Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bolt
Jeg har det ikke helt godt med 3d-effekten på mit PS50c7705. Når jeg ser 3d-film får jeg en klar fornemmelse af, at mit ene øje "hænger", og de to billeder er en anelse forskudt i forhold til hinanden - Er det det, man kalder Crosstalk? (det er fuldstændigt den samme effekt, som når man har fået den enkelte halve flaske sprut for meget)

Jeg mistænker de medfølgende batteri-briller, SSG-2100AB, men er der nogen her, der har et konkret bud på, hvad der sker?
Af bleze
Teknologien er bare ikke bedre.. TV'et skifter hurtigt nok mellem billederne men er ikke i stand til at isolere dem 100%. Dette skyldes at den charge der er opbygget i fosforen tager noget tid at skifte. Derudover er brillerne heller ikke gode nok til at isolere hvert billede 100%.
Disse 2 ting kombineret gør at du ser billederne flyde lidt sammen.
Dette vil blive bedre i fremtiden og du kan trøste dig med at det er endnu værre på LCD baseret TV end på dit plasma.
Når OLED TV kommer så skulle ihvertfald den første del være elimineret. Måske brillerne også kunne laves af OLED for endnu bedre at isolere, eller også lave dem polariseret men dette vil kræve en for dobling af opløsningen for at matche fuld HD.
Af trykkertor
Jeg er ikke helt enig med bleze.
Hos mig på min PS63C7705 står nu 3D rimelig skarpt.
Sådan som Bolt beskriver sit billede får jeg mere troen på at noget er galt.

La os tage en lille fejltjek.

1. Starte en 3D fremvisning.

2. Forsikre dig om at brillen faktisk er på.
Det gør du ved at tage brillen på dig i slukket tilstand, og se mod en lampe. Du vil opleve lyset som lidt gult.
Mens du kikker på lampen igennem brillen, tænd for brillen.
Du vil straks se farvetonen skifter, og du får et lidt mørkere syn.

3. Når du kikker på noget 3D, gå til følgende menu:
Menu -> Billedprofil -> Bladre ned til 3D -> Vælg "Billedkorrektion"

Den vil re-synce billedet så en ikke oplever dobeltbilleder.
Af bleze
Nu er 63"'eren meget bedre end 50" ud fra hvad jeg har oplevet og læst så fordi du ikke oplever meget crosstalk betyder ikke han ikke gør det. Fosforen er ikke så god som i 63"'eren men heller ikke så dårlig som i lille bror 685 hvor jeg oplever meget crosstalk.

En mulighed kunne også være en meget gammel firmware. Crosstalk blev forbedret i en opdatering for noget tid siden.
Brugeravatar
Af 3Dbenny
Bolt skrev:Jeg har det ikke helt godt med 3d-effekten på mit PS50c7705. Når jeg ser 3d-film får jeg en klar fornemmelse af, at mit ene øje "hænger", og de to billeder er en anelse forskudt i forhold til hinanden - Er det det, man kalder Crosstalk? (det er fuldstændigt den samme effekt, som når man har fået den enkelte halve flaske sprut for meget)

Jeg mistænker de medfølgende batteri-briller, SSG-2100AB, men er der nogen her, der har et konkret bud på, hvad der sker?
Hej

Du skal tjekke om du har nogle Halogen spot tæt på skærmen de kan genere meget for dine briller, Anbefales at du slukker så meget så muligt lys.

3Dbenny
Af Bolt
Jeg har ændret 3d dybden til +3 og kørt billedkorrektion. Det føles umiddelbart lidt bedre. Men 3d briller kombineret med almindelige briller er både nørdet og uhensigtsmæssigt. Det giver reflekser enten fra eksterne lyskilder eller fra selve skærmen

Tak for tips.
Af HSKS
Bolt skrev:Jeg har ændret 3d dybden til +3 og kørt billedkorrektion. Det føles umiddelbart lidt bedre. Men 3d briller kombineret med almindelige briller er både nørdet og uhensigtsmæssigt. Det giver reflekser enten fra eksterne lyskilder eller fra selve skærmen

Tak for tips.
Jeg har så et par kammerater der har diverse bygningsfejl,bruger briller og de får intet ud af at se 3d film her ved mig på 50" 7705. De kan simpelthen ikke se forskellen ud over flimmer på skærmen.
Det er ikke alle som kan opfatte :-) 3d billederne...