Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

efter at ha læst Panasonic VT20 3DTV testen, hvor tv'et udnævnes som det bedste Tv på markedet i dag, troede jeg det var den jeg sku ha.
er dog blevet i tvivl af 2 grunde efter at ha læst anmeldelsen på http://www.lydogbilde.no/panasonic-tx-p ... 17331.html

1) i anmeldelsen står (norsk anmeldelse): "...du kan oppnå nesten identisk bildekvalitet i 2D-kvalitet med den langt rimeligere 50G20."
da jeg (stort set) ikke kommer til at bruge 3D ville jeg høre om folk med kendskab til både G20 og VT20 er enige i at der ik er den store forskel i 2D-billedkvaliteten på disse 2 modeller?
2) i anmeldelsen står yderligere: "Liker du å se film og sport på høylys dag, er en lyssterk LED-skjerm fortsatt bedre egnet."
da jeg hovedsageligt vil se sport, primært fodbold, ku jeg rigtig godt tænke mig at vide om de bedste LED-skærme bare er bedre til at vise fodbold end de bedste plasma-skærme?

For at gøre en lang historie kort; ska ha en skærm på min 42" til max 20.000kr til primært at se fodbold på. 3D er ikke et must og en 3D-skærm er kun interessant hvis denne er bedst til fodboldvisning. er VT20 sagen for mig som jeg, inden jeg læste den norske anmeldelse, havde forelsket mig i eller har anmelderen ret i, at jeg ska over i en LED?
Af Mysen
LED er et LCD med lysdioder bag eller ved siden af panelet. Det er ikke en ny teknologi. Det er korrekt, at disse er mere lysstærke, (men ikke mere end LCD uden LED). Hvis du har meget lys stue, og af en eller anden grund optager Champions League, så du kan se den i sollys dagen efter, så er det værd at gå efter en LCD. VT20 er ret god i sollys pga. måden lagene i fronten gør at den ikke reflekterer meget, men det er korrekt, at LCD kan producere noget mere lys og derfor vil egne sig godt i en meget lys stue.
Til gengæld er de eneste LED modeller, der er mest nærheden af at kunne måle sig på billedkvaliteten også dem, der har et spejlblankt glas på fronten. Det ekstra lys de udsender, kan derfor ikke måle sig med den coating, der er på VT20.

Og så er VT20 bedre på alle punkter end G20. Den har bedre sort, bedre farver, mindre fosforslør = bedre til fodboldkamp, og så er den bedre til at håndtere dagslys. Jeg ved ikke om de har skrevet forkert, når de sammenligner den med G20, for det er ikke en særlig hensigtsmæssig sammenligning.
Hvis den skal sammenlignes med et ikke-3D tv, så må det være V20. Her er forskellen på de to ikke stor, selv om VT20 dog er bedst. -også i 2D.

Og ingen LED-modeller kan komme op på VT20 i rå billedkvalitet. Læs evt testen af et af de bedste, LE850 fra LG.

Jeg ville dog vente og købe VT30, når den kommer her i foråret. Om den er meget bedre end VT20 er svært at spå om, men designet er bare meget mere til min smag.
Af T27667
1000 tak for hjælpen!! min stue er såmænd ik meget lys for bor i stueetagen:) netop LE850N kom ind i billedet efter jeg havde læst den norske anmeldelse, der anbefaler en LED til fodbold (jf. mit indlæg) og efterfølgende læste jeg en lunken anmeldelse af VT20 i tænk.dks store fladsskærmstest. men har læst mange anmeldelser af VT20 nu og kun tænks er negativ så tror bestemt det blir den. er der punkter hvor LE850N er bedre? tak for dit tip om at vente på VT30! tror nu ik jeg tør hvis den først kommer til sommer som yakken i indlægget "Panasonics 2011 fladskærme" siger er sandsynligt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er desværre kun deres små modeller, som lander her i februar. Du skal vente til maj før VT30 vil lande herhjemme. Og det vil sikkert være til en pris, der kan sammenlignes med intro-prisen på VT20 dvs. noget dyrere end VT20 er i dag.
Af T27667
takker! det ka jeg ik vente på.. hva var intro-prisen på VT20 i øvrigt, ka du huske det? mener du også VT20 er en bedre skærm end LE850N generelt? og specifikt til fodbold? er der en helt tredje jeg også ku overveje eller er de to toppen af poppen pt?
Af Mysen
T27667 skrev:takker! det ka jeg ik vente på.. hva var intro-prisen på VT20 i øvrigt, ka du huske det? mener du også VT20 er en bedre skærm end LE850N generelt? og specifikt til fodbold? er der en helt tredje jeg også ku overveje eller er de to toppen af poppen pt?
LE850n er toppen af poppen. Den er smart og tynd, og kan alle de nye ting. Og så er det et af de bedste LCD modeller, der kan købes idag. VT20 er overhovedet ikke poppet. Den er bare god.

Men der findes mange plasmamodeller, der er bedre end LE850n, heraf V20, VT20, C7705 og PX950n.

Jeg gætter på at TÆNK's test er lunken, fordi den bruger meget strøm og har en grim Menu. Den skal du eller ikke tage for højtidelig ;)
Af T27667
ok. jeg troede (og håbede) faktisk at de bedste LCD og LED efterhånden var kommet op på niveau med de bedste plasmaer men der må jeg åbenbart vente lidt endnu..
var der ik en gang noget med at LCD og LED var bedre til at håndtere hurtigere bevægelser og dermed sport end plasma var? er de bedste plasmaer nu blevet ligeså gode til sport som LCD og LED (medmindre man sidder i meget lyse omgivelser)?
tænks primære kritik af VT20 går faktisk på 2D-billedkvaliteten(!) og lyden - måtte lige læse modelnummeret igen fordi jeg ik ku tro det var VT20 jeg læste om men den var go nok. men nej den anmeldelse tar jeg bestemt ik højtideligt.
Af telum
Læg ikke for meget i Tænks test - læs den herinde på sitet i stedet for den er langt mere saglig ift. billedkvalitet. Menusystem, design og andre subjektive emner må du selv prøve at forholde dig til.
Af THM
T27667 skrev:ok. jeg troede (og håbede) faktisk at de bedste LCD og LED efterhånden var kommet op på niveau med de bedste plasmaer men der må jeg åbenbart vente lidt endnu..
var der ik en gang noget med at LCD og LED var bedre til at håndtere hurtigere bevægelser og dermed sport end plasma var? er de bedste plasmaer nu blevet ligeså gode til sport som LCD og LED (medmindre man sidder i meget lyse omgivelser)?
tænks primære kritik af VT20 går faktisk på 2D-billedkvaliteten(!) og lyden - måtte lige læse modelnummeret igen fordi jeg ik ku tro det var VT20 jeg læste om men den var go nok. men nej den anmeldelse tar jeg bestemt ik højtideligt.
nej generelt er plasma bedre til hurtige bevægelser, da plasmapanelet kan opdatere hurtigere.
har dog hørt at VT20 har problemer med at afspille 50hz, som fodboldkampe sendes i. det skulle efter sigende hakke i panoreringerne, så man er nødsaget til at aktivere IFC(pana plasmas modsvar til lcd tv's 100/200hz systemer), dette problem er der dog ikke på G20/V20.
Brugeravatar
Af MigSelv
THM skrev:
T27667 skrev:ok. jeg troede (og håbede) faktisk at de bedste LCD og LED efterhånden var kommet op på niveau med de bedste plasmaer men der må jeg åbenbart vente lidt endnu..
nej generelt er plasma bedre til hurtige bevægelser, da plasmapanelet kan opdatere hurtigere.
har dog hørt at VT20 har problemer med at afspille 50hz, som fodboldkampe sendes i. det skulle efter sigende hakke i panoreringerne, så man er nødsaget til at aktivere IFC(pana plasmas modsvar til lcd tv's 100/200hz systemer), dette problem er der dog ikke på G20/V20.
Jeg har aldrig oplevet hakkende billeder, hverken i 24hz, 50hz, eller 60hz.
IFC skal under ingen omstændigheder slås til, med mindre det er lidt mere mættede farver man lyster. IFC gør intet for hurtige panoreringer, tvært imod.
VT20 bliver kun bedre dag for dag, i takt med tilkøringen. Har lige set den sammen med, markedets måske bedste lcd kdl-52hx900, jeg har fundet mit mærke og teknologi.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er du sikker på, at I to snakker om det samme? IFC er Panasonics interpolationssystem (Intelligent Frame Creation) - ikke noget farvekorrigerende.
Af THM
det er jeg da glad for at høre, det er heller ikke noget jeg selv har opserveret, men har læste blot herinde at der var en der brokkede sig over hakken i fodboldkampe.
Mente faktisk det var dig der sagde at man skulle slå IFC til for at modvirke dette :o Men er da glad for hvis det ikke forholder sig sådan :)
Brugeravatar
Af MigSelv
yakken skrev:Er du sikker på, at I to snakker om det samme? IFC er Panasonics interpolationssystem (Intelligent Frame Creation) - ikke noget farvekorrigerende.
Ja.
IFC har ved hurtige panoreringer "uheldige" løsninger, omkring de objekter der står stille i billedet. Ting der følges i bevægelse, ser som sådan ok ud, men de stillestående objekter hakkes lidt i stykker..
Jeg har observeret, at farverne ændrer karakter ved aktivt IFC. Kan dog ikke finde ud af, om det er til det bedre ( de syner til tider mere glatte ).
Senest rettet af MigSelv 21 jan 2011, 14:02, rettet i alt 1 gang.