Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har købt dette tv og har en canal digital hdbox tilsluttet mit spørgsmål er. Jeg har boksen indstillet til at køre 1080i når den infodisplayet kommer frem på skærmen skriver den og 1900x1080@50hz vil det sige at skærmen er indstillet til at køre 50hz istedet for 100hz? har lidt i instruktionsbogen efter et sted hvor man kan stille på 50 ell. 100hz men har kun fundet noget der hedder motion plus som kommer tættest på
Nogen der kan give et hint om hvor jeg skal søge?

Synes menuen har nogen flere muligheder end min gamle Panasonic :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Skærmen viser hvilket inputsignal den får. Der er ikke megen mening i at vise dig hvad den opskalerer til - det ved du jo allerede, da skærmen jo er på 1920x1080 og er indstillet til at køre ved 100 Hz. Det er langt mere informativt for dig, at TV'et viser hvilket input det får, hvilket er grunden til at dette er kotumen på stort set alle TV.
Af Mysen
50hz er det signal du får fra din udbyder. Dette kan man ikke bare ændre til 100 hz. Det samme gælder for DVD skiver, mens Bluray kun kommer med 24 hz. En Playstation kører med 60 hz ved spil og i menuen. Det finder dit tv selv ud af at tilpasse sig til.

Dit fjernsyn beregner selv 50 ekstra billeder med lidt blandet udbytte, så du kommer op på 100 hz. Det er sikkert den indstilling, der hedder motion plus, men gør ikke nødvendigvis noget godt for billedkvaliteten. Tværtimod.