får selvfølgelig ikke spitzenklasse til den pris. Jeg vil dog anbefale minimum 46" til den afstand. Her er EX500 et fint bud.

Det bedste bud til 3,5 meters afstand og 6000kr, vil jeg sætte på et af LG's 50" plasmamodeller. PK350n/ PK550n. Størrelsen passer fint til denne afstand, men de skinner dog en del, og derfor er det heller ikke sikkert, at de passer i jeres hjem.
Til gengæld er billedkvaliteten på disse nok bedre end de andre modeller, du nævner.
Senest rettet af Mysen 24 jan 2011, 21:43, rettet i alt 1 gang.
Af BrianH
Af dem du nævne, ville jeg tage det Philips. Sony EX500 46" solgte Bilka til 5500,- for 14 dage siden.

Panasonic 42" X20 er ligeså god som Philips til film og tv, og koster kun 3800,- http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 6071p.html
X20 er måske ikke så god som pc-skærm, hvis I skulle gå med sådanne tanker
Af Rod1983
Helt enig med Mysen. Jeg vil gerne tilføje en Panasonic tx-p46G20E med på listen :). Priser kan du se her:

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2582905/ ... ign-Priser

På den afstand ville jeg personligt gå efter en 50" :p. Sidder selv omkring 3m fra min 50" :p. Men sådan et tv skal man selvfølgelig have plads til 8)
Af sbfp
Jeg kan ikke helt finde ud af jeres svar. Jeg er ret sikker på at det er ikke er sagen for os med et Plasma, da vi som sagt har solen lige ind af vinduerne.
Kunne virkelig godt bruge nogle begrundelse for jeres svar, og hvorfor det Phillips er bedre end Sony'en fx.
Af BrianH
sbfp skrev:Jeg kan ikke helt finde ud af jeres svar. Jeg er ret sikker på at det er ikke er sagen for os med et Plasma, da vi som sagt har solen lige ind af vinduerne.
Kunne virkelig godt bruge nogle begrundelse for jeres svar, og hvorfor det Phillips er bedre end Sony'en fx.

Nu er LCD heller ikke lige sagen, hvis solen skinner på det. Hvor tit ser man egentlig tv i solskinsvejr?

Philips er ikke bedre en Sony, jeg kan bare bedre lide det
Af Mysen
sbfp skrev:Jeg kan ikke helt finde ud af jeres svar. Jeg er ret sikker på at det er ikke er sagen for os med et Plasma, da vi som sagt har solen lige ind af vinduerne.
Jeg sidder 3,5 meter fra 50". Det er det samme, du kommer til. Derfor anbefaling af denne størrelse. Jeg svarer Philips pga tests. Sony'en er muligvis bedre, men den er langsom, og det er en af de ting, jeg har det svært med. 5405h fås dog ikke over 42" og derfor bør du gå efter den større Sony. -Eller en af de nævnte plasmaer.
Af sbfp
Nu har vi været ude og kigge lidt på de forskellige tv. Vi kan konstatere at 40" er ALT for småt, og at 42 måske også er lige lille nok.

Sony KDL-46EX500 ligner et rigtig godt bud til 7000kr i Sony Center med 5års garanti. Syntes det har et rigtig godt billede og fornuftigt lyssætning.

Vi så også på et par Plasma skærme, men syntes slet ikke de er lige så behagelige at kigge på.

Vil der være noget forgjort i at anskaffe sig 46EX500 til den pris?
Vi ønsker ikke rigtig at gå længere op i pris, så der er ikke ret meget at vælge imellem, når vi nu begge ikke til Plasma....
Af sbfp
Der er ikke nogen der kan komme med noget feedback? Jeg har læst at mange er rigtig glade for deres EX500, men er der noget der er bedre til prisen, eller ligger tæt på som man skulle kigge på også?
Af Steen Bay
sbfp skrev:Der er ikke nogen der kan komme med noget feedback? Jeg har læst at mange er rigtig glade for deres EX500, men er der noget der er bedre til prisen, eller ligger tæt på som man skulle kigge på også?
Til samme pris kan I få f.eks. et 47" LG LD750N med scanning backlight. Det har IPS panel og dermed lidt bedre betragtningsvinkler, men til gengæld nok også lidt dårligere sortniveau end EX500. Tror at de begge er fine TV til prisen.
Af sbfp
Vi har faktisk kigget lidt på LG'eren også, vi har dog ikke set det live :( Så har svært ved at bedømme billedet, og om scanning backlight giver noget, og hvad præcis det gør.

Men har som du også siger læst at sort niveau'et på sony'en skulle være en tand bedre.

Syntes det er meget svært at vælge mellem bedre sort niveau og scanning backlight når man ikke rigtig har mulighed for at sammenligne side om side.