Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej al' sammen.

Jeg skal snart ud og købe noget nyt fjernsyn, men jeg ved ikke hvilket jeg skal købe endnu.
Har i nogle forslag, her er lidt krav:
Pris: 5000-9000.-
Må ikke være plasma.
32" tommer
Skal hovedsageligt bruges til at game ps3, xbox, film og selvfølgelig bare lidt "almindelig" tv.

Gerne noget af det bedste 32", mit værelse er ikke ret stort, så derfor tror kun 32".

Hilsen Fredrik Leander
Af Mysen
32" er næsten altid for lille, bare så de ved det. Overvej 37 eller 40", det kræver kun en lille tilvænning med de ekstra tommer.

De fleste mærker har kun de billige modeller i denne størrelse bortset lige for Philips. De har topmodellen helt ned i denne størrelse, så det ville nok være mit bud på det bedste tv, hvis man ser bort fra Beovison 10.

32PFL9705H
Af FredrikLeander
Ja okay.. Jeg kommer til at sidde 1,5-2m væk. Så ved jeg ikke om 40" bliver for stort.
Det synes jeg næsten det gør.. Men hvis man ikke kan få et smukt billede pga de har deres billige modeller i 32", så kan man jo blive nødt til at have det større..
Af MKT
40" passer helt fint til den afstand. Der er nogen herinde som sidder 2,5m fra en 63". Størrelsen vænner man sig hurtigt til og med 40" på den afstand får du faktisk noget ud af en evt. HD film.
Af Mysen
Jeg er enig i at 40" er fint til afstanden, og så åbnes der op for et hav af mulige gode modeller.

Tjek anbefalingslisten herinde. De fleste fås også i ca 40", selv om det er en anden størrelse, der er testet.
Af Steen Bay
FredrikLeander skrev:Ja okay.. Jeg kommer til at sidde 1,5-2m væk. Så ved jeg ikke om 40" bliver for stort.
Det synes jeg næsten det gør.. Men hvis man ikke kan få et smukt billede pga de har deres billige modeller i 32", så kan man jo blive nødt til at have det større..
På den afstand vil et 32" TV virke lige så stort som et 64" TV på 3-4 meters afstand, så 32-37" må være passende hvis det også skal bruges til almindelige SD udsendelser. Tror at et Panasonic G20 LCD-TV med 200Hz scanning backlight vil være et godt bud. Det fås i både 32" og 37" til 5-6k.
Af MKT
Tja til den laveste kvalitet ville et 32" vel fungere, men man må vel regne med at kvaliteten bare går opad, hvilket vil sige om ikke så længe bliver FrederikLeander træt af han har købt så lille et tv og så skal han ud og købe nyt og større igen om et år eller to.

Ud over det HAR man jo en del HD kilder allerede så synes ikke det er et godt råd at gå ned på størrelse fordi bare fordi det også kan bruges til SD kilder.
Af Steen Bay
MKT skrev:Tja til den laveste kvalitet ville et 32" vel fungere, men man må vel regne med at kvaliteten bare går opad, hvilket vil sige om ikke så længe bliver FrederikLeander træt af han har købt så lille et tv og så skal han ud og købe nyt og større igen om et år eller to.
Ud over det HAR man jo en del HD kilder allerede så synes ikke det er et godt råd at gå ned på størrelse fordi bare fordi det også kan bruges til SD kilder.
Fokusartiklen her på flatpanels.dk om skærmstørrelser fortæller at 25" er tilstrækkelig til at få fuld glæde af et 1280x720 signal på 1,5 meters afstand, og på 2 meters afstand vil 33-34" være nok. Selv ville jeg ikke gå over 37" på 2 meters afstand med blandede SD/720p/1080p signaler, mens andre måske ville foretrække 50". Sådan er vi jo så forskellige, og heldigvis kan vi selv (dog måske i 'samråd' med den bedre halvdel) vælge hvad vi foretrækker. ;)
Af MKT
Steen Bay skrev: Fokusartiklen her på flatpanels.dk om skærmstørrelser fortæller at 25" er tilstrækkelig til at få fuld glæde af et 1280x720 signal på 1,5 meters afstand, og på 2 meters afstand vil 33-34" være nok. Selv ville jeg ikke gå over 37" på 2 meters afstand med blandede SD/720p/1080p signaler, mens andre måske ville foretrække 50". Sådan er vi jo så forskellige, og heldigvis kan vi selv (dog måske i 'samråd' med den bedre halvdel) vælge hvad vi foretrækker. ;)
Det som de fleste overser ved den artikel er, at der står maksimal afstand til tv'et. Med full HD er en maksimal afstand derfor 1,7m. Du kan vel have ret i at en 37" er godt at nøjes med, men som påpeget før så får man mere og bedre skærm i 40 og 42". Størrelsen vænner man sig hurtigt til. Taget i betragtning af at skærmen hovedsageligt skal bruges til at game, er det vel en mere end rimelig antagelse af det er blue ray spil.

Men det er en lang og åbenbart ret subjektiv diskussion, så som du påpeger så er det hver sin smag! Kan bare argumentere for at jeg ikke ville vælge mindre end 40" :)