Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Vi har et sony kdl 32u3000 tv som er tilsluttet vores sony s370 blu-ray afspiller med et hdmi kabel.

Forleden købte jeg vores første blu-ray film, for nu skulle skidtet jo afprøves....om kvaliten nu også var bedre...

Kæresten mener ikke at vi får nytte af den bedre kvalitet med vores "udstyr", hvor jeg mener at det burde vi gøre....

Hvem har ret?
lisbeth77 skrev:Kæresten mener ikke at vi får nytte af den bedre kvalitet med vores "udstyr", hvor jeg mener at det burde vi gøre....
Jeg er tilbøjelig til at give din kæreste ret.
På en 32" skærm med en opløsning på 1366 x 768 og en betragtningsafstand på et par meter eller mere, vil næppe kunne formidle den højere kvalitet. Han synger lidt for et større tv, eh? O_O
lisbeth77 skrev: Hvem har ret?
Både og... Eller hverken eller, alt efter hvordan man ser på det... :) Der er andet end opløsning til forskel på DVD og blu-ray, og man vil som regel godt kunne se forskel, selv på et 32" tv. Når det er sagt, så vil forskellen være væsentligt mere synlig på et større og bedre tv.

Men der er også en anden indgangsvinkel til det: Blu-Ray formatet indeholder en kvalitet langt større end DVD. Hvis man vil opleve dén kvalitet "fuldt ud", skal der et væsentligt større og bedre tv til. Det er bare ikke ensbetydende med at forskellen er usynlig på det nuværende.
Peter Schrøder skrev:
lisbeth77 skrev:Kæresten mener ikke at vi får nytte af den bedre kvalitet med vores "udstyr", hvor jeg mener at det burde vi gøre....
Jeg er tilbøjelig til at give din kæreste ret.
På en 32" skærm med en opløsning på 1366 x 768 og en betragtningsafstand på et par meter eller mere, vil næppe kunne formidle den højere kvalitet. Han synger lidt for et større tv, eh? O_O
Enig. En større skærm ville helt sikkert afgøre sagen - i blu-rays favør. På en 32" er det altså svært at den store forskel. Køb ikke noget under 50"! 8)
Af Makaus
Forskellen på dvd og blu-ray på et 32" fjernsyn er kæmpe! Det kan alle se, og give mig ret i.
Af Mr. Green
Man kan se en STOR forskel på kvalitet.. Så længe man sidder på den rette afstand..
Af Makaus
Mr. Green skrev:Man kan se en STOR forskel på kvalitet.. Så længe man sidder på den rette afstand..
Man skal godt nok sidde langt væk for ikke at kunne se forskel på 576i eller hvad det hedder, og så 720p..

Min erfaring siger at man i hvert fald skal over 5 meter væk.. Jeg sidder 3 meter væk, og kvaliteten er slet ikke til sammenligning.
Brugeravatar
Af Weissbier
Mr. Green skrev:Man kan se en STOR forskel på kvalitet.. Så længe man sidder på den rette afstand..
Præcis. Afstand er det springende punkt, og medmindre man sidder med en 32" på skødet, er det forskellen ikke overvældende. 2,5 meter eller mere afstand til en 32" og 720p/1080p kan være fuldstændig ligegyldigt. Dermed ikke sagt, at der ikke er forskel, for det er der naturligvis, men det er bare så lille, at den ikke giver nogen mening. Da jeg antager, at trådstarter og kæresten ikke sidder med deres fjernsyn på skødet, er jeg derfor tilbøjelig til at give kæresten ret: skærmen er simpelthen for lille.
Af FG
Har købt en dvd afspiller der opskallere til 1080 p, hvordan fungere det og virker det i praksis , samt hvordan er det i forhold til blu-ray?
Brugeravatar
Af Weissbier
Opskalering betyder, at afspilleren skaber et kunstigt HD-signal på baggrund af DVD-signalet, som jo kun er SD. Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale et ægte HD-signal. Opløsningen er stadig kun SD. Hvis ikke afspilleren (eller dit fjernsyn) opskalerede, ville alle SD-signaler blive vist som et lille billede midt på din skærm med en, tyk sort ramme omkring. For den fulde opløsning (ægte fuld HD, 1080P) er du nødt til at have en blu-rayafspiller.
Af bleze
Sådan en DVD afspiller laver magi og indsætter det data der mangler i billedet så det er identisk med hvad der ligger på en blu-ray skive ;) Nej spøj til side, det skal godt nok være en meget god DVD afspiller før den giver et "markant" bedre billede end den scaling der ellers ville ske i dit TV.
Af FG
Ok, så i praksis er opskallering et salgstrick og egentlig noget fis:-) Også får man kun et bedre billede ved at købe en dyrer BR spiller - hvor meget skal man op i. kan en BR spiller til 1000 kr være ok, ligesom en dvd spiller til 500 kr også kan vise det der nu er på skiven i den kvalitet det er optaget i? Er det lidt med digitalt grej som med hdmi kabler, at afspillerne gengiver det digitale signal der er på skiverne uanset prisen?
Brugeravatar
Af Weissbier
Der er forskel på billedkvaliteten ved BD-afspillere, men i de mere overkommelige prislejer er forskellen minimal. Kr. 1500 og du er kørende med en mærkevare - ved tilbud måske endnu mindre. Kvaliteten er fuldt tilfredsstillende.
Af Mysen
Til gengæld er der fordelen ved de rigtig dyre afspillere, at prisen ofte skyldes at den netop opskalerer godt.
Jeg tror det er noget med at springe over de aller billigste, og så købe trinnet over. Med mindre man har 6 millioner dvd skiver, der godt kunne bruge et boost af bedre billedkvalitet.